Sida 1 av 2
|
|
---|---|
![]() 2.659 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Frun startade M54 (X5 E53) igår och hon tyckte den gick konstigt på tomgången så hon stängde av den direkt. Nu startart den inte - jag antar (hoppas) att den bara är sur. Hur gör man för att "blåsa" ur den. Vill helst inte ta bort 6 st stift osv. Rycka säkring till bensinpump och köra startmotorn med gaspedal i botten i intervall? Andra förslag? |
Den kanske inte bara är sur, för den gick ju som du skriver dåligt innan, det var ju anledningen att frun stängde av den. Att den skulle bli så sur att den inte startar, av att startas, gå kort tid på tomgång och sedan stängas av känns konstigt. En spekulation - Det är inte bensinpumpen som gett upp och den var på väg att ge upp där på tomgång, det var därför den gick konstigt? |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Bytte pumpen förra året så.... men murphys law regerar ju så man vet aldrig :) Till saken hör att den går orent ngn minut efter start när den har stått en längre tid vilken den har gjort då jag kör med en annan. Den gick bra innan den blev stående. |
Hej, det är inte alls konstigt, en klassiker på M54. Låt aldrig en M54 gå mindre än 30 sekunder. En kombo att den tappar komp och blir lite sur. Mest tappar komp. Bör höras på att startmotorn går väldigt lätt. Gasen i botten och kör typ 10 sekunders stötar för att inte bränna startmotorn. Säkringen behöver inte ryckas. Hade själv en 530, manuell så den bogserade vi igång. men din är automat antar jag. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Tack. Den låter precis så dvs 0 komp när jag testade nyss. Skall prova igen i mörrn. |
Standard M54 starta och sen stänga av., bra batteri. Gasen i botten.. Inte för långa intervaller på starten för att spara lite på den sen kommer den hoppa igång. | |
Jag har råkat ut för samma sak. Lyckades aldrig med tipset med fullgas. Testade också med att köra på starten med bränslepumpen frånkopplad utan resultat. Till sist tog jag ut alla stift utom det innersta och mätte komp och det var riktigt lågt. Jag spillde i en liten skvätt olja i varje cylinder och då startade bilen. Kanske hade gått att bogsera igång bilen också men det var riktigt isigt på vägarna så vågade inte det med dottern med nytaget körkort. |
|
Provade igår och då gick den nästan igång. Gör ett försök till idag och om det inte funkar så provar jag med "oljetricket". Kan man ta WD-40? eller skall man bara ta motorolja? Om så - hur mkt? |
Jag tog motorolja och ca en matsked. VD40 kanske funkar men tror olja lättare ger en oljefilm i loppen så du får tillbaka kompet. Räkna med en hel del rök när bilen startar. | |
Det där med förlust av kompression, är det inte (i första hand) beroende på att ventillyftarna hänger sig? Eller blandar jag ihop saker? /Lennart Edit: det var det här som ringde klockor: Länk |
|
Jag har också hört om lyftare som hängt sig. Men då borde inte jag fått tillbaka komp med olja i cylindrarna. Vad jag läst kan oljefilmen sköljas bort om motorn blir riktigt sur och då tappar motorn komp. Med en skvätt olja i cylindrarna fick jag till baka komp och motorn startade direkt. | |
Kävlingepågen, fick du igång den? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Har inte försökt ngt mer. Tog mig en funderare. Hade tänkt att sälja den innan det här hände som nybesiktad DIY eller reservdelsbil till ngn som orkar mecka med den för typ 15 kkr. Tippar att delarna kostar en 3-4 000 kr för att få till "det andra" men så -- äh va fan. Jag har ju inget direkt behov av den så då kan jag lika gärna "pula" med den så den blir i "normalt" skick och sälja den som en icke DIY :) Tänkte börja i helgen med att kolla bränsletryck (får min mätare i morgon). Fuel trim värden såg lite "konstiga" ut ("lean"). Kanske bränsletryck eller tjuvluft (till att börja med) Så om tryck är OK provar jag med olja i cyl för att försöka få igång den igen. Om det funkar så tar jag nästa steg med röktest (har en ny slang med tarm på hyllan). Fixa lambdan som klagar lite då och då (kan kanske förklaras av fueltrim värdena (lean)??), byta ventilkåpspackningar då den läcker ffa ned i tändstiftshålet position 1. Rengöra LMM. Bytte bensinfilter för 2 år sedan så jag kämpar på ett tag till. |
Hur mycket har du kört på starten? Det kan lätt krävas 30x10 sek. Bra med pauser så startmotorn klarar sig. Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Mitt batteri är för kasst för 30x10 så då får jag koppla på starthjälp om det handlar om så många försök :) Full gas eller inte? |
Full gas! Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
OK. Ill be back. |
Batteriet klarar inte 30 ggr men det var precis att den hoppade igång idag. Har mätt bränsletryck = 3.1 bar. Är det OK? Vill inte byta ut delarna jag har på hyllan innan jag vet att den fungerar. Om det inte funkar med startmotor så provar jag med lite olja i varje cyl. |
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite lågt, specifikationen säger 3.5±0.2 bar. Det där kan lika gärna vara en felvisande bränsletrycksmätare. De flesta av oss använder bränsletrycksmätare gjorda i finaste Kinesium (för bra bränsletrycksmätare som dessutom visar korrekt värde är dyrare än vad 99.99% av alla "vanliga" konsumenter vill spendera). Oavsett inget som ger de felsymptom du har. Dessutom kan motorstyrsystemet kompensera för det något lägre trycket genom att justera fuel trims något, så du hade kunnat köra omkring sådär i ett århundrade utan att du skulle märkt något :-) På ett MS43 system (som är det som används till en M54-motor som sitter på tex E46, E39, Z3, E53 X5) så är bränsletrycksregulatorn ihopbyggd med bränslefiltret som sitter under bilen. På ett MS45 system (som är det som används till en M54-motor som sitter på tex E60, E83 X3, E85 Z5) så är bränsletrycksregulatorn ihopbyggd med bränslefiltret som sitter nere i bensintanken. |
Kävlingepågen, kör på bara så startar den. Koppla upp en annan bil med startkablar. Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
![]() 23.238 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 HVA M29 1952 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skruva ur stiften och gör rent dom och låt cylindrarna lufta ur. Är det Boschstift blir dom aldrig bra efter att surat ned sig.Släng. Det ska vara 4 elektrod platina NGK 3199 som funkar mycket bättre även om du startar kall och stänger av en enstaka gång. Sedan får du nog droppa i lite olja i cylindrarna för att få igång lyftarna igen istället för att slita på startmotorn. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.