|
|
---|---|
![]() 2.659 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Får felkod på kylfläkten. Har kollat realoem men blir inte klok på om det finns ett relä eller inte. |
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja - både ja och nej :-) Om den är byggd 2007/03 så verkar följande gälla (vad jag kan se): Fläkten spänningsmatas av säkring F45 (60A) och fläkten styrs sedan som vanligt av DME (hastigheten styrs med pulsbreddsmodulering precis som vanligt). Däremot denna spänningsmatning till fläkten kan strypas av ett cutoff relay (någon logik i rear power distribution box kontrollerar detta relä). Det borde vara ett likadant relä som #17 i skissen här (men jag tror inte just detta relä sitter just i den rear power distribution box utan endast styrs därifrån utan sitter istället längst fram ned till höger i motorutrymmet - men kan ha fel): Länk Dock relativt straightforward felsökning där endast simpla saker behövs (och har man tur så behöver du inte ens fundera på var det sitter eller om det finns något): 1) Koppla in en 55W testlampa istället för fläkten. Lyser den fungerar alla reläer, spänningsmatningskablar och jordkablar. Lyser den inte felsöker man jordmatningen (lasta den med din 55W testlampa). Är jordmatningen ok så felsöker man spänningsmatningen (lasta den med din 55W testlampa). <och därefter betar man av de fyra hörnen som går ut från reläet ett i taget tills man hittat felet> Om den är byggd innan dess så är det inget relä utan fläkten spänningsmatas direkt från säkring F171 (100A). Den styrs fortfarande av DME på samma sätt som ovan. Även felsökning är exakt likadan som ovan (fast om du kommer till sista steget så har du inget relä utan du arbetar dig istället direkt bakåt mot F171). |
![]() 2.659 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tackar. Du är king :) Nu väntar jag bara på lite bättre temp ute så jag kan mecka. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.