Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Efter en tid med få kampanjer så är det ju tvärtom och bilarnas prisbild är ju som ett eluttag från en elektriker. Ett eluttag du köper från Bauhaus för 150kr kostar 400kr i deras prislista men med 50% rabatt blir det ju "bara" 200kr... Om jag tar BMW i5 Touring som exempel så ser det ju listpris ut såhär: i5 40i edrive, 833,8' i5 40i xdrive, 878,8, Men med nuvarande kampanj så kostar de (och då ingår M-sport och dragkrok som i sig kan vara 40-60' extra): i5 40iM edrive, 729,9' i5 40i xdrive, 779,9' Men vilka ytterligare rabatter finns på dessa bilar? Ger BMW CS något längre? Har handlarna egen marginal att ta av och den här rabatten står generalagenten för, eller är det dessa priser som gäller? Ser det likadant ut på i4? Personligen tycker jag det blir lite larvigt att släppa en ny modell och sedan rabattera med 150' direkt, bättre att då sätta ett mer rimligt pris. På det här sättet blir det svårt att överblicka priserna och jag antar att det är en del av poängen... Vad säger ni som köpt nya bilar nyligen? | |
Det som är så jävla dåligt med luftpriser och stora rabatter är att man får betala förmånsvärde även för luften... Säg vad bilen kostar och sluta försök lura mig att betala mer än andra. Hur svårt ska det vara? |
|
Bra poäng, den där har jag också funderat över. Företagsköparna är ju långt över hälften för en modell som i5 och de kan ju inte uppskatta att betala förmånsvärde för denna luft. Det blir ju ändå inte en intäkt för BMW heller, utan en kostnad för kunden. Sen kan de såklart ha massa "fleet"-modeller registrerade hos SKV, men det är ju ett arbete i sig att hålla igång det med. | |
Nja inte riktigt va...BMW registrera bilarna i skatteverketslistor som Edition-modeller med rätt förmånsvärde. Ramavtal ger några enstaka procent ytterligare rabatt. |
|
Utrustningspaket med negativa priser är ju ett ...intressant koncept. Ett annat exempel är iX1 Active Edition för -106 400 kr :o | |
Ja jag vet att de reggar specialmodeller men det räcker liksom inte riktigt till. De priserna är pressade men inte fullt ut. Nu har jag lite tittat på begagnade iX och före 2024 fanns det inga specialmodeller registrerade. Det gör att en 2022 eller 2023 får ett mycket högre förmånsvärde än en 2024. Och "lågt" förmånsvärde får du bara om du köper en tomhylsa. Vill du ha skinn, luftfjädring osv så drar det iväg. |
|
Bästa deal, har eller hade man på I5 M60 sedan. Fullmatad bil, brutto drygt 1,5 mkr på operationell leasing, från cirka 9.500,- per månad INKL försäkring. Noll kronor cash och garanterat restvärde. Jag tog ut en sån i November, fantastisk bil! | |
Ja och ett förmånsvärde som är SKYHÖGT... Blir många kronor till skatteverket på en sån bil... | |
Det verkar diffa väldigt mycket vilka rabatter man får. Och det verkar sättas centralt från BMW. Just nu får man generellt väldigt bra rabatter på flera av i modellerna. Operationell leasing verkar även vara mer fördelaktig än finansiell leasing beroende på modell. |
|
Jag ser personligen inte logiken i att betala så mycket mer (dvs standardpriserna som skiljer mellan modellerna) för en M60i kontra en 40i med xdrive. Det var annat när man gick från sexa till V8 i det där steget. Då kändes det som om man fick mer för pengarna... Men jag håller med dig Med Känsla om att kostnaden var bra, men min arbetsgivare har massa krav runt förmånsbilar att det är mest intressant med privatköp för min del, samt att förmånsvärdet är en faktor. Såg ett antal demobilar ute i december som gått 400 mil där i5 40iM sedaner såldes för 630-650' tror jag det var. Det är ju inte helt tokiga nivåer, men tyvärr fungerar inte sedan för mig nu. |
|
@med känsla hur lång leasing tog du 24-36mån? | |
"Men med nuvarande kampanj så kostar de (och då ingår M-sport och dragkrok som i sig kan vara 40-60' extra): i5 40iM edrive, 729,9' i5 40i xdrive, 779,9'" Var hittar man dom priserna? |
|
T.Z...bygg på bmw.se |
|
Nu håller jag med Verdi om att det skulle vara enklare att bara visa det riktiga priset direkt, men som privatköpare uppskattar jag ändå steget att man nu i alla fall kan få ett mer korrekt pris via konfiguratorn. Man verkar inte få så värst mycket ovanpå kampanjerna som ligger så konfiguratorpriset ligger hyfsat nära slutpriset för privatköparna på bilarna med kampanj skulle jag säga. | |
Wiberg, ja, BMW var verkligen inte först med att få in sina kampanjer i sin konfigurator. Minns tidigare då konfiguratorn inte sa mycket om priset man skulle få betala, men såklart hjälpte till att konfigurerar bilen så som man ville ha den. | |
@homeros. det var 36 mån som gällde. Men räknar med att om man vill bryta tidigare så bör det gå att överlåta eftersom det är så pass fördelaktigt upplägg. | |
Den där dealen verkar bara gälla sedan vad jag kan se. Annars hade jag nog slagit till direkt. | |
Sedanerna får de nog rabattera duktigt för att få iväg. Nu när så många vill köra SUV så krävs det nog en hel del bara för att övertyga kunderna att touring också gör jobbet. | |
Det gällde endast I5 M60 Sedan, då det inte fanns så många lagerbilar på Touring. Operationell leasing, noll kr insats och garanterat restvärde. Fine för mig. Men det finns många andra bra rabatter just nu, precis som på alla bilmärken. Det lär nog även komma på X5 50e som det börjar bli rätt stora lager på eftersom man tidigare beställt många bilar till lager. Jag hade annars tagit IX50 men det var hutlösa upplägg på operationell leasing som var ett krav för mig. | |
Jag fick 3% utöver kampanjpriset på en i5 xDrive40 sedan efter att ha förhandlat med fyra olika ÅF, alla i Stockholmsområdet. De flesta satte stenhårt emot och menade att kampanjerna redan var rabatterade motsvarande 9,5%, vilket låter som en fantasi, men räknar man ihop vad de paketen normalt kostar så verkar det ju ligga någonting i det ändå. Jag blev också informerad om att BMWCS-rabatten _inte_ gäller på kamanjpriserna. Det var samtidigt kampanj på vinterhjul (på original M-fälg 19"), halva priset jämfört med listpris, men det räknar jag inte in i de 3%. Nu ville jag väldigt gärna ha bilen så jag skiter egentligen i om jag fick bästa tänkbara rabatt. Men trådskaparen ville ju höra av oss som köpt nyligen. |
|
Stort tack W2k, det är sånt där som är superintressant att höra. Egentligen passar min nuvarande bil jättebra för våra behov, speciellt med två bakvända barn är den svårslagen för familjeärendena som dominerar just nu. Men klart hjärtat slår mer för BMW så jag letar olika argument som kan motivera ett byte. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.