|
|
---|---|
hej har intresse för en 3 serie GT 320d Xdrive. Länk Undrar om 3-GT var byggt på 5-seriens platta? Om man köper denna tanken är att göra en ordentlig service på den. -Byta olja/filter sats i ZF v-låda -Alla oljor :fördelningslåda, bakaxeln, motor. - ev ta en titt på kedjan och möjligtvis byta ut kedjesatsen i förebyggande syfte och tillhörande packningar. Något mer att tänka på innan man slår till? mvh sutko | |
3GT är en F30 under skalet men förlängd. Försök testa 4wd systemet om du har möjlighet. |
|
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nä, denna generation 3-Serie (inklusive F34) är mig veterligen byggd på L7-plattformen (och för efterföljaren G20 mfl gick man över till CLAR LK plattformen). Medans 5-Serie (F10) är byggd på L6-plattformen (och för efterföljaren G30 mfl gick man över till CLAR LK plattformen). Så det var isåfall "förra" generationen 3-Serie/5-Serie (G20-ish vs G30-ish) som använda samma plattform dvs CLAR LK. Den senaste generationen 5-Serie (G60) vill jag minnas är någon CLAR II variant. |
GT bygger på plattformen för den förlängda 3-serie varianten F35 som erbjöds i Kina. | |
Trevlig bil. Motorn är inte N47 med risk för kedjan. Jag hade inte lagt pengar på byte av kedjan om den inte låter illa. Bättre att spara den pengen till fördelningslådan och/eller bra däck med så du slipper fel på lådan. |
|
Tack alla ...återkommer om det blir en affär | |
Sommardäcken ser inget vidare ut. Dessutom inte originalfälgarna. Verkar vara någon sunkig eftermarknadsfälg med slitna däck. Även oklart om de har TPMS-sensorer så däcktryckskontrollen fungerar. Samma sak med vinterhjulen där man bara smackat på kopior av BMW-emblem ovanpå som dessutom lossnat på flertalet fälgar. Sen undrar man hur skicket är i övrigt om de inte ens kan kosta på bilen en ny regskylt fram för 62kr:) |
|
@Epsion...frågade någon om åsikter/spekulationer om objektet? Om man vill ha andra fälgar finns det gott om begagnade originalfälgar på Blocket. |
|
Fälgar är ju det enklaste som finns att byta ut och det säger ingenting om hur en bil är skött i övrigt. | |
@Ska3 Trådskaparen skrev uttryckligen ”Något mer att tänka på innan man slår till?” Det borde vara svar på din fråga. Slitna Nexen-däck på billigast möjliga kantstötta eftermarknadsfälg är i alla fall inte hur jag ser efter mina bilar;) |
|
Fundera över hur bilen skall användas. Dieselmotorer ogillar kortkörningar. Motorn i 320d har hög verkningsgrad men är tråkig. Instämmer i att bilen har halvdåliga lågprisdäck av fabrikat Nexen. Saknar M-sport och är dyr i förhållande till ålder, utrustning och miltal. Välj hellre en 5-serie eller högre. |
|
Turbo4ever ja jag insåg det. Har valt att avstå av köp.Tackar så mycket | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.