AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
427

E46 M3, SMG eller manuell?

em
904
em3
M3 cab -03
Kollar just nu på ett gammalt avsnitt av "Wheeler and Dealers", där en M3 SMG görs om till manuell, och tänkte fråga den insomnade forumsmassan ( en månad sedan tidigare inlägg), vad ni tänker om det? För min del, gick SMG bort alla dagar i veckan, när jag skaffade min -03:a manuell för 10 år sedan, mest beroende på att jag aldrig haft en sportbil, och är uppvuxen med manuell vxlåda. SMG, redan då, 2014, andades onödiga problem med typ 25000 för en renoverad SMG-pump mm.....

Jag är helnöjd med manuell, istf. en tidig generation av "paddelväxling", som denna är. I en ny/nyare sportbil skulle jag dock kunna tänka mig en dubbelkopplingslåda, utan att tveka.

Nu till frågan, som är tudelad. Den första är hur många som har en E46 M3 SMG, som tänker stanna vid den, utan att bygga om till manuell? Den andra frågan är, kan det bli så att de som håller kvar SMG, som en tidig ( och kanske framtida klassisk) modell för sekvensiell växling, på sikt kan få en mycket mer eftertraktad klassiker, än idag?

Tittar man på mobile.de idag, är manuella mycket mer eftertraktade, men kan det vända om en 5-10 år, bara undrar vad ni andra tror/tycker?

Leve forumet!

em3
We
1.919
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det går bara att bygga om en SMGII till manuell och få den gatlegal om den av misstag har blivit reggad som manuell vid registreringsbesiktningen, men det finns en del som blivit det. Om en SMGII M3 är reggad som automat går det kanske att regga om som ombyggt fordon och det går garanterat att regga om som amatörbyggt fordon men det kräver väldigt mycket modifieringar och då är mycket av samlarvärdet borta.
St
1.380
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT

Tesla Model Y Performance

Tittar man på car.info så verkar det finnas 328 st M3 E46 med SMG och 283 st manuella i Sverige just nu.

Referens:
Länk

//Stenback
Visa användare
118
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Hej!

Allt beror på vad det är för en M3:a man är ute efter. Ska man ha en i mängden som har varit bruksbil från början, vilket dom flesta var, har gått kanske 15-20000 mil, varit lite krockad eller gått på bana, är ombyggd m.m. så spelar det ingen roill om man bygger om den. Sådana M3:or finns det många av.
Söker man däremot en samlarbil med låga mil, aldrig krockad, en eller två ägare, full dokumentation, rostfri så har man att göra idag. På dessa bilarna spelar inte själva växellådan så stor roll utan det viktigaste är att allt stämmer i övrigt med bilens historik. SMG-lådan var high tech när den kom, samma med Lamborghini och Ferrari som också kom med sina robotiserade lådor då. Det hör till bilens era helt enkelt. Vissa gillar dom, vissa inte.
Jag har en själv med SMG. Min är reggad som manuell i papprena.
si
457
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Har du övervägt första generationen av M2 istället för M3 E46 ? En modernare bil, med nära nog samma dimensioner och vikt som M3an ? Mer vrid. Vrid är gött.......
bi
198
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Jag har ägt en av varje, har fortfarande kvar den manuella. Jag gillade SMGll vid bankörning med CSL mjukvara med Rev matching, vilket är väldigt bra vid aktiv körning.
Hade en del strul med SMGll.
Som entusiastbil är den manuella mycket roligare, man kör bilen på ett helt annat sätt.
Visa användare
2.659
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Som JohnnyL skrev - Tomato or Tomato :)

Handlar om personligt tycke. Jag har SMGII och tycker det är super. Vill man slököra så lägger man i "automatläget" och väljer vilken tid den skall gå på varje växel och vill man köra mer "aktivt" så blir det paddlar eller spak.
Skulle pumpen pajja så tar jag beslut då om jag bygger om eller inte.
Den är reggad som manuell.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.