AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
430

Längd på laddkabel

Visa användare
1.511
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Hej! Gammal BMW-ägare men ny på BMW-elbilar, jag får leverans av en i5 till våren. Så jag ber om ursäkt för att detta antagligen är en dum fråga.

Kan det uppstå några bekymmer om man använder en väldigt lång laddkabel, säg 10-15 meter, typ begränsad effekt, bristande anslutning och dylikt? Eller är det bara att köra på? Jag menar AC-laddning hemma, inte DC-laddning, där har jag märkt att sladdarna brukar vara väldigt korta.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag ser inga direkta problem, annat än att det är stökigt med för lång kabel. Om du parkerar utomhus utan tak så kommer du ju uppleva regn och snö och ju kortare kabel, desto mindre risk för smuts på den, dina händer eller dina kläder. Så enklast är om laddstationen sitter så nära ladduttaget. De flesta backar ju in om det är bak, eller kör in om ladduttaget är fram.

Sen kanske det är så att du vill ha en lång sladd för att använda ibland, då är det ju bara att rulla upp den på en kabelhängare och sedan endast rulla ut ett varv för vanliga scenarios, men ha kvar möjligheten att rulla ut för specialfall.

Köp inte kabel för 22 kW om du inte behöver det, den är tjockare.

Sannolikt är en längre kabel dyrare dessutom.
Da
247
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Jag har en 10 eller 12 meters kabel i stugan och den är nog för 22 kW för det var det som fanns, enda abret är väl att den lite otymplig som Grelle skriver men inga problem i övrigt, har en hängare för kabeln i källaren där vi hänger in den nör vi inte är där. Hemma har jag en 6 eller om det är 7 meters fast kabel för 22 kW men har inga problem med den, bara att lägga 2 varv över boxen. Har en GARO.
16.378
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det kommer inte vara några problem
Visa användare
1.511
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Tack alla för svaren.

Det verkar som om det blir 20-25 meter snarare än 10-15 meter som jag trodde, på grund av hur tomten ser ut. Men bortsett från otympligheten förstår jag att det går bra med så långa kablar också.
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kommer du rulla ihop den varje gång eller sätta en kabelhållare vid bilen?
Visa användare
1.511
W2k
i5 xDrive40 -25 (best.)

BMWCS#22725
Antagligen det senare, så att jag slipper rulla in och ut en lång kabel. Det är ingen stöldrisk att tala om på den aktuella platsen. Men är jag borta länge så rullar jag nog ihop och lägger in den i förråd.
16.378
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förutom att kabeln kommer vara otymplig och dyr så ser jag inget riskfyllt med det i alla fall.
js
1.848
jsn
i5 m60 -24
Jag skulle säga grövre kabel ju längre kabeln är, detta för att minska motståndet och värmeutveckling i kabeln. Samt rejält ytterlager som isolerar och står emot yttre våld bättre. Blir tyngre och otympligare, men är i mina ögon värt det. Samt att kabel kan återanvändas till kommande elbilar också, troligtvis med högre laddeffekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.