|
|
---|---|
Hej, Min bil är bara knappt 3 år gammal och har bara ca 2300 mil på mätaren, men ändå hände detta. När jag startade motorn för några dagar sedan lyste motorvarningslampan orange. Vilket innebar att jag skulle kunna köra försiktigt, dock med reducerad motoreffekt. Som jag kommer ihåg nu hördes även ett svagt skrapande ljud vid start. Jag tror det upphörde efter kanske 30 sekunder. Försöker att beskriva det lät som ungefär att en bromsköld tog emot bromsskivan. Vilket det naturligtvis inte var eftersom bilen stod stilla. Åkte försiktigt några hundra meter. och stannade sedan motorn. Vid tillfället var det ganska kallt -11C. Dagen därpå startade jag bilen. Allt var normalt inga varningslampor eller oljud. Äkte sedan hem ca 16 mil till Norrköping. Beställde en OBD scanner Foxwell NT530 Plus. Scannade och fick felkod 2B7400 vilket betyder lågt oljetryck ! Lyckades inte exportera testresultatet. Här är lite data som jag kan läsa ut men inte förstå allt. Omgivningstryck : 995,29mbar Tidsstämpel: 96425598 Recoveryräknare :2 Frekvens:1 Aktuell tidsperiod vid aktuell motorstatus: 65,20 s Motorstatus: 16.00 Motorvarvtal :1050,50 Insprutningsmängd 13.73 Mg/Hub Charging pressure: 988,24 mbar Lite märkligt att inte varningslampan för oljetryck lyste. Hoppas att någon expert kan ha några funderingar på detta. Försöker förstå så mycket som möjligt innan jag kontaktar BMW verkstan Bästa hälsningar Lars-Olof Eriksson | |
Lite justeringar till mitt inlägg. Jag nämnde att varningslampan för lågt oljetryck inte lyste. Förklaringen verkar vara att det inte finnas en specifik varningslampa för lågt oljetryck i min G21 -22. Lite märkligt kan man tycka. Nu känner jag mig osäker på om jag törs köra bilen innan BMW verkstan har tittat på den. Är mycket tacksam om någon kan ha någon ide vad som kan ha orsakat problemet. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.