|
|
---|---|
Vet någon om en oljepump från en 09 325 med n53b30a passar på n52b30 530i 2005/06 Mvh Peter | |
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Negative Ghost Rider! Pumpen på E90 LCI 325i med N53-motor Länk Korsreferens var den (eventuellt) används Länk |
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oljepumpen på N53 har dock samma grundkoncept som på N52, med vilket jag menar att båda använder en reglerbar oljepump för att kunna reglera volymen på oljeflödet (och därmed även variabelt tryck) beroende på driftscenario. Systemet försöker håller minsta lägsta flöde och tryck för de givna scenarion (och därmed reducera pumpförluster och därmed spara ca 1 droppe bränsle per 1000 mil). Genom att steglöst justera vanes (skovlar antar jag på svenska?) inuti oljepumpen åstadkommes olika stor volym inuti oljepumpen. Vad som är nytt för oljepumpen i N53 är att den numera är helt elektroniskt styrd från motorstyrenheten. Tryck och volym reglereras helt och hållet numera från motorstyrenheten. På så sätt kan ännu noggrannare kontroll och ännu mer avancerad mapping av oljeflöde och oljetryck programmeras in beroende på driftscenario och behov (som motorstyrenheten anser det vill säga). Motorstyrenheten styr det hela via en hydrauliska solenoid och sensor och såklart massa programvara. Därför är det viss skillnad mellan oljepumparna på en N52- och N53-motor. Du ser skillnaden med och utan denna hydrauliska solenoid (som styr den mer avancerade oljepumpen på en N53-motor) på dessa skisser. På en N53-motor (som din E90 LCI 325i N53) har du denna hydrauliska solenoid (detalj #15 i skissen nedan) Länk På en N52-motor (som din E60 530i N52) sitter där bara en blindplugg (se detalj #14 i skissen nedan) Länk Naturligtvis går dessa solenoider sönder förr eller senare (om inte kablage eller sensorer gör det). En ny kostar 2600 SEK :-) Vad gör folk inte för att spara en droppe bränsle! Nybilsköparna vill att bilarna drar mindre bränsle (men samtidigt vill ha större och tyngre bilar och MASSOR med extra krims-krams funktioner) och biltillverkarna levererar med råge! |
Okej..tack för ett snabbt och informativt svar Får helt enkelt titta på någon annan pump. De är ju inte direkt billiga 🫣😝 /Peter |
|
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Däremot... Dessa datoroljepumpar har ju såklart en fallback strategi utifall solenoiden (eller kablaget eller något annat som styr solenoiden) skulle sluta fungera. Vad den gör då, om jag minns rätt, är att den inte gör någon reglering alls och pumpar så mycket den bara kan på givet varvtal (eventuellt öppnar någon tryckreglerventil på oljepumpen vid riktigt höga varvtal då). Eventuellt är dessa två pumpar likadan i sin infästning och endast tidigare nämnda reglerfunktionalitet som skiljer sig. Monterar man då en N53-oljepump i en N52-motor (som inte har den där styr-och reglersolenoiden) så borde oljepumpen gå in i sin fallback strategi och iallafall pumpa olja för glatta livet. Om detta verkligen fungerar låter jag vara osagt! Om det är lämpligt att låta oljepumpen köra flank speed i det långa loppet låter jag vara osagt. Denna fallback är ju främst där för att säkerställa att motorn inte skadas tills man åtgärdat felet. Fullt möjligt att andra delar av systemet klagar (kanske sätts felkoder för för högt oljetryck, andra system som utnyttjar oljetryck kanske inte börja bete sig lite märkligt då de inte förväntar sig så högt oljetryck och kanske har lite svårt att reglerera - exempelvis då VANOS och andra system). Så nog inte lämpligt att experimentera med om man inte vet exakt vad man gör... Nja, en ny ligger på bara 6000 SEK vilket när det gäller moderna bilar är småsummor. Kostar exempelvis 7581 SEK att byta batteri på en nyare 520i (G30). Kostar exempelvis 4912 SEK att byta bromsbelägg fram på samma ovan nämnda bil. Ta exempelvis en NOx-sensor på den där E90 LCI 325i N53 bilen (N53-motorn är ju direktinsprutad, GDI, så har massa nya fancy saker som NOx-katalysator och NOx-sensor - UTÖVER den ordinare katalysatorerna och syresensorerna). En ny sådan NOx-sensor kostar 8300 SEK och de där byts i parti och minut! Så i det stora hela inte så mycket trots allt. |
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Däremot... Hittade en för 840 SEK Länk Dock utan uppgivet milantal... |
Tack igen.. Skickade en förfrågan på miltalet... |
|
Inga eftermarknadsalternativ, udda. Smal produkt eller teknik som hindrar alternativen? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.