|
|
---|---|
Har aldrig fyllt på glykol på min BMW 530 och fick varning om låg glykolnivå. Vilken sorts glykol gäller för BMW 530d f11 från 2016? | |
![]() 12.993 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är glykoltypen "BMW LC-87" som gäller för den modellen. BMW LC-87 är en HOAT (Hybrid OAT) där den icke-organiska delen består främst av silikater och borater, samtidigt som den är helt fri från icke-organisk nitriter, aminer, fosfater. Enklast är såklart att pinna in hos din BMW-handlare på din kafferast och köpa en flarra (1.5L kostar strax över 200 SEK så inte ens kaffepengar i jämförelse med vad det kostar att drifta en modern bil idag). Artikelnummer numera bör vara 83 51 5 A6C DD7. Du behöver inte köpa BMW Orginal. Finns andra HOAT (utan nitriter med silikater) på marknaden. * BASF Glysantin G48 (den har till och med officiell BMW LC-87 specification) * Castrol Radicool NF (tex hos Mekonomen) * ProMeister Glykol Premium G48/774C/G11 (tex hos Mekonomen) * MPM Glykol G11 (tex hos Mekonomen) * Agrol Glykol Premium G48 (tex hos Mekonomen) * AdProLine Glykol 774C Blågrön (tex hos AutoExperten) * Febi G11 (tex hos Trodo) Mer djupdykande info finns här Länk |
Befinner mig på Gotland utan tillgång till någon BMW verkstad. Vet du om vanlig glykol på till exempel Biltema eller andra affärer fungerar? | |
Jepp, bara pinna in hos Mekonomen, AutoExperten eller liknande affär och välj något av alternativen som nämns här ovanför. Du kan även pinna in hos närmaste VAG-återförsäljare och köpa en av deras VW G11 / VW TL 774C kylarvätska (då det är i princip sak samma). Nej, Biltema har ingen glykol som passar. |
Självklart blandar du sedan 50/50 med batterivatten eller liknande - så köp det samtidigt (eller köp färdigblandat), för jag antar att vattnet i många kranar på Gotland är hårt. |
Just nu har jag höll på 1 l vatten från egen brunn och det är både hårt och kalkrikt. Blev lite orolig då det ska bli kallt inatt och idag söndag är allting stängt. Har nu kört åtta mil och jag kontrollerat och inget vatten har försvunnit. Har nog inte kollat på många år. Bilen har gått 32 000 mil |
|
Hårt betyder att det innehåller mycket mineraler vilket gör att det bildas avlagringar och mycket annat skräp i kylsystemet (främst då på känsliga komponenter som ventiler och annat men i större mängd så försämras även värmeledningsförmågan, ökar kavitationsrisker, med mera). Men 1 liter hårt vatten är inte hela världen. Mycket eller lite kylarvätska spelar ingen roll när det blir kallt. Det är ju korrekt fryspunkt på kylarvätskan som spelar roll (och det får man med en 50/50 blandning). Nu när du bara hällt på vatten så har du blandat ut kylarvätskan så den inte är 50/50 längre (kanske mer 45/55 istället). Detta är heller inte hela världen och även om det höjer fryspunkten lite så är det ingen risk att det fryser här nere i Södra Sverige. Så inga problem att köra sådär en tid. Men du har ju troligtvis en läcka någonstans (EGR som läcker och sätter eld på varenda dieseldriven BMW i vanlig ordning) så när det åtgärdas framöver i vår/sommar så kan det vara lämplig att samtidigt dränera systemet och fylla på korrekt kylarvätska med korrekt blandningsförhållanden och blandat med batterivatten (eller motsvarande). |
Har för mig att för några år sedan fick BMW byta EGR ventil, då det blev svart och sotigt i motorhuven. Även motor lampan tändes. | |
Nu är det fixat. Läckte lite på blocket där någon typ av oljekyl el liknande är fäst, nära oljefilter. Drog åt utvändig torx bultar |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.