AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
473

Problem med dragkrok

Hej!
Jag har en F01 LCI med elektrisk utfällbar dragkrok. När jag trycker på knappen till dragkroken lyser den grönt och kroken fälls ut. När den kommit hela vägen ut och ska låsa fast och stanna så går den omedelbart in igen av sig själv och knappen börjar samtidigt lysa rött.
Vad kan detta bero på? Bilen har stått hos handlare med lite batteri i sig och jag har nu laddat upp den fullt men detta problem kvarstår. Kan man göra någon återställning eller liknande för att få den att fungera som den ska?

/Hugo
Jag har en senare modell, men i boken står att om svängningsrörlsen avbryts (med röd lampa) för att strömgräns har uppnåtts, kan man prova med motorn igång samt hålla knappen intryckt.
(Om det fungerar kan det vara indikation på att du har ett försvagat batteri eller att kroken går för tungt. Om det räcker att ha motorn igång och kort tryck skulle min gissning vara dåligt batteri. Mäta spänningen vid utsvängning med motorn avstängd kanske ger svaret.)
Kanske finns felkoder lagrade?
Tack för ditt svar!

Jag har nyligen laddat upp batteriet fullt så det skall vara fulladdat. Om jag håller inne knappen hela tiden så går kroken ut och stannar och låser fast som den ska med motorn avstängd. Men om jag enbart trycker en gång på knappen så vill den återvända in igen så snart den är helt utfälld. Det är som att den inte låser fast utan helt automatiskt åker in igen av sig själv och i samband med det lyser knappen rött.

Har inte tillgång till felkodsläsare tyvärr
Hej igen, Hugo!

Är du säker på att batteriet är ”BMW-friskt”? Dvs inte bara är nyladdat, utan också klarar ett belastningsprov?

Som du säkert vet sen tidigare, kräver en BMW - särskilt en 7:a, antar jag - betydligt mer än bara lite grundläggande ström till startmotorn.

En 10-15 år gammal BMW borde faktiskt komma med en obligatorisk felkodsläsare! ;)

Dags att kontakta olaO här i forumet. Bra rådgivning och dito support.

Länk

/Lennart
Jag var varit in till en verkstad nu och de gjorde någon initialisering av kroken men det hjälpte inte tyvärr.
Det sa att man kunde göra någon ytterligare återställning också så ska testa det också, tydligen 50/50 att det skulle avhjälpa felet och om inte verkar det som att man måste byta kroken.
Har ni något annat tips på vad jag kan testa innan? Kan det gå via försäkringen?

cr
3.888
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Finns mig veterligen inget försäkringsbolag med maskinskadeförsäkrig som gäller mer än 10 år. En F01 LCI skulle dock möjligen kunna vara mindre än 10 år. Du själv måste svara på vilka villkor du har på din försäkring.

Sen är frågan om verkstaden du lämnat bilen till verkligen vet vad de håller på med? Låter inte riktigt så tycker jag, utan att själv kunna tillföra mycket för den delen.

MVH Christofer
Fr
2.511
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Om du inte verkligen behöver kroken skulle jag överväga att ta bort den!

Min pajade för många år sedan, då något år gammal och endast använd 3-4 gånger. Då gick det inte att ta bort den eftersom BMW hävdade att om bilen en gång var levererad med krok så var det så den var programmerad "for life"... Då fick jag byta min krok och nåt styrkort, allt till det facila priset av 22.000kr. Och jag har använt den 3-4 gånger sedan dess så varje tillfälle är kostsamt om man säger så.

Men jag har förstått att det visst går att koda bort kroken, bara inte genom en auktoriserad BMW-krämares försorg utan via andra som är duktiga på att koda om BMW. Jag har inget tips dock men skulle min krok börja strula skulle jag gå den vägen idag.

Tror det är svårt att få en krok lagad under maskin men fråga går ju alltid.

Man borde kunna montera en begagnad, kolla på www.rrr.lt dom har bra priser och snabba leveranser. Begagnade delar då väl att märka.

Niklas

Fransosen
Tack för svaret.

Jag använder inte krok särskilt ofta men jag vill hemskt gärna ha möjligheten så man kan dra ett släp när man handlar möbler och liknande och slippa hyra skåpbilar som kostar betydligt mer med försäkringar och allt som tillkommer.

Blir nog att kika efter begagnad krok och sätta dit. Om inte någon annan initalisering/återställning kan funka.

Känns bara så galet onödigt att behöva byta hela kroken när den funkar som den ska dvs går in och ut bara det att den inte stannar i utfällt läge. För den stannar ju i utfällt läge fastlåst och bra om man håller inne knappen. Så alla funktioner funkar ju bara det att de inte funkar helt som det är tänkt.
Hade det varit att kroken inte rörde sig alls hade det varit en sak. Men ja, det är väl som det är kanske?

Hade Bilprovningen bara accepterat att man höll inne knappen och struntat i varningslampan som tänds i samband hade det varit lugnt liksom
Fr
2.511
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Men kollar verkligen Bilprovningen kroken???

Det har dom aldrig gjort på min. Dom kollar hellre på andra kul finesser på bilen som komfortstolarna bak, Rear seat entertainment och Night Vision ;-)

Men som sagt, dom har inte brytt sig om kroken en enda gång och jag har haft bilen sen 2013....

Niklas

Fransosen
st
3.415
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Draget har alltid kollas på våra bilar.
Väldigt märkligt svar av verkstaden.
Det är troligtvis givaren som känner av om kroken är ute som är kass eller som ärgat igen. Har råkat ut för samma sak och löste problemet själv. Det är inte ett helt ovanligt problem om inte kroken används så ofta. Jag brukar ha som vana att ”motionera” den då och då.
Okej, får man fråga hur du gjorde när du löste det själv?
Det du enkelt kan pröva först är att trycka till den ordentligt med stor kraft när den är på väg mot det utfällda läget (med andra ord ge den en rejäl spark).
Hjälper inte det så kan kroken behöva kalibreras om. Det finns flera trådar om detta problem och det är inget ovanligt fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.