|
|
---|---|
Min dotters E46 läcker olja och en av anledningarna är att det saknas en topplocksbult, hur nu den försvunnit men troligen skakat av. Det gäller en bult med OEM 11121738607 vilket inte BMW tillverkar längre. Det finns kopior från AIC att köpa från t ex ”autodoc.se” men verkstäder vill inte köpa in från sådana ställen. Jag tänker att enda valet för mej är att köpa en sådan så läckaget stoppas och sen kanske leta efter en original bult på skroten istället. Eller AIC kopian är bra nog? Hur tänker ni andra om kopior när originalen inte längre tillverkas? | |
Tror inte OEM numret du angav stämmer då det numret hänvisas till "Valve cover securing nut" Länk Men du kanske menar ventilkåpa istället för Topplock och då brukar det funka med andra märken än just BMW Original, AIC tycker jag är ett bra märke som jag använt på endel bilar och har inte upplevt några problem. |
|
Jag bytte ventilkåpspackning och alla bultar för något år sedan. Det fanns att beställa till min 325ti 2002: Länk Om det är det som är problemet behäver du sannlikt byta packning och alla bultar för att den ska bli tät. Dessutom ska du lägga speciell tätmassa på några punkter. |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Se de tre sista inläggen från mig i denna tråden angående potentiellt oljeläckage från ventilkåpa (tråden handlar om en M54B22-motor så det är samma motor som är i denna E46) Länk Om det är sant så är det synd att BMW inte erbjuder dessa delar längre - tyvärr går vi mot att även bilar är slit-o-släng precis och blir precis som vilken konsumentelektronikapparat som helst (inte värd att reparera, oanvändbar pga outdated teknik och mjukvara efter 5-10 år även om bilen är i PERFEKT skick, ofta även att ekosystemet runtom inte längre supportar bilen, yada yada yada). Men är ju främst endast packningen du är intresserad av och då kan man chansa på eftermarknads precis som SotarnAnton säger. |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men själva tätningen finns fortfarande hos BMW Länk Även brickan finns hos BMW. Men yes, själva muttern verkar inte finnas längre hos BMW. Men så länge den har bra gängor så kan du återanvända det som sitter där nu. |
Köp ny packningssats (kolla att det är rätt för din maskin) och den saknade muttern: Länk Länk Och långt viktigare än att det inte är BMW som tillverkar muttern, dra dem med korrekt moment. Gissar på runt 8-10 Nm men infon finns därute. Slangen vet nog? |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Helt rätt, Snart525iA! Jag yappar ganska friskt om just att dra med korrekt moment (eller iallafall inte för hårt) i tråden jag länkade till i mitt förförra inlägg :-) Yepp, korrekt moment är 10 Nm. Länk |
Ja förlåt, jag menar förstås ventilkopan. Det var vid byte av packningen som den saknade muttern upptäcktes. Det är bara själva muttern som BMW slutat tillverka. Jag var mest osäker på om kopiorna är bra nog men om AIC är OK så blir det en sådan. Var ju bara 1st mutter som saknades. Resten är på plats med rätt moment. Tack för alla svar. Härligt att många vill hjälpa. |
|
Man vill nog inte chansa på de billigaste topplocksbultarna. Skruv och mutter till ventilkåpan är inte lika kritiskt. det värsta som kan hända är att det kommer ytrost på de av sämre kvalitet? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.