|
|
---|---|
Hej, jag hittar inte riktigt den info jag söker så jag skapar en ny tråd. Jag undrar om en olja som är klassad API CJ-4 / ACEA E9 är tillräckligt bra för en BMW 520d -12? Jag tror väl det men vill vara säker eftersom motoroljeklassning för mig är något av en djungel. Min fru fick varning för för låg oljenivå och fick hjälp av en kille på sin arbetsplats som gav henne en slurk Massey Ferguson MF Ultra Engine Oil 10W-40 med klassningen ovan. Detta är tydligen en olja för tunga fordon men killen använder den i sin bil. Funkar det att använda den i ovan nämnda bil? Jag vet inte exakt vad det är för olja i bilen för närvarande men oljebyte gjordes ganska nyligen. Det är i vart fall en long-life olja, troligen någon Castrol. Jag vill vara säker på att det inte är skadligt med en mindre mängd av den här MF-oljan i motorn. Kan jag vara säker på det? Eller borde jag göra ett oljebyte för säkerhets skull? Tack på förhand. //Anders | |
En slurk - dvs knapp liter - av den oljan är inget problem. Hur långt är det till oljebyte, sbart dags ändå? | |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Helt rätt - det är en djungel utanför den smala BMW klassificeringsstigen :-) Inga problem om det bara rör sig om en så kallad top-up på någon liter. Helt korrekt, denna oljeklassificering (ACEA E9) är för "heavy duty diesel engine oils". Dock så är E9 den som är absolut bäst av alla dessa "heavy duty diesel engine oils" (E4, E6, E7, E9) för din bil då den är lämpligast för motorer med partikelfilter (vilket din bil har) samt passar även motorer med SCR NOx (avgasreducering med urin). Men oljan får bara användas i geografiska områden där bränslet har låga nivåer av svavel (vilket är sant för stora delar av Europa men inte alla delar av världen). Så av alla "icke-korrekta" klassificeringar så var E9 ett bra val. Kallviskositeten på 10W är dock inte lämplig för personbilsmotorer här i kalla Norden (oljan är lite för trögflytande då vid låga temperaturer). Men då det knappt går under nollan numera här nere i Blekinge och Skåne är det inte lika viktigt här som uppe i Norra Sverige, så det går att komma undan med det här nere (om man exempelvis har sin parkeringsplats inomhus nere i ett parkeringsgarage eller liknande) men det är inte att rekommendera! För en top-up på bara någon liter spelar det dock ingen roll. Men man bör ha 0W eller 5W för att reducera det motorslitage som alltid sker vid kallstarter (runt 80% av allt motorslitage sker under runt den första minuten efter en kallstart). Annars är det som du nog vet olja med BMW Longlife-04 klassificering som rekommenderas för din motor: Länk Den största skillnaden mellan BMW Longlife-04 och den tidigare BMW Longlife-01 är att 04 är skonsammare mot främst partikelfilter då SAPS innehållet är mycket lägre (SAPS står för "Sulfated Ash, Phosphorus, and Sulfur" det vill säga aska med sulfater, fosfor och svavel vilket är ämnen som inte är bra för ett partikelfilter). Som du vet så fick dieselmotorer partikelfilter (aka DPF) väldigt tidigt (var väl runt 2005-ish det kom) medans det dröjde till runt 2015-ish förräns bensinmotorer fick partikelfilter (aka GPF). |
Tack för de svaren! Det är forumet brukar leverera. Jag bytte vid ordinarie service för ca 500 mil sedan och brukar göra ett eget mellanbyte efter ca 1500 mil så ca 1000 mil kvar. Så jag forcerar inget byte nu. Vid mina egna byten har jag använt en Aral supertronic 0W-30 med LL-04 som har nämnts här på forumet i andra trådar. Just den kanske inte finns längre. Min bil har nu gått så mycket som 29 000 mil så detta med partikelfiltret är väl något att räkna med i reparationsbudgeten. Funderar på att köra ett tag till innan bilbyte. Jag rullar mest i elområde SE4 dvs Blekinge, Skåne m.fl. så det är ju sällan riktigt kallt här nere även om det just i morse faktiskt var -14 grader:) Det som är lite förvånande är att det redan behövdes en påfyllning. Den här bilen har knappt haft behov av påfyllningar under mina 12 000 mil. Annat var det med en M54-motor i en 320 där jag på slutet fick skvätta i olja ganska ofta som jag minns det. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.