AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
302

Finns stolminne utan elektriska stolar?

Ma
3
Malmövh
320d xDrive -16
Hej, har köpt min första bmw för några månader sedan. En 320d xDrive Luxury Line 2016. Har kört ett tag med bilen och utforskat systemet och idag såg jag att man kan använda olika profiler. Jag testade att välja profil 2 (alla var namnlösa), då kom det upp ett meddelande om att stol och rattstång kan ändras. Klickade ok och stolen började ändra sig av sig själv fast än att jag inte har elektriska stolar, hur är detta möjligt? Är också väldigt petig med hur jag sitter, så valde tillbaka till profil 1 som jag kört på hela tiden, men stolen ändrade inte tillbaka sig, någon som vet varför?
Who are you gonna call? Ghostbusters!
Ka
5.662
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@Malmövh: Fantastiskt!
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är en unik egenskap för BMW. BMW har alltid utmärkt sig med sin tydliga BMW-karaktär som historiskt bestått av raka sexor, bakhjulsdrift, manuella lådor och stolar med minne trots att de saknar el.

Men skämt åsido, vad var det som ändrades i stolen? Det var inte bredden då? Man kan ju justera bredden på stolen elektriskt även på manuella stolar. Det kan också ha varit svankstödet i stolen som kan vara ett tillägg även på stolar utan el i övrigt.

Eller så hade stolen inte hakat fast ordentligt och slumpen var att den gled ett hack just när du höll på med detta.
Ma
3
Malmövh
320d xDrive -16
@Grelle: Hahah, nej inte bredden den vet jag är elektrisk, stolen bara sjönk bak/ned väldigt långsamt i några sekunder, som att det va den profilens inställning, ställde frågan här för jag undrar om jag också kan ställa in och spara min profil ifall någon ändrar, typ verkstad eller vän. Om nån vet om det är möjligt utan riktiga stolar med minne.
32ProPro-medlem
2.305
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Jag skulle inte säga att du verkar ha "stolminne utan elstolar".

Du verkar ha el-stolar med några få enstaka fasta icke-konfigurerbara olika lägen och utan möjlighet att själv el-justera.

Kan du justera din stolar helt manuellt (fjäderbelastning och kroppstyngd och muskelkraft istället för elmotorer) med "knappar och spakar"?
I så fall är det väldigt märkligt tycker jag.

Dock minns jag att min far haft manuellt justerbara stolar (knappar och spakar) fast med eljusterbar "ryggbredd" i någon 318, ev E90 eller möjligen f30.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Ma
3
Malmövh
320d xDrive -16
@325cabrio: ja jag har enbart spakar som jag justerar med muskelkraft och kroppstyngden (förutom bredden som har en elektrisk knapp) det är de som är konstigt, tänkte om det var välkänt att man kan spara inställningarna på något sätt ändå eftersom min ändrades automatiskt, precis som ratten gjorde som inte heller är elektrisk och justeras med spak/spänne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.