|
|
---|---|
Hej! Är det någon som ev haft problem att få kontakt med bilen via appen vid kyla under minus -10 grader, te x om man vill starta värme i bilen? Har själv inte haft bilen ute ngn längre stund i kyla så jag har inte haft problem. Frågar då jag funderar på att byta bilmärke och många andra har upplevt problem med sina appar och 12 V batteriet som indikerat dålig effekt och därför ej kontakt med appen. Mvh | |
Just parkeringsvärmaren har villkor både för bränslenivå och 12V laddningsnivå för att tillåta start. Jag noterade nyligen att BMW-appen angav orsaken "För låg bränslenivå". Förr fick man bara reda på att det inte gick. För batteriet vet jag inte gränsen. Jag glömde veckotimern ett par dagar när jag inte körde bilen och efter 3 uppvärmningar, utan att köras, ville den inte mera. Fanns bränsle så det var troligen batteriet den inte var nöjd med, men det var innan app-uppdateringen så vet inte säkert. För bränsle är det "Dags att tanka" som är gränsen. Många korta körningar, speciellt med P-värmaren, kan kräva extra laddning då och då. Med åldrat batteri märks kylan mera. |
|
Har du en 330E så går väl den värmaren enkom över högvoltsbatteriet ( och definitivt inget samband mellan kyla och appstyrning). Jag har kollegor som har elbil från VW och där har det tydligen varit ett återkommande problem att få igång värmaren via app pga varning på 12V batteriet utan att så har varit fallet, dvs en mjukvarubugg. | |
Du måste få ett felmeddelande i App:en...borde kunna ge dig vägledning... | |
Re: Freude Klart 12 v batteriet hänger ihop med appen den har ju ingen kontakt med högvoltsbatteriet, app ger direktiv via 12 volt som sedan styr det du vill. Re: Ska3 Som jag skrev har jag inga problem med appen, frågan är om andra ev har det vid stark kyla. Mvh |
|
Jo, men det inte fungerar borde du få felmeddelande i appen... | |
Nu är det väl så att ett flertal elbils/ elhybridstillverkare, varav BMW är en, har det så finurligt att högvoltsbatteriet underhållsstöder 12v batteriet, dvs så länge man laddar sitt högvoltsbatteri skall det aldrig vara något problem. ( om man har en regelrätt bränsledriven parkeringsvärmare till diesel eller bensin är det en helt annan sak) I min app har jag ständig kontakt med laddningsnivå på högvoltsbatteriet dessutom, så att 12 v skulle ha någon särskild koppling till app låter osannolikt. Kort sagt har jag trots daglig användning såväl med dieselvärmare eller elvärmare aldrig haft några problem med appstyrning även när det gått ner mot -25 och dessutom varnat för dåligt 12v batteri ( i den gamla dieselbilen från -20). | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.