AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
347

Byta från min 320d 2017 pga diesel?

Jag har i dagsläget en 320d sedan xDrive årsmodell 2017. Den har M sport paketet, stora skärmen osv. Införskaffade bilen 2024 och är väldigt nöjd med den. Bilen har rullat 12 500 mil.
Mitt arbete låg ungefär 25 km ifrån så diesel passade mig bra.
För ungefär en månad sedan så bytte jag jobb och har nu endast 4 km till jobbet.
Det blir med andra ord nästan bara korta sträckor till jobbet och gymmet. Nu när det är vinter så orkar man heller inte att promenera dit. Jag är ingen expert på bilar men vet att partikelfiltret kan strula vid korta körningar och är livrädd för det. Har försökt åtminstone att blåsa ut bilen på motorväg 1-3 gånger i månaden.

Jag undrar alltså om det är värt att behålla bilen då det är diesel och att jag nästan enbart kör korta sträckor efter att ha bytt jobb.
Älskar min bil men har börjat kolla på 330i samt 330e då jag har tillgång till laddning hos mina föräldrar. Även sneglat på 428 och 430i men lite osäker på deras motorer.
Byter jag så är mina krav i alla fall M sport samt inte allt för många mil.

cr
3.839
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Du lär behöva köra några mil regelbundet oavsett, samt underhållsladda batteriet. Inte heller en bensin mår bra av att köras några få kilometer åt gången.

Varför inte en småbil?

MVH Christofer
16.371
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja du bör byta så småningom. Men bilen kommer inte ramla i bitar så länge den varmkörs ordentligt nån gång i veckan. Hybrid skulle nog passa dig perfekt med det körmönstret.
Visa användare
263
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Jag har samma körmönster på min 520d 2019. Det som krånglat för mig är fel relaterat till avgasreningen, bytt NOX-sensorer flera gånger och senast partikelfiltersensorn.

Om det beror på kortkörningar eller inte svårt att säga. Försöker dock köra motorn varm och ”gasa ur” med jämna mellanrum.

Bensin eller laddhybrid är som andra skriver bättre alternativ och troligen det jag själv kommer välja när det är dags att byta.
Är inte så speciellt sugen på en mindre bil.

Jag kommer kolla närmare på en hybrid och de andra modellerna jag skrev så får vi se vad marknaden har att erbjuda. Ni som har erfarenhet av F30 330E/i och 428, 430i får gärna svara i tråden :)

bl
2.130
blixten
325i -88
Har en kompis som köpte en ny mildhybrid våren 2024, förvisso en Toyota, runt jul och nyår när det var lite kallare så skulle han ut och åka, bilen var stendöd. Han kör mest kortare turer, bor i lägenhet och kan ej ladda. Ringer bärgare som kommer med starthjälp och förmedlar att han mest hela dagarna åker runt och hjälper folk med hybridbilar som har slut på ström i batteriet.
Det är start och stopp funktion på bilen som inte går att stänga av, vilket innebär att 12 V batteriet belastas mycket och laddas dåligt när det är kallt ute. -Inte så kul.

Toyota rekommenderade honom att köra ofta och längre för att batterierna skulle hållas laddade, och bärgaren rådde honom att skaffa en så där "chockladdare" för att kunna starta bilen när den stått några dagar när det är minusgrader ute. Hybrid kanske låter bättre än vad det är i praktiken, än så länge?
Ve
1.351
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Nu svär jag i kyrkan men Länk

Går säkert att pruta några hundralappar. De höjde priset med 400:-/mån vid årsskiftet.

Kör man inte så mycket och mest korta sträckor i stan så måste det vara klockrent.
16.371
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
2.580kr är dock med 30k i insats så den riktiga månadskostnaden är 3.413kr/mån. Dock extremt billigt med tanke på att milkostnaden är så låg om man kan ladda hemma.

@blixten: "Mildhybrid" får inte på något sätt blandas ihop med plug-in hybrider. De borde inte få använda ordet hybrid överhuvudtaget i min mening.
Ve
1.351
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja det är ju garantier, billig försäkring, billigt bränsle, nya däck... Är nog säkert bra mycket billigare än nuvarande 320d från 2017 iaf.
blixten, En av fördelarna med just mildhybrid är att stop/start inte belastar 12V-batteriet (ja så länge som återvunnen energi finns i MHEV-batteriet, så tas strömmen därifrån.
(Om MHEV-laddningen blir för dålig, vid auto-stopp, i min BMW MHEV startas motorn för att ladda MHEV-batteriet lite.) Det ändrar förståss inte det faktum att 12V-batteriet laddas ganska långsamt, så utan lite längre resor ibland kan extra laddning behövas. Men en bil med mycket stopp/start körning laddar ur 12V-batteriet fortare.

(I BMW MHEV laddas 12V-batteriet även vid auto-stopp, så dubbel fördel med MHEV är min slutsats.)
Sälj din 320d till våren. Den kommer inte "automatiskt" att gå sönder för att den rullar under en mil per dag även om det inte är idealiskt. Underhållsladda startbatteriet varannan vecka.

Satsa på en bensindriven/PHEV 3-serie av G2x-serien (årsm 2019-) när behovet uppstår. Provkör 318i/320i/330i/M340i resp 320e/330e före köp. Tänk på att bensinmotorn i 330e "endast" är en 320i.
Tack för era svar!
Kommer att hålla mig till BMW ett bra tag framöver då det alltid varit min ”drömbil” sedan barnsben. Dock får man leva med huvudvärk ibland när man äger en.

Ska kika mer på 320i och 330 modellerna.
Var det kamkedjan som strulade på de bilarna eller är det åtgärdat på de nyare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.