AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
418

BMW Operating System X

Wi
2.066
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
BMW presenterade sitt nya OS-koncept på CES igår: Länk

Ska introduceras på Neue Klasse i år. Tråkigt att se att dom går mot kapacitiva knappar på ratten och generellt tar bort typ alla knappar..
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, inte direkt steg i rätt riktning. Tvärtom har det ju känts som ett positivt uppvaknande i bilbranschen att total eliminering av knappar inte är uppskattat av kunderna.
Kanske man ska vänta med slutgiltiga omdöme tills man sett slutresultatet?
@Ska3, jag vet inte om BMW förhandsvisar på CES för att få återmatning, men om så är fallet är det ju bättre att återmata innan det är ett faktum.
(Min återmatning till AUDI, när de tog bort inmatningshjulet, bestod i att de förlorade en kund men de har antagligen inte förstått anledningen.)
Naturligtvis har de stämt av utvecklingen med referensgrupper. Internet forum lär inte vara ett av referensgrupperna....

Tror du överskattar dig själv om du tror att en bil påverkar Audis produktutveckling.
Ve
1.351
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Inmatningshjul? Vad är det? Som iDrive var förr? (Hoppas det inte är så idag)

Jag som har både en BMW i3 med det gamla iDrive-hjulet och en Model S i stort sett utan knappar kan ju jämföra de två systemen när man t ex ska mata in en adress i navigationen.

Eller adress och adress. I Teslan säger man på svenska vart man vill åka. "Navigera till Ica Stenhagen". Säger man något som genererar fler än en träff, t ex "navigera till McDonalds" så får man en lista med alla McDonalds i närheten med den närmast längst upp.

Kan ju säga att man måste vara bra tokig om man längtar tillbaka till 10-tals lösningar...
@Verdi2, "Inmatningshjul" likt det som finns i dagens iDrive (även årmodell 2025) av 3-serien och uppåt. Men det finns både pekskärm och skrivplatta, och i nyaste generationen svensk talförståelse) så att användaren kan VÄLJA. Vad gäller talförståelse på svenska av namn och adresser så saknades det i BMW ända till årmodell 2024. (Konstaterar att Audi var 10 år tidigare med det ... i tillägg till inmatninghjul då ;)
Ve
1.351
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja, det kan ju vara bra men jag förstår inte, med reservation för att jag inte provat dagens iDrive, varför man skulle välja hjulet.
We
918
Weiman
118i M-Sport -24
Tycker det ser helt okej ut. Och knappar finns det ju gott om på ratten. Var står det att de är kapacitiva?
Wi
2.066
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kapacitiva knappar står inte uttryckligen i pressreleasen men i andra artiklar, t.ex. Länk

Folk använder väl sina bilar olika och därför tycker jag det varit bra med flera olika sätt att göra saker så kan man välja det man själv föredrar. Vissa stänger av gesture control helt och tycker det är en gimmick, andra använder det dagligen för genvägar. Att dom tar bort alternativ och gör val som handlar om kostnadsbesparingar men får det att framstå som fantastisk teknik är lite tråkigt tycker jag. Håller dock med om att själva panoramavyn och en förbättrad HUD låter bra, så jag är inte bara negativ. :) Egentligen rätt positiv, jag gillar teknik. Men kapacitiva knappar i ratten hade jag gärna varit utan, de kapacitiva knapparna jag har idag i iX är inte direkt 100%-iga.
Visa användare
8.451
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bra poäng Wiberg, jag delar din åsikt.
BMW-texten i första länken anger att man skall kunna känna sig fram till rätt rattknapp utan att titta, vilket man inte kan med rent kapacitiva. Kanske är semi-kapacitiva som kräver både tryck och känna finger (som de senare generationerna av iDrive-knapparna som inte fungerar med för tjocka handskar.) Den lösningen bygger på att man beställer ratt-värme och tar av handskar.

Från länken
"The buttons have a well-judged, relief-like surface, which makes them extremely easy to locate and means the driver can press them without needing to divert their gaze away from the road."
Ru
104
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Länk till en 18 minuter lång presentation på BMWBlog


The panoramic dispay är en vettig lösning, även head up display på alla bilar(?) Frågan ställs dock hur de fungerar med Polaroid solglasögon???
Skärmen; nja sådär, inte en jätteskillnad mot system 8 och system 8.5.
MEN, INGET I-drive-vred!!! Inga fysiska knappar annat än de kapacitiva i ratten är ett stort NO-NO!
Kolla kommentarerna under filmen! Väldigt få positiva...
Som någon skrev- Hoppas min nuvarande BMW håller i 40 år för "Neue klasse" ville skrivaren inte ha!


Ve
1.351
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Blir säkert bra. Går inte att möta framtiden genom att smeka bakåtsträvande farbröder medhårs. ;)
Om någon här har en BMW med iDrive 9 ,och har synpunkter på ergonomin (t.ex. avsaknad av "iDrive reglage";), så kanske det går att få sin röst hörd genom "crowd feedback" enlig denna länk:
Länk
Wi
2.066
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
bmw21 - möjligt att det inte är helt kapacitivt, men i mittkonsolen idag på iX m fl så finns ju små upphöjningar på den kapacitiva plattan så man kan känna var dom olika knapparna är, t.ex. "my modes" har en upphöjning i bakkant så man vet var man ska trycka. Trots det är det en stor kapacitiv platta som fungerar... sådär helt ärligt. Allt annat än att knapptryck fungerar 100% av gångerna är inte ok i min värld.

Verdi - dom säljer väl ändå mest till oss bakåtsträvande farbröder? :) Äh, jag låter nog mer negativ här än vad jag är, gillar som sagt teknik. Men ogillar när kostnadsbesparingar säljs in som tuff teknik och att man är gubbig för att man ser igenom säljsnacket. Panoramaskärmen och HUD-tekniken är ju tekniska framsteg som säkert kostar och det är jag helt med på, ser riktigt bra ut. Låt mig bara behålla riktiga knappar på ratten och till mina genvägar, så är jag nöjd. ;) Att ta bort iDrive-vredet, genvägsknapparna och slippa variant-hanteringen på knappsatsen på ratten är säkert jättebra för BMW, men inte för mig.
@Wiberg, håller med, men riktiga knappar på ratten är bara grundkravet. En försämring som redan infördes i iX och 5-serien var att ta bort rattknapparna för ACC-avstånd. Vet inte om BMW hävdar att bilen själv justerar det smartare i nya systemen, men i min 4-serie 2021 justerar jag avståndet då och då beroende på trafik och väder. Smidigt med rattknappar istället för att öppna en meny (eller kanske röststyrning, men BMW draggade ju med svensk rösttolkning, så det finns inte i min).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.