|
|
---|---|
Jag fick nyligen ett SMS (från ett fejkat avsändar-mobilnr som inte finns - det har en siffra för mycket) med texten (tar bort lite detaljer inom <> för att anonymerisera det lite: "Hej Patrik, såg sin fantastiska BMW <model> i <stad> för ett par dagar sedan och en såg väldigt trevlig ut och jag är eventuellt intresserad av att köpa den när det är dax att sälja den. Hör gärna av dig då. Gott nytt! MVH <förnamn>, <stad> " Någon som fått liknande? Eller är det faktiskt någon som är genuint intresserad av att köpa min bil och råkat knappa in fel avsändarnummer i någon SMS/dator-app? Jag har ingen annons ute på den och planerar inte sälja den och har bara igonerat meddelandet. Model och stad och mitt namn stämmer så någon har trots all kollat upp bilen även om den nog inte var ute och körde några dagar före SMSet kom. Bilen är ju inte unik (330 Ci E46 ) Har ni fått liknande? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
Tror du själv att det är seriöst? Bedrägeriförsök likt detta förekommer regelbundet Om man har seriösa avsikter så SMS:ar man i så fall från sitt eget registrerade mobilnummer, eller via Messenger bakom en etablerad profil. MVH Christofer |
|
Scam mest troligt ja. De hittar infon online. Man kan tänka sig att varför inte göra scammen bättre? Men egentligen vill dom inte göra den för bra, för då vet de som driver scammen att de som nappar är lite mer naiva än medel då de inte fastnade på konstiga saker direkt. (typ det där med konstigt mobilnr) Hade scammen varit perfekt gjord så kanske det först är i sista steget som folk hoppar av och då har de lagt tid i onödan, på detta sätt sållar de bort de svårlurade direkt för de går inte vidare ens ett enda steg. |
|
Lugn lite. Detta förekommer absolut för lite ovanligare bilar och en 330 E46 räknas nog dit. Scam SMS fokuserar helt på att gå till affär direkt, oftast genom att bjuda mer än bilen är värd. Sen finns alltid en länk att klicka sig vidare på. |
|
Ser inte riktigt hur upplägget skulle gå till om det vore bedrägeri. Säg ett rejält pris och se vad du får för reaktion. |
|
Det finns ju alltid gott om folk som är intresserade av att köpa alla möjliga bilar. Allt som oftast då till ett lågt pris i syfte att göra en bra affär och kunna tjäna en hacka. MVH Christofer |
|
crille82...nu säger du emot ditt tidigare inlägg... | |
Gör jag, hur menar du? MVH Christofer |
|
Ena sekunden var det bedrägeriförsök och nästa en som skulle fynda.... | |
Jag menade i generella termer. Även att försöka lura någon att sälja till underpris är egentligen bedrägeri. MVH Christofer |
|
Men varför inte ange ett korrekt sökbart telefonnr och kontaktuppgifter med efternamn om man har goda avsikter? | |
Lite svårt att lura någon om man inte kan komma i kontakt med bedragaren...lär felinmatning. | |
Bedrägeriförsök med fejkade nummer och mailadresser är väl inget ovanligt? MVH Christofer |
|
Tänker snarare att det är svårt att få en person att sälja en bil till en om säljaren inte får tag i dig, så det är extra viktigt att ge korrekta namn och kontaktuppgifter vid ett sånt här fall. Så med rent mjöl i påsen anger man tydligt för och efternamn, stad man bor i samt telefonnummer och mail (som är av principen förnamn.efternamn@...) Felinmatning? En normal person skickar väl ett meddelande från sin egen telefon, ingen specialtjänst? |
|
Jo de bitarna är märkliga och talar emot att det är en seriös person vill ha en 330. Det som talar för att det är seriöst är att mystiska länkar saknas, att bilen är tämligen billig och därmed inte högprioriterad för en bedragare, samt de "snälla" formuleringarna. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.