|
|
---|---|
hej, krockade med min 120 i oktober allt gick bra och körde hem som vanligt lämnade in bilen till en lack verkstad som skulle lacka den nya fronten som jag beställt och nu när bilen är ihopsatt igen så vill den inte starta utan bara tändningen och radion som går igång. får upp en varnings lampa med en ratt och 2 pilar som sitter ihop och går åt varsitt håll och ratt låset går inte upp . bilen har ju stått i säkert 2 månader så batteriet var ju dåligt men ladda upp det och blev ingen skillnad och får ingen fel kod på felkodsläsaren heller så vad kan problemet vara har några idéer till exempel att batteriet är helt slut och det är de som spökar eller att att den nya fronten inte är original utan en variant av m sport fronten och att bilen på nåt sätt får för sig att den kanske är krockad eller känner att något är galet? williamG | |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@KulanG : Vad använder du för felkodsläsare? Du använder med största sannolikhet en enklare som bara klarar de generiska OBD-II felkoderna. För detta behöver du en felkodsläsare som kan läsa ut BMW-specifika felkoder. @KulanG : Men den där symbolen du beskriver - är det verkligen en ratt med två pilar som sitter ihop (och går åt varsitt håll)? Det är inte en ratt med ett hänglås? För den symbolen (om den lyser rött) betyder helt enkelt att det är något problem med det elektroniska rattlåset (och man får precis de symptom du har - bilen går inte att starta och det elektroniska rattlåset fungerar inte heller). Om den symbolen bara lyser gult så är det elektroniska rattlåset bara blocket, då brukar det räcka att röra lite på ratten innan man försöker starta motorn @KulanG : Har du en bild på symbolen? @Kulan G : Det är inte symbolen för det adaptiva kurvljuset du beskriver? Den har en symbol helljus med två pilar ovanför sig (som går åt varsitt håll) och ett utropstecken till höger. Att den symbolen dyker upp är ju inte helt osannolikt om man fipplat massor med fronten. Men om jag minns rätt så kan man behöva (om bilen varit strömlös eller man fipplat kring styrstången eller gjort något) gå in i CAS (Car Access System) styrenheten och gör en lock/unlock av det elektriska rattlåset (eller någon form av ELV fault counter reset) och sedan radera alla felkoder i CAS. Men är något osäker här... |
Hej, Till bmw-slangens, som vanligt otroligt initierade, svar kan poängteras betydelsen av ett friskt batteri. Om det svajar i en BMW, kan vad som helst hända. Dvs att det långa stilleståndet, med ett redan innan svagt batteri, med stor sannolikhet ”har ställt till det” ordentligt. Nu räcker det inte med att bara byta/ladda. Många av bilens system har under den sjunkande systemspänningens lopp antagligen fått fnatt och låst sig. Det lär behövas någon form av ”datoriserad” återställning. Att bryta batteriströmmen i ett slag, t ex genom att lossa en pol, är en sak. Att låta batteriet, inkopplat i bilen, sakta ladda ur sig, får oftast helt andra följder. Diverse system pallar inte det, utan reagerar genom att låsa sig eftersom de är satta att göra det i ett sådant läge. Som sagt, nu behövs det datorhjälp. /Lennart |
|
Jag tror du är rätt ute på slutet där, Slangen. Låter som ELV countern gått i taket. Vilket kan hända av lite olika anledningar. Bl.a låg batterispänning. Går att nolla med rätt utrustning. Bl.a denna Länk Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
Räddningen är nära! 😀😀 /Lennart |
|
Tack för alla svar blir att undersöka och testa och se om det händer något Förövrigt har jag en biltema felkods läsare så får bli en uppgradering där Angående fel koden som kommer upp så är det en ratt som lyser gult med 2 pilar som sitter ihop och pekar åt varsitt håll. Har bild på fel koden men vet inte hur jag laddar upp bilden😂 williamG |
|
De, som känner till symbolen, vet antagligen redan vilken du avser. Men en bild måste du först ladda upp till en bildsajt, t ex forumbilder.se, men det finns jättemånga andra val, och sen klistra in en länk här. /Lennart |
|
Tack för svar Länk här kommer länken till bilden |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Dang! Just den symbolen har jag aldrig sett! Och jag hittar den inte i min instruktionsbok heller (för jag har också en E87 120i 2006). Kan faktiskt inte hitta just den symbolen i NÅGON av alla instruktionsböcker jag har (både fysiska och digitala). Men den ska tydligen betyda något med rattlåset - googlade lite på bilden och hittade några bilder på samma symbol (men verkar inte vara vanlig symbol och är ju inte omnämnd i någon instruktionsbok - eller så var det under bara några få år man använde sig av symbolen - eller så är det en odokumenterad symbol). |
Hej samma här står inget i min bok heller utan har lyckas söka mig fram lite och verkar ju vara nåt med rattlåset Får väl testa sig fram med det som finns på internet och se om de blir någon skillnd |
|
Hej, När du råkade ut för din olycka, kan det vara så att styrväxeln fått sig en smäll och att det är den skapar felet? men för det behöver man kodläsare. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.