AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
111

"Limp mode" - X5 E53

Visa användare
2.646
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Jag har 3 fel i minnet ( med INPA):

123 Termostat (elstyrd)
227 Lambda Bank 1
243 Tändspole cyl 6

Det som händer är att om jag gasar upp bilen till 4500 - 5000 rpm så börjar den att gå på färre cylindrar, växellådan känns seg och jag kan köra hem i 30-40 km hr (med dålig gång). Är det "limp mode"? Stänger jag av bilen och startar direkt så går den normalt igen.
Kör jag "gubbigt" så händer det inte.

Nu är jag väl medvetn om att klart att den inte går bra med de här koderna men är nyfiken på om det är kod 123 som är den "största" boven? Eller?

Jag håller på att köpa en annan nu så jag skall sälja den som DIY eller reservdelsbil men om jag kan få den att bli av med problemet så kan jag få mer. Spole byter jag för jag har en extra men om problemet kvarstår - kan det vara termostaten som "spökar" ? Den kräver lite "mer" i insats än spolen.


"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Hej,

Jag har naturligtvis inte helkoll (fjärrdiagnos), men tändningsfelet borde vara viktigt. Ger kanske ”limp mode” när du stressar.

Termostaten har en elektrisk uppvärmning som går in och gör att termostaten öppnar extra tidigt/mycket i vissa lägen.

Det är vanligt att det värmeelementet ger upp. Ett trasigt sådant ger dock inga problem av det slag som du beskriver. För det mesta inga märkbara effekter alls i vårt klimat, vågar jag påstå. (Men skonar antagligen värmeutsatta delar av motorn i en del extremfall.)




/Lennart
Visa användare
2.646
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03.
318 E90 - Alpenweiss
Tackar.

Jag byter tändspole i mörrn och testar. Det är som jag skrev - vill sälja bilen i det mesta möjliga skicket och har jag en spole så är det "bara" lite skruvar att fixa :)

Får rota igenom mina lådor men jag har för mig att det finns en gammal labda som fungerade ,men att jag bytte "just in case".


"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
123 (0x7B) är felkoden som betyder allra minst :-)

Betyder att den elektriskt reglerbera termostaten inte fungerar (mycket vanligt och det räcker du mäter motståndet i dess kontakt för att veta om den är defekt eller inte). Påverkar inte motorns gång det lilla minsta (enda gången det används är när motorn belastas EXTREMT hårt och den vill öppna termostaten lite mer för att få en lägre arbetstemperatur och lite större marginal). Gissar på att hälften av alla M52TU- och M54-motorer därute kör omkring med denna felkoden :-)



227 (0xE3) är med största sannolikhet ditt riktiga problem (och misständning är endast en följdeffekt).
Felkoden innebär att fuel trims är peggat högt för bank 1 (oxygen sensor adaptation limit, bank 1).

Med största sannolikhet är bank 2 precis lika illa (men inte satt felkod för det då bank 1 hann före), då du har felkod för misständning på cylinder 6 (som tillhör bank 2).

Det första du ska göra är att kolla din fuel trims.
=> Är de peggade högt så är det ett röktest det första du ska göra (då du troligtvis har en kraftig vakuumläcka) men även kolla ditt bränsletryck båda vid tomgång och vid högre varvtal där du upplever problem och gärna då när du är ute och kör och kan reproducera problemet (du kan ha något problem med bränsleförsörjningen).
=> Är de peggade lågt så kan det vara flera olika anledningar - men det problemet tar vi om de verkligen är peggade låga.

Det ska självklart tilläggas att en defekt tändspole hur lätt som helst sätter en felkod om misständning på en cylinder, men kan även sätta (i mycket ovanliga fall) även en felkod om "oxygen sensor adaptation limit". Då är såklart cause and effect något omvänt mot vad som beskrevs i inledningen. Men! Att den sen sätter "oxygen sensor adaptation limit" på en bank där denna cylinder inte ingår är helt orealistiskt. Därför är det nog något större bakomliggande problem. Visst, du kan ha problem med tändsystemet på 4 av de 6 cylindrarna - men har du det har du nog något större bakomliggande problem som orsakar det! :-)


Felkod 243 (0xF3) har felaktig beskrivande text - tändspole ska inte ens vara med i texten.
Det enda som felkoden berättar är att motorstyrenheten har detekterat misständning på cylinder #6.
Lite kurisoa : När det står "detekterat misständning" så är det egentligen inte det utan motorstyrenheten analyserar variationerna i svänghjulets rotationshastighet efter varje cylinder fyrats av och ser den inte den förväntade ökningen i rotationshastighet så sätter den en felkod "misfire detected". Oftast beror det på dålig bränsleluftblandning, problem med att få lämplig gnista eller för mycket eller för lite turbulens i cylindern, otäta ventiler och även defekt sensor och glappande svänghjul. Även ojämn väg kan trigga denna felkod! :-)



Så det är de klassiska första felsökningsstegen som gäller här.
Du kan googla fuel trims och bmw-slangen på detta forum så har du att läsa :-)
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.