AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
257

E46 320i - få bukt med imma insidan vindrutan främst - frågor list och tätning m.m

Ni
823
Nip
320i-04
Sökt och läst massor tips här generellt att få bukt med imma insidan alla rutor.
- problem sedan ett år bara
- haft den i 16 år drygt
- frost och skrapning insidan som resultat m.m.
- alla rutor totalimmade när det inte är frostgrader

Men tänkte ta i vindrutan då den byttes för 10 år sedan.
- listen förarsidan vart lös och hängde
- tryckte tillbaks den omsorgsfullt, tyckte jag, men problem kvarstår

Skall det vara någon gel eller tätningsmassa också, eller skall listen ensamt räcka?
- tack

Sedan skall jag följa upp div tips
- fönsterputs med imskydd
- torrboll, vad det nu är?
- dräneringar A-stolpar var nu dessa finns, så det inte står vatten?
- koll mattor efter fukt, och kanske kattsand eller kristaller av något slag nämndes?
- någon modell nämndes dränering växelspak och ut?

Tacksam för tips!

Hej,

Grundproblemet kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Ofta modelltypiska fel.

Ditt eget förslag om vindrutan kan ligga rätt. Men rutan limmas mot karossen, så glappande lister borde inte spela någon roll. Men en släppt limfog på något ställe, kanske?

Plasten innanför dörrklädseln kan ha lossat eller gått sönder. Då kan det bli vatten på golvet, pest på riktigt.

Fast egentligen var det dina olika tips om symptomavhjälpande som jag ville kommentera.

Att du har missat Torrbollen (R) förstår jag knappt. :) En fuktabsorbent med många år på nacken. Består av kalciumklorid, som är fuktupptagande och har fått många efterföljare. Jag vet inte om "Fuktslukare" är ett varumärke, men du hittar sådana "överallt", på Jula, Biltema m fl mfl.

Om du satsar på någon sådan (kanske otillräcklig) akuthjälp tills det blir läge att felsöka på riktigt, ställ vad du nu köper i en större hink som inte kan välta - du vill inte ha den bildade saltlösningen på bilgolvet!

Vissa typer av kattsand innehåller sannolikt samma sorts produkt som moderna blöjor: polyakrylsyra, som är starkt vattenbindande (säkert 100 ggr sin egen vikt eller mer).
Men inte rätt produkt för fuktabsorbtion. Fast du kan ju alltid lägga ett par blöjor på golvet bara för att. :)

Lycka till med letandet! Inte lätt!

/Lennart
bl
2.130
blixten
325i -88
Ofta kan det ju bero på att man kör mycket korta körningar så att bilen aldrig hinner bli tillräckligt torr inuti. Speciellt på vintern när solen inte värmer upp bilen som på vår och sommar. Dessutom tar man ju med fukt in i bilen med sin utandningsluft. Det bildas ju även märkbar kondens vid snabba temperaturförändringar. Det är ju därför man startar bilen och låter fläkten gå innan man börjar skrapa rutorna på utsidan.

Men, det kan ju också vara så att du har ett hål någonstans där det kommer in vatten. Jag hade tex ett rosthål på en bil som satt bakom innerskärmen vänster fram, där det kom in vatten i kupén som inte var så lätt att upptäcka förrän jag bytte stötdämpare.

Men torrboll som Lennart tipsar om är bra
Ni
823
Nip
320i-04
Bugar och bockar, tack för synpunkter.

Ser inget på panelen vid vindrutan, tycker direkt läckage skulle avslöjas där.
Skall se vad det kan finnas på lokala biltillbehör.

Och det uppenbara mattor ut och känna om fuktigt.

Har lite fuktmätare %RH inne, skall se om de kan ge utslag i bilen också kontra utomhus.

Men riktig genomkörare och torka supertorrt allt invändigt är väl en början kanske.
- har en rulle bra tjockare papper är hushållspapper som är avsett för bilen

Före corona handlade jag varje vecka, sedan under corona en gång per månad.
- inga problem, då jag är pensionär
- hade inte sådana besvär invändig imma då

Nu kör jag var 14e dag för det mesta och då åker 2 x 30 min minst.
- lite på sidorutor finns väl kvar

Massa jobb på verkstad i motorrummet har gjorts senaste året, vet inte om det kan klanta till någon genomföring kablar eller liknande.

Men tror bilen mår bäst av användning i alla fall varje vecka. Skall börja veckohandla igen. Lättare med hållbarhet vissa varor också.
Visa användare
ProPro-medlem
5.025
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Långskott kanske men är kupéfiltret bytt på länge?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Sn
689
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Bra input av Ola.

Trist förklaring kan vara läcka i värmeelementet för kupén.
Försvinner det kylarvätska?
Ni
823
Nip
320i-04
Många tack, igen.

Skall ta tag i sakerna i ordning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.