AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
205

Montera extraljus f11 2012

Wo
49
Woxblom
F11 520dA - 12
Tja! Är i färd med att beställa extraljus.
Har många frågor så vi får se om ja får napp här men viktigaste frågan är:
Kommer det fungera med vanlig strömtjuv, eller kommer jag behöva typ xbb dongle(cambus)?


Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sist jag fluktade snabbt på detta så såg jag att på F10/F11 så går helljussignalen från SZL vidare till ZGM via FlexRay-buss och sedan vidare till FRM via K-CAN2-bussen som sedan styr modulen för strålkastare antingen direkt eller via kommandon över LIN-bussen.
Länk

Fluktar man på CANM8 Cannect så uppger de att deras lösning kompatibel med F10/F11 från 2010 och uppåt.

Så låter som den vanligaste lösningen är att sniffa på en CAN-buss här.
Monterade 2st runda 7" led bakom njurarna för nån vecka sen. Satte en vanlig strömtjuv, kabeln hittar du på passagerarsidan vid fjäderbenstornet under plasten. Vill minnas att den var gul/röd.
Allt lirar som det ska.
Wo
49
Woxblom
F11 520dA - 12
Okej, två bud, men en som testat med tjuv som funkat. Låter bra. Läste i något gammalt inlägg att de kunde finnas fler kablar i samma härva med gul/röd, så får väl testa med multimeter.

Ni som gjort dessa monteringar på denna bil, några tips i övrigt?

Jag planerar för 2 runda 9'' framför grillen, hoppas bara inte den reagerar på parksensor.

Hade vart snyggt bakom grillen eller en ramp i den undre grillen, men är tveksam till hur bra ljus de blir av de. Har bara dåliga erfarenheter av ledramp, särskilt om de monteras lågt.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha!

@Forss : Det är bi-xenon shutter styrsignalen som du kopplat in dig på!
Den kabeln är mycket riktigt gul/röd (kan se något annorlunda ut på F10/F11 LCI) och fungerar således alldeles utmärkt att använda som styrsignal till extra hellysen.

Däremot så ska man INTE använda den kabeln som någon strömtjuv i dess ordagranna bemärkelse - det vill säga driva sina extra helljus direkt från denna kabeln - vare sig kabel (0.75mm2 brukar ofta vara godkänd upp till runt 6A) eller framförallt drivkretsarna inne i FRM är INTE gjorda för den lasten.
De är endast designade för att driva ett litet minimalt ställdon för att öppna en liten flärp.

Självklart använder man ett relä och låter ovan nämnda kabel vara inkopplad på control side medans helljusen drivs av load side av reläet (som har lämplig matning dragning till sig).

Denna slutare/ridå/shutter finns som sagt på bi-xenon strålkastare, men inte på LED eller Laser (osäker hur det ser ut på de mer fancy xenon med kurvljus och allt vad de hittar på) - men bi-xenon var väl standard på F10/F11 så det är väl det som är vanligast förekommande.

När helljuset aktiveras (vilket FRM får information om över K-CAN bussen) så kommer FRM att lägga en spänning på denna gul/röd kabel (bi-xenon shutter activation) och ställdonet för denna shutter i strålkastaren är jordad - så det är en power side switchad konstruktion. Således enkelt att norpa en styrsignal härifrån.
En del information skickar FRM över LIN-bussen men en del styrsignaler (exempelvis bi-xenon shutter) går det separata kablar för - precis som nämnts tidigare ("... som sedan styr modulen för strålkastaren antingen direkt eller via kommandon över LIN-bussen.").
Wo
49
Woxblom
F11 520dA - 12
Tack för utförligt svar. Kmr beställa ett kabelkit från valostore. Där man har en härva med plus, minus samt en extra kabel som går till ett relä med säkring, och det är den ja tänkte prova på gula kabeln.
Mao så kommer ju strömmen direkt från pluspol, men styrningen som aktiverar och öppnar relät snos från gula. Borde ju gå fint så.

Ska prova med multimeter som snabbast att det blir rätt kabel innan ja börjar skala o ha mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.