AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
403

Reservdelar - BMW, "OEM", "OE" etc. hur tänker ni?

Hej!
Jag fattar att det här är lite, "hur långt är ett snöre", men, samtidigt är det en, för mig iaf., intressant diskussion.
Är kanske intressant för de som kommit in nyligen i hobbyn, att äga och underhålla en, relativt, gammal BMW!

Min 528i fungerar bra, men på tomgång beter den sig lite konstigt samtidigt som jag får kod på kamaxel-givaren (avgas).
Kan vara något annat, men, en givare är inte så dyr och verkar vara ett relativt enkelt och kul projekt att byta.

Så, till saken, jag behöver köpa en ny givare, enkelt? Nä :)

Well, ett angrepps-sätt är väl bara att blunda och betala för BMW Org. delar?
Lutar åt den approachen (i alla fall för delar som har med motorn att göra), men när man ser pris-skillnaden, blir jag liite fundersam.

Schmiedmann tar 1795 för original, och 299 för OE (Hella).
Jag kan lätt köpa att det är 2-3 ggr dyrare, men 6 ggr?

Eftersom Vanos-solenoiderna var i samma diagram kollade jag även dessa, 12600 (BMW) vs. 2858 (Valeo)

Är en M52TU med rimliga 20k mil, från 2000.
Om jag ska försöka konkretisera.
- Finns det delar som absolut ska vara BMW (för annars får man sämre funktion)?
- Finns det någon konsensus kring, tillverkare av kompatibla delar (som har bra funktion men ev. kortare livslängd)?
Är, ex. Schmiedmanns "OE" delar något man kan gå på.

Mvh
We
1.913
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag köper nästan aldrig BMW original när det kommer till slitagedelar utan håller mig till OEM leverantörer som håller hög kvalitet (Mahle, Behr, Lemförder, ATE, Textar, Hella, FAG...) som vanligtvis tillverkar BMW original delarna. Det är viktigare att bilen bevaras än att den är 100% BMW original, det är ändå inte BMW som tillverkar delarna till bilarna i de flesta fallen. De delar som jag är lite tveksam till att köpa eftermarknads är dock sensorer/elektronik, men kan man hitta vem som tillverkat BMW original delen så är det ingen fara.

T ex spjällägesgivarna till S54 motorn är tillverkade av VNE i Tyskland och är bra mycket billigare än att köpa BMW Original även om det är samma tillverkare.

Eller framlysena (Xenon) till BMW F10/F11 som är notoriska för att tätningen och/eller plastglasen fallerar, BMW vill ha ca 13K per lyse medan man kan köpa Hella för ca 6K på eftermarknaden. Det är Hella som tillverkar BMW original.

Har inte råkat ut för några missöden hittills med detta förhållningssätt.
Tack, det är ett bra förhållnings-sett.

Utan att veta, borde det vara logiskt att BMW inte ny-tillverkar dessa delar, utan det är något lager som sakta töms.
Dvs. det finns en ålders-aspekt, även på "nya" reservdelar. Någon som vet får gärna rätta mig, jag har väldigt lite kunskap om hur reservdelar till gamla bilar blir till. Är ju ändå produktions-linor som ska vara igång etc.

Dvs. den ev. fördelen med original är ju osäker.

Eftersom vi pratar gamla motorer finns ju även aspekten med att byta saker preventivt.
Med billigare OEM kan man helt enkelt byta mer (med samma budget)

Mvh
Sn
689
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
BMW tillverkar inga delar förutom kaross och motorblock? Det gör däremot underleverantörerna.

Om du är osäker och behöver hjälp att välja rätt så hjälper Länk och Länk dig med att dela in reservdelarna i olika kvaliteter.
De billigaste givarna är skräp. Köp aldrig.

För din motor, om jag gissar rätt, så är det 12147518628.
Aero tar 1342 för BMW original, NGK 323kr och Hella 217 kr.
Alla kommer fungera lika bra. Vem av dem som tillverkar åt BMW tänker jag inte försöka gissa mig fram till.
De listar fler under "Premium" som fortfarande är bättre än allt annat billigare som innehåller mer eller mindre Kinesium. Men i det här fallet kostar kvalitet inte så mycket.
Tack!
Man kan ju gräva ner sig i spekulationer (för vi kommer aldrig att veta) att BMW är dyrare för att delarna genomgår mer kvalitets-tester etc.

För en bil, som på riktigt är ett samlar-objekt, kan det kanske vara värt med 100% BMW, som en sorts proveniens.
För oss övriga är det mer rationellt att gå på "premium" eller "OE", eller vad det nu kallas.

I alla fall för äldre bilar, som min. Det blir säkert känsligare ju närmre nutid man kommer.

Mvh
Om någon är intresserad, fann jag den här shopen, via Sretens (M539 Restorations) youtube.
Länk

Naturligtvis inte oberoende helt, då de säljer BMW-sensorer till bra pris, men ett sådant här ställe lever ju helt på sin kunskap och erfarenhet, resonerar jag.

Även mycket info om Vanos, DISA etc.

Mvh
94
2.115
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Köp delar av ett känt fabrikat som inte är det billigaste och som säljs av flera olika återförsäljare. Då är det troligen bra grejer. Skippa grejer från företag du inte hört talas om och som knappt finns på nätet. Skippa återförsäljarnas egna varumärken som bara är något det hittat billigt och satt sitt namn på, de kan vara bra en gång och uselt nästa gång.

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.