AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
309

Vandrande felkoder & funktioner 520D XDrive 2016

Har en 2016 520D Xdrive som uppför sig konstigt.
Den började häromdagen med att först varna för däcktryckskontrollen var ur funktion, följt av chassiefunktion begränsad samt att fläkt, radio, sätesvärmare och belysning i mittkonsolen slår av & på.
Batteriet har inte varit 100% sista halvåret så jag bytte det till ett likadant. Har ej registrerat det än, men ska göra det efter helgen. Får en & ibland två felkoder på OBD (står Manufactory code ?) som går att släcka men kommer tillbaka ibland.
Problemen fortsätter likadant efter batteribyte.
Några tips? Ska förbi verkstad idag för att se om de kan utläsa något mer.

He
337
Henrik335i
523i e61 -08
Koda in batteri, sen kanske de kan uppdatera mjukvara. Sen är det nog frid o fröjd
Ok, tack. Ska in på verkstad i em. Uppdaterar resultat efteråt.

Registrerat batteriet och släckt felkoder som var. Hann köra 10 meter så återkommer problemen. 😩 Får lämna in skiten.
Så får vi hoppas att verkstadsbesöket - med det resultatet - blev kostnadsfritt?

Den där felkoden, ”Manufactory code”, låter ju helskum. Men det handlar ju bara om en (kinesisk?) översättning. Finns det en riktig felkod som du kan se och återge här?

Har du (och verkstaden) använt kodläsare inriktade på just BMW?



/Lennart

EDIT: googlade nyss din ”felkod”. Undrar om den inte bara avser bilens identitet, VIN.
Verkstaden var inte en auktoriserad BMW verkstad, så dataprogrammet var begränsat till en viss grad. De registrerade det nya batteriet, men det framkom ca 40 felkoder när de körde diagnostik och kunde släcka alla utom fem av dem. Därav nu bokat tid på BMW för diagnostik.

Det låter! :)

Om du har lust att återge de där fem här så kanske du kan få hjälp med att reducera BMW-verkstadens insats.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det sitter ett enormt komplicerat "Power Management System" på dessa moderna bilar.

Registrering av batteri är ett absolut minimum.
Byter du även typ (flooded, enhanced flooded, AGM) och storlek (Ah) på batteriet (mot vad som ÄR IDAG registrerat i bilen) så måste det även programmeras om.

Men ibland räcker det inte med registering eller registrering+programmering. Normalt ska registrering nollställa lagrade värden om SoC, SoH, senaste uppmätta spänningsnivåer och tid det tog att starta bilen senast, temperaturer, uttagna strömmar senaste veckan, totalt uttagen ström, yada yada yada. Men ibland går det fel och man måste manuellt gå in och radera/nollställa ett tjugotal olika parametrar och annat (det är säkert det dubbla antalet parametrar nu på en 2016).

Power Management System håller reda på och lagrar stora mängder statistik och historik om hur batteriet används (när/var/hur/temperatur/allt) och mäter även hur mycket spänningen faller och hur lång tid startmotorn går vid varje start och mäter exakt hur mycket ström som går in och ut genom batteriet och när - genom komplicerade algoritmer räknar den sedan ut SoC (State of Charge) och SoH (State of Health) på batteriet.
Baserat på denna statistik, parametrar och andra mätvärden tar den sedan beslut när DET anser att batteriet är dåligt och behöver skyddas och stänger därmed av icke-kritiska förbrukare efter förbrukare - precis så som du beskriver.
Om denna statistik, parametrar och mätvärden har blivit fel på något sätt så kan detta avancerade Power Management System ta VÄLDIGT knäppa beslut och kort och gott go haywire...

Buggig mjukvara är en annan variabel - hälften av alla fall av tjuvström i bilar idag är pga buggig mjukvara (och övriga hälften av defekt elektronik).



Nä, vad R73 menar är att endast generiska OBD-II felkoder lästs ut och i denna standarden finns många nummerserier som biltillverkarna själva fritt bestämma vad de ska betyda (så kallade "Manufacturer Controlled DTC"). Exempelvis är hela P1000-serien, P3000-serien, P3100-serien, P3200-serien och P3300-serien helt fria för biltillverkarna att definera när/var/hur precis som de vill. Varför det är därför inget generisk diagnostikverktyg kan säga vad dessa betyder då det endast är biltillverkarna själva som vet det.

Att läsa ut generiska OBD-II felkoder är lite slöseri med tid (då de är väldigt generiska - vilket de måste vara för att kunna passa alla märken och alla bilmodeller). För detta behövs möjlighet att läsa ut (och förstå) BMW-specifika felkoder. Men i denna typ av fall är oftast inte felkoder så givande utan här krävs kunskap, erfarenhet och avancerad diagnostikutrustning.



Rekommendationen är att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
Notera att det står BMW-specialiserad och inte auktoriserad, detta då auktoriserad verkstad inte automatiskt betyder att de är erkänt duktiga och kompetenta inom just området felsökning/diagnostik. I de flesta fall beror inte detta på kompetensen eller viljan hos serviceteknikerna utan mer att de har händerna bakbundna då de ofta måste följa förvalda felsökningsscheman och felsökningsrutiner.
Det var matnyttigt information. Det känns som att en BMW specialiserad verkstad som har tillgång till rätt programvaror och erfarenhet av just BMW är den enda vägen att gå i detta läge. Tyvärr finns det inte fler än typ två sådana verkstäder i denna stad och BMW's återförsäljare är en av dessa.
För information så var dessa felkoder ej raderbara (och en del av dessa kan väl ändå inte få fläkt, belysning i panelen och sätesvärmare ur funktion?)
* C90D60 Givare för föroreningar (AUC) Internt fel
* 440102 Olja för fördelningsväxellåda Slitgräns
uppnådd
* Ett antal släpvagns anslutningar Defekt/Avbrott/Kortslutning
*

* CD0414 Karosseri buss CAN-bus från
* 801C15 Klämma 30 (B) komponent går inte i sleep-läge
* 801C20 Fel minne Fullt minne

Känns som felkod för släpkontakt kan vara värt att titta på i helgen?
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@R73: Jag tror faktiskt du även har ett faktiskt tjuvströmproblem. Så jag rekommenderar att undersöka/lösa det först. Därefter kan registrera nytt batteri och rensa upp allt och börja om från en fräsch start så att säga.

En klassiker är att det kommer vatten in i AHM (det är styrenheten för släpvagnskopplingen - yes nu behövs det en dator för detta också) - brukar ligga och bada i vatten. Vilket resulterar i alltifrån att det mesta fungerar till att inget fungerar alls och dessutom saboterar den genomblöta styrenheten K-CAN bussen och gör att andra styrenheter på K-CAN bussen inte kan gå i sleep mode (vilket resulterar i varningar om för hög strömförbrukning i closed-circuit current measurement läge och drar ut batteri och ställer till med alla möjliga problem).

AHM'en brukar hänga på någon av K-CAN bussarna (K står för Karosserie). Säger en av för numera på moderna bilar kan det finnas upp till två-tre olika K-CAN bussar. Och detta är bara K-CAN bussarna, du har multipla PT-CAN bussar, du har D-CAN bussen, du har F-CAN bussen, du har en dröse lokala LoCAN bussar, du har DWA bussar, du har LIN bussar och du har byteflight fiberkabelbussar och du har MOST fiberkabelbussar och numera har vi en Ethernet standard bara för automobilindustrin och mycket mycket mycket mer - jisses vad underbart moderna bilar är...

En förtydligan...
0xCD0414 tror jag är ZGM (Central Gateway Module dvs enheten som agerar router/gateway mellan bilens alla nätverk) klagar på att K-CAN bussen inte är kosher. Lite intressant att bara en modul klagar på att K-CAN bussen är trasig - eller är det så illa att alla moduler på hela K-CAN nätverket är utslaget (fast då fungerar inte IHKA, CID eller HUD vilket nog hade märkts). Den som utförde diagnostiken märkte isåfall om vissa styrenheter som hänger på K-CAN bussen inte ens svarade vid utläsning av felkoder. Så sniffa på K-CAN bussen och verifiera dess integritet och återställ dess funktionalitet är ju ett (av flera) naturliga steg i felsökningen.
0x801C20 är också från ZGM som klagar på att dess felkodsminne är fullt (detta är i princip aldrig ett fel i själva ZGM utan beror oftast på externa omständighter - om hela K-CAN går upp och ned eller det kommer konstant trasiga meddelanden över K-CAN och kanske fler bussar och spänningen flyter på hela bussen så lär det spruta ut felmeddelanden).

Så vägen framåt här är spikrak - inlämning av bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik.
Problemet löst på auktoriserad BMW verkstad efter en del datajobb och gammeldags felsökning.
Det var styrenheten för däcktrycksövervakningen som spökade.
Pga av felande signaler från den påverkades bl. a AC-systemet, vissa chassie funktioner, ljudanläggning mm som samkör signalerna i systemet.
Ny RDC styrenhet - alla fel borta. 👍
Man blir ju inte klok på denna elektronik.
Blev inte ett banklån, men var nästan tvungen att prostituera mig.😁
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.