|
|
---|---|
God fortsättning alla! Vår 535xd från 2016 har precis passerat 16000 mil och jag känner att det vore läge att byta oljorna i automatlådan, diffarna och fördelningslådan. Frågan är vem som man kan vända sig till i Enköping-Uppsala-Stockholms-området som gör ett sånt jobb både prisvärt och med stor yrkesstolthet? Jag tar gärna emot rekommendationer på verkstäder som löser detta! | |
Jag bor i Uppsala så jag gjorde det där. Lät Bosch Car service i Boländerna spola automatlådan och byta filter då BMW inte gör spolningar. Det gick på ca 7000kr tror jag. Jag bytte olja i bakaxeln själv det är superenkelt. Framaxel och fördelningen fick BMW byta. Framaxel är pillig, nu hade jag nog gjort själv men du får gå in via sidan med en lång förlängare. Kostnaden för arbetet vet jag inte då det gjordes i samband med en reparation av läckande packboxar för framaxeln. Fördelningslådan ville bmw ha massa pengar för eftersom instruktionen säger att den ska plockas ner och sen ska man hälla ut allt men efter att jag fick prata med rätt kille på servicen så blev vi överens om att de bara tappar och suger ur vad de kan komma åt, sen fyller med nytt. Det kostade 30 min arbete + olja så kanske 700kr+oljan. |
|
Märkte du skillnad på växlingar , fyrhjulsdriften mm? Vettigt att göra detta, speciellt för flrdelningslådan. |
|
Jag märkte skillnaden på växlingen efter byte av växellådsolja, men det var pga att de också gjorde en reset på inlärningen i lådan samtidigt, så den växlade något hårdare den första veckan. Bytte vid 12.000 mil, nu har bilen snart gått 18.000 och den går fortsatt fint. För övriga oljor märktes ingen skillnad. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.