AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
822

535e34 dör i fart/ går ej starta

FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har en manuell 535i e34 -89 som nu har gåtts igenom av erfaren mekaniker med utrustning för att avläsa felkoder och bilen ger inga. Mycket gjort i chassi bromsar, centrallås, bromsar, lambdasond bytt och bilen gått bra och drar rent igenom samt stabil tomgång. Bilen har varit svårstartad 1 år samt motorn stängs av i fart, bilen hackar och hade sig, men allt detta har varit bra nu i 2 mån, fram till för någon vecka sedan.

Skelle tanka bilen efter start ca 15 min senare och stängde av. Bilen gick sedan inte att starta, försökte 15 min senare och då gick det. Igår kördes 10km, gick ner i fart på mindre väg och skulle vända, bilen bara dog och det blev bärgning hem. Kan konstateras att bränslepump ny bytt på verkstad och bilen verkar konsumera normalt med bensin.

Har ej prövat med startas men tror hårt på vevaxelgivare och eller tändspole, dessa är original 32300mil och ger ju detta fenomen.
bl
2.187
blixten
325i -88
Jag hade ett liknande problem med en annan bil för länge sedan som mekaniker inte kunde hitta, men som tog typ 10 minuter för en bilelektriker att hitta. Då var det en glappkontakt i ett kretskort som satt under instrumentbrädan och hade med på och avstängning av motorn att göra.
Hade en släkting vars bmw 528 dog på ett liknande sätt som din och då var det en "reläplatta" som bränt/var bränd.
Hej,

En Volvo 745 GLE -87, dvs nära din bils ÅM, som jag hade ett kort tag, fick ett liknande sporadiskt fel.

Bilen hade ett tidigt Bosch-system med en ”elektroniskt” styrd tändning och sannolikt också insprutning istället för förgasare.

Det var hallsensorn i tändningsfördelardosan, den sensor som ersatte de traditionella brytarspetsarna i den lika tradionella tändningsfördelaren, som var defekt.

Det tog ett bra tag innan jag lyckades hitta bråkmakaren. Motorn gick helt ok men kunde plötsligt lägga av.
Efter lite vila startade den oftast utan problem, men med tiden blev lynnigheten alltmer uttalad.

Över ett visst varvtal (4k, om jag minns rätt) dog motorn garanterat. Till slut blev bilen ”omöjlig”, helt opålitlig, och åtgärd krävdes.
Idag vet jag inte längre hur jag kom sensorn på spåren. Men det gick.

Hallsensorns hållare satt nitad i fördelarens hölje, så jag köpte för enkelhets skull en begagnad fördelare, vilket löste problemet.

(Fast då var alla i familjen så trötta på ”knarkar-racern” att den antagligen gick till skrot. Minns inte, vill inte... ;) )

Nu vet jag ju inte hur tändningen är organiserad på din bil, men uppförandet pekar på antingen den eventuella sensorn i fördelaren eller kanske, som du själv är inne på, vevaxelsensorn, om Bosch då vid den tiden redan hade kommit så långt i utvecklingen.



/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.074
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På en 535i E34 så sitter det ett Motronic 1.3 motorstyrsystem (Motronic innebär att bränsleinsprutning och tändning hanteras av ett och samma styrsystem). Så här sitter endast ett "dumt" fördelarlock (utan centrifugalvikter, brytare, sensorer, vakuumslanger, ingenting) och Motronic 1.3 sköter allt.


@lenwib : Motronic 1.0 gjorde världspremiär i en BMW E23 732i år 1979 :-) Detta tidiga 1.0 system ersattes sedan av 1.1 då det hade många förbättringar (semi-batch mode, möjlighet att lagra felkoder - dock endast 5st, och mycket mer) och sedan snabbt av 1.3. Version 1.0 får ses som en introduktionsversion som användes i begränsat antal modeller, men version 1.1 och 1.3 gjorde Motronic till mainstream och satt nu i allt från små 318i till M5 och 850i.

Innan 1987 så hade många andra modeller faktiskt hunnit få Motronic 1.0 (exempelvis E28 533i, 528e 535i samt E30 325i, M3 samt E24 633CSi, 635CSi, M635CSi samt E23 735i, 745i och säkert fler jag missat).


Men yes, läser jag beskrivningen så låter det som det är glapp/funktionsglapp någonstans. Men! Glapp var? Det kan vara alltifrån glapp till DME-reläet till glapp inne i vevaxelsensorn! Och i princip varsomhelst (ta bara storyn från lenwib).


Vevaxelsensorn är enkel att bekräfta/dementera - man får helt enkelt scoopa signalen där den når in i DME när den missköter sig. Men är även nyttigt att scoopa och analysera signalen när bilen är trögstartad. Tänk på att vevaxelgivaren är en passiv analog givare och bildar sin egen spänning (ju närmare den sitter tänderna och ju snabbare tänderna fladdrar förbi - desto högre spänning på signalen får Motronic). Om air gap inte är korrekt, kanske givaren har ett problem internt som ytterliggare försämrar signalkvaliteten och detta tillsammans med den extremt långsamma rotationshastigheten vid start kan ju göra att signalen som når fram till DME är totalt crap.

Tappar den vevaxelsensorsignal så brukar den sätta en felkod. Men det är ju enkelt testat :-) Bara koppla ur den och försök starta motorn och se om den sätter en felkod eller inte.

Tändspolen är precis lika enkel att bekräfta/dementera - dra av en tändkabel från valfritt tändstift och mät gnistgapet som den orkar hoppa när den missköter sig (om det ens kommer en gnista).
Jag brukar koppla in min testlampa mot känd god jord och sedan ned med mätspetsen i tändkabelns hatt och sedan drar jag sakta ut testlampan och ökar gnistgapet och ser hur långt gnistan orkar hoppa.
Fast om den är svag eller inte finns någon gnista alls så kan det vara svårt att se inne i tändkabelns hatt, så välj då ett enklare ställe (tex ta loss en tändkabel från fördelaren och proba direkt mot fördelarens uttag).


@FRIFART : Vilken felkodsläsare använder du?
Använder själv den klassiska Peake Research R5 FCX-II, men är nyfiken vad andra använder till äldre modeller.
Länk
FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Verkligen tack alla för uttömmande svar, jag mätte på tändspolen och den är trasig bytte till ny, batteriet laddas och skall provstarten/ köra när det blir varmare.

Erfaren mekaniker med ca 20år större företag har felsöka med utrustnnng och vet ej vad han använde, skall dråga och återkommer.
FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Bilen startar inte alls nu, prövat byta tändspole och prövat med startgas, går runt på starten, sedan hugger det, hugger igen en 2a gång och förloppet stoppas.

Lyckades starta bilen först efter mycket krångel och nötande på starten, det puffar och smällde, avgaserna luktade konstigt, tomgångsvarv stabilt ca 800 rom men motorn hugger och man kan känna det när man lägger handen var som helst på motorn. Bilen var igång ca 15 min och backade körde fram, sedan dog den och går ej starta igen.

Kollade i toppen och inget vitt skum, ej heller på sticka, inget övertryck i kärlet för kylvätska.
FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har en ny impulsivare som skall bytas snart, skulle kunna vara den. Batteriets status nu ointressant, grundfelet ligger inte där även om det blev fel på det och verkstad lyckades rädda det för några år sedan.
FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Skall tillägga att bilen svarade dåligt på gas och man fick vänta och tvinga bilen upp i varvtal, direkt över 1000rpm upplevdes nästan som ett varvstopp.
Tack för mellanrapport!

Håller tummarna!

/Lennart
bl
2.187
blixten
325i -88
"Skall tillägga att bilen svarade dåligt på gas och man fick vänta och tvinga bilen upp i varvtal, direkt över 1000rpm upplevdes nästan som ett varvstopp."

Jag hade ett beteende likt ovanstående på en e36 M3 Och då var det defekt gasspjällspotentiometer, tror jag det hette, som orsakade felet.
FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ja, spjällhusrelaterat hade verkat rimligt, men nu går inte ens bilen att starta så lär vara glapp i huvudreligion i databoxen eller att helt enkelt impulsivares ger fel signaler pga glapp, trasig. Vi får se hur det går när jag byter den, men bilen har gått super i motorn annars, bara det att den har tjuvstartat då och då, allt började för kanske 1000. Mil sedan att den inte tände vid start en gång, sedan tog det flera 100 mil innan bilen började hacka lite och sedan stänga av sig själv osv.
”Tjuvstartat” = ”Tjuvstannat” ?

Du hinner redigera inom en timme, tror jag.

/Lennart
FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Impulsivare bytt, bilen startar lätt, MEN löste ett av problemen.

Är bilen blivit driftsformer ryker det från bilen, piffar, hackar på tomgång, oregelbunden tomgång, går att köra dock. Tittar under bilen och katalysatorn glödhet, tur det hade hunnit blivit mörkt, mycket tydligt, så vad gör man nu? Rensar/ byter kat, har den blivit så varm lär den vara förstörd.
bl
2.187
blixten
325i -88
Om katalysatorn blir så het att den blir förstörd är det ju något annat än katalysatorn det är fel på.
FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Självklart är det något annat än katten, rökgastest har gjorts och är ej igensatt, bilen för omgående om LMM kopplas ur.

Går bra i kallt tillstånd och ibland hackar vissa gånger man startar den. Verkstaden kan ej lösa problemet.

Känns som det är kvar tempgivare, bränsletrycksregulator som nästa steg.
Beställt tryckregulator och byter snart.
FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Bilen stannar direkt om LMM kopplas ur.
Tändstiften är för blöta, bilen får för mycket bensin av okänd anledning.
Någonstans har jag läst att bränslepumpen ger, eller kan ge, runt 6 bar.
Så om tryckregulatorn inte fungerar, kan det ju bli lite väl mycket. Men det tycks du ju själv vara inne på, eftersom du beställt en ny.

Spännande! :)



/Lennart

”Warum soll man es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann?”
FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
”All” förhoppning ligger där just nu :-)
Fa
122
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Hej!

Vevaxelgivare och tändspole har du redan varit på ser jag, men dessa orsakade liknande problem för mig en gång i tiden.

Nu var det snart 20 år sedan jag ägde en E34 senast (saknar dem mycket och det dyker sällan upp några till salu, var har alla tagit vägen?) men hade en 520i där dräneringen i ”lådan” där Motronic-styrboxen var igensatt vilket ledde till att styrningen till hälften badade i vattenven långt efter att det regnat/tvättat bilen. Ledde till svårstartad bil som även dog under färd ett par gånger.

Vill minnas att styrboxen sitter i motorrummet på förarsidan, nära torpedväggen.

Kanske kunde vara ett spår.

///Niklas
FR
4.299
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Intressant, nu är mitt problem befintligt och byte tryckregulator hjälpte inte heller så nu blir det tempgivarbyte sedan är allt av det ”vanliga” bytt och BMW får ta över.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.