|
|
---|---|
Har en manuell 535i e34 -89 som nu har gåtts igenom av erfaren mekaniker med utrustning för att avläsa felkoder och bilen ger inga. Mycket gjort i chassi bromsar, centrallås, bromsar, lambdasond bytt och bilen gått bra och drar rent igenom samt stabil tomgång. Bilen har varit svårstartad 1 år samt motorn stängs av i fart, bilen hackar och hade sig, men allt detta har varit bra nu i 2 mån, fram till för någon vecka sedan. Skelle tanka bilen efter start ca 15 min senare och stängde av. Bilen gick sedan inte att starta, försökte 15 min senare och då gick det. Igår kördes 10km, gick ner i fart på mindre väg och skulle vända, bilen bara dog och det blev bärgning hem. Kan konstateras att bränslepump ny bytt på verkstad och bilen verkar konsumera normalt med bensin. Har ej prövat med startas men tror hårt på vevaxelgivare och eller tändspole, dessa är original 32300mil och ger ju detta fenomen. | |
Jag hade ett liknande problem med en annan bil för länge sedan som mekaniker inte kunde hitta, men som tog typ 10 minuter för en bilelektriker att hitta. Då var det en glappkontakt i ett kretskort som satt under instrumentbrädan och hade med på och avstängning av motorn att göra. Hade en släkting vars bmw 528 dog på ett liknande sätt som din och då var det en "reläplatta" som bränt/var bränd. |
|
Hej, En Volvo 745 GLE -87, dvs nära din bils ÅM, som jag hade ett kort tag, fick ett liknande sporadiskt fel. Bilen hade ett tidigt Bosch-system med en ”elektroniskt” styrd tändning och sannolikt också insprutning istället för förgasare. Det var hallsensorn i tändningsfördelardosan, den sensor som ersatte de traditionella brytarspetsarna i den lika tradionella tändningsfördelaren, som var defekt. Det tog ett bra tag innan jag lyckades hitta bråkmakaren. Motorn gick helt ok men kunde plötsligt lägga av. Efter lite vila startade den oftast utan problem, men med tiden blev lynnigheten alltmer uttalad. Över ett visst varvtal (4k, om jag minns rätt) dog motorn garanterat. Till slut blev bilen ”omöjlig”, helt opålitlig, och åtgärd krävdes. Idag vet jag inte längre hur jag kom sensorn på spåren. Men det gick. Hallsensorns hållare satt nitad i fördelarens hölje, så jag köpte för enkelhets skull en begagnad fördelare, vilket löste problemet. (Fast då var alla i familjen så trötta på ”knarkar-racern” att den antagligen gick till skrot. Minns inte, vill inte... ;) ) Nu vet jag ju inte hur tändningen är organiserad på din bil, men uppförandet pekar på antingen den eventuella sensorn i fördelaren eller kanske, som du själv är inne på, vevaxelsensorn, om Bosch då vid den tiden redan hade kommit så långt i utvecklingen. /Lennart |
|
![]() 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På en 535i E34 så sitter det ett Motronic 1.3 motorstyrsystem (Motronic innebär att bränsleinsprutning och tändning hanteras av ett och samma styrsystem). Så här sitter endast ett "dumt" fördelarlock (utan centrifugalvikter, brytare, sensorer, vakuumslanger, ingenting) och Motronic 1.3 sköter allt. @lenwib : Motronic 1.0 gjorde världspremiär i en BMW E23 732i år 1979 :-) Detta tidiga 1.0 system ersattes sedan av 1.1 då det hade många förbättringar (semi-batch mode, möjlighet att lagra felkoder - dock endast 5st, och mycket mer) och sedan snabbt av 1.3. Version 1.0 får ses som en introduktionsversion som användes i begränsat antal modeller, men version 1.1 och 1.3 gjorde Motronic till mainstream och satt nu i allt från små 318i till M5 och 850i. Innan 1987 så hade många andra modeller faktiskt hunnit få Motronic 1.0 (exempelvis E28 533i, 528e 535i samt E30 325i, M3 samt E24 633CSi, 635CSi, M635CSi samt E23 735i, 745i och säkert fler jag missat). Men yes, läser jag beskrivningen så låter det som det är glapp/funktionsglapp någonstans. Men! Glapp var? Det kan vara alltifrån glapp till DME-reläet till glapp inne i vevaxelsensorn! Och i princip varsomhelst (ta bara storyn från lenwib). Vevaxelsensorn är enkel att bekräfta/dementera - man får helt enkelt scoopa signalen där den når in i DME när den missköter sig. Men är även nyttigt att scoopa och analysera signalen när bilen är trögstartad. Tänk på att vevaxelgivaren är en passiv analog givare och bildar sin egen spänning (ju närmare den sitter tänderna och ju snabbare tänderna fladdrar förbi - desto högre spänning på signalen får Motronic). Om air gap inte är korrekt, kanske givaren har ett problem internt som ytterliggare försämrar signalkvaliteten och detta tillsammans med den extremt långsamma rotationshastigheten vid start kan ju göra att signalen som når fram till DME är totalt crap. Tappar den vevaxelsensorsignal så brukar den sätta en felkod. Men det är ju enkelt testat :-) Bara koppla ur den och försök starta motorn och se om den sätter en felkod eller inte. Tändspolen är precis lika enkel att bekräfta/dementera - dra av en tändkabel från valfritt tändstift och mät gnistgapet som den orkar hoppa när den missköter sig (om det ens kommer en gnista). Jag brukar koppla in min testlampa mot känd god jord och sedan ned med mätspetsen i tändkabelns hatt och sedan drar jag sakta ut testlampan och ökar gnistgapet och ser hur långt gnistan orkar hoppa. Fast om den är svag eller inte finns någon gnista alls så kan det vara svårt att se inne i tändkabelns hatt, så välj då ett enklare ställe (tex ta loss en tändkabel från fördelaren och proba direkt mot fördelarens uttag). @FRIFART : Vilken felkodsläsare använder du? Använder själv den klassiska Peake Research R5 FCX-II, men är nyfiken vad andra använder till äldre modeller. Länk |
Verkligen tack alla för uttömmande svar, jag mätte på tändspolen och den är trasig bytte till ny, batteriet laddas och skall provstarten/ köra när det blir varmare. Erfaren mekaniker med ca 20år större företag har felsöka med utrustnnng och vet ej vad han använde, skall dråga och återkommer. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.