AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
1.090

BMW iX, 40 eller 50?

Sida 1 av 2
Ve
1.350
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Har lite svårt att bestämma mig. En xDrive40 med skaplig utrustning får man för 679' och en xDrive50 går loss på drygt 900'. Kanske 850' för en demo.

Jag lutar ändå åt en 50 för räckvidden är klart bättre och även rätt mycket mer effekt. Men samtidigt är det en del pengar.

Någon som har erfarenhet av båda?
Da
247
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Erfarenhet får man väl diskutera. Har som du vet haft 50 och har fått en kompis att skaffa en 40 så kan väga in hans erfarenhet. Han är/ var en riktig fossilkramare och var orolig för räckvidd men men hans körmönster så har han aldrig behövt snabbladda förutom innan han fick sin laddbox. Men du har ju erfarenhet av elbil så det är u inga problem för dig. Jag skulle valt 40 om dess räckvidd täcker de flesta av dina längre resor, den är ju markant billigare och utrustning är trevligt. I mitt fall som också funderar på elbil väljer också lite mellan dessa men behöver nog 50 räckvidd till stugan men sen är det väl max 10 Tor resor per år och att ladda några minuter då är,väl egentligen inte så farligt men skönt att slippa. Jag personligen tycker att 50 har lite onödigt många hästkrafter.

200 kkr mer i pris ger ju nästan 3000 extra i värdeminskning per månad och det är ju tråkiga pengar. Vet inte om det hjälpte mer än jag har typ samma funderingar och försöker övertyga mig om att 40 räcker.
Ve
1.350
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag tar ju bilen på firman så värdeminskningen svider inte riktigt lika mycket som om man köper privat.

iX40 Lounge Edition har förmånsvärde från 7470:-/mån och iX50 Sport Active Edition börjar på 9135:-. 1665:-/mån mindre i nettolön då jag gör nettolöneavdrag.

Tycker inte det är hela världen. Själva kostnaden för bilen och räntan är ju också skillnad men jag får väl jobba några timmar extra då...

Jag har mina föräldrar 27 mil bort och de börjar bli gamla. Åker dit 6-7 ggr per år nu men det kan ju bli betydligt oftare kommande år om de behöver mer hjälp. Den sträckan klarar inte 40.

40 klarar inte ToR Kungsberget för skidåkning heller och en del andra liknande dagsutflykter.

Skulle tippa på att jag sparar 30-40 laddstopp per år på att välja en 50. Med en 50 skulle jag nog aldrig behöva snabbladda som det ser ut idag. Men en 40 skulle kräva laddstopp lite här och där. Blir ju extra känsligt om man åker de dagar när det är mycket trafik. Runt stora helger, stugbytesdagar och sommarsemestern.

Sen får man inte glömma att 50 har ganska mycket mer effekt.
Sl
1.137
Slippy
BMW IX 50

Hej,

Jag har haft båda, hade aldrig valt en 40 igen. Finns en anledning till varför det är "snällt prissatta, tror inte värdeminskningen är lika på de båda(i %). Då folk har räckviddsångest, speciellt de som inte haft en elbil innan.
Både räckvidden men framförallt effekten och ofta den bättre utrustningsnivån.

Kör på en 50 du blir inte besviken.
Da
247
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Med det körmönstret och den extra kostnaden hade jag valt 50 alla dagar i veckan.
Wi
2.066
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vet inte om det är ett alternativ men rykten från en hyfsad källa Länk säger att iX45 släpps nu till faceliften och får större batteri än dagens 40. Såklart svårt att säga var priset på den landar men känslan är att BMW kör launch editions på alla släpp nu för tiden så gissar att den kommer komma med något erbjudande. Det känns som en bra "mellanväg" om man inte behöver effekten från 50.

Utifrån dom som finns idag så håller jag nog med annars att med såpass många långresor hade jag också tittat mer på 50.
Ve
1.350
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja en ix45 vore ju klockren. Mercedes har ju EQE 350 SUV och EQE 500 SUV där det inte skiljer nästan någon räckvidd alls. Jag har även funderat på en sån (350 då i första hand). Men jag har fått för mig att BMW bygger bättre elbilar och så ska Mercan vara sävligare och svajigare. Plus då att iX har rätt mycket DNA gemensamt med i3 som vi också har. Älskar att den ser så annorlunda ut.

Jag värderar inte prestanda superhögt på en el-SUV men det gör ju inte ont heller.

Ja vi får se hur LCI:n ter sig och hur priserna hamnar. Blir de riktigt bra så ökar ju möjligheten att pruta på en 50 också.
js
1.848
jsn
i5 m60 -24
Jag hade en eqe suv som hyrbil i två veckor, rejält annorlunda jämfört med vad jag är van vid. Som du skriver mycket sävligare och gungugare, första bilg blir snudd på åksjuk i när jag kör(!), och detta på landsväg och motorväg. Den känns STOR från förarplatsen. Räckvidden ungefär som min i5. Vissa saker var bättre, såsom helljus, aktivering av farthållare under motorbroms (lägger sig på några km lägre hastighet än vad man har när man klickar i den). Jag gillade verkligen inte bromsarna samt ffa nackskydden på stolarna. Annars välbyggd och välisolerad.
Da
247
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Ang ix45 som även jag tänkte nämna så ska nya 50 som ska heta 60 få 527 hk, plus 11 och batteriet ska öka från 105.2 till 109,6 kWh i batterikapacitet. Ix45 ska få 394 hk så 72 ytterligare, vilket jag tycker är onödigt, och batteriet ska gå från 71 till 96 så tyvärr kommer den inte komma upp i räckvidden som 50 har nu men 35% bättre iallafall. Även jag hoppades på räckvidd som 50 med bibehållen effekt.

Detta stod ju i länken som Wiberg hade med, läste inte den innan mitt inlägg…

Om detta stämmer så skulle jag försöka pruta på en 50. Och om jag förstått rätt så ska det presenteras under januari. Blir ju lite avis på dig t.o.m., fast jag faktiskt är väldigt nöjd med min 530e och nästa bil blir nog en ix50 om jag byter jobb så den möjligheten uppstår och i annat fall en Eqe suv, som inte är vacker utifrån men grymt trevligt invändigt.
Visa användare
1.143
Joofa
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
I sommar börjar iX3 (Neue Klasse) tillverkas. Hur är det tänkt att iX3 och iX ska positionera sig gentemot varandra i BMWs modellutbud?
Da
247
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Min uppfattning är att den ska ersätta IX3 i modellprogrammet som väl är en riktig kompromiss och IX borde väl ha kallats X5 för enklare förståelse. Jag väntar på ix3 men misstänker att den kommer bli för liten för mig med hundbur.
Visa användare
8.450
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, hur mycket skiljer det i leasingkostnad mellan en 40 och 50 för firman?
Ve
1.350
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Grelle, jag vet inte riktigt. Men det skiljer rätt många tusenlappar.

Har även sett t ex denna.
Länk

Nackdelar med den är väl att den är vit (fast mineralvit är väl rätt ok?), har gått nästan 10 tusen mil och inte längre har någon nybilsgaranti. Men den har ju väldigt mycket mer utrustning jämfört med de nya lagerbilar jag har tittat på. Den har HUD, suite, integralstyrning, luftfjädring...

Har räknat lite och den blir rejält mycket billigare än en ny. Det slår 2-3 tusen i månaden på min privatekonomi om jag tänkt rätt. Värdefallet borde minska betydligt när den kommer under halvmiljonen och blir tillgänglig för en större kundgrupp.

Sen var jag faktiskt till Järfälla och Xpeng idag och provkörde G9 Performance. Väldigt speciell bil med otrolig komfort. Finns några lagerbilar från 2023 som man man kan få till riktigt bra pris. Den laddar även över 300 kW och har ett klart större bagage än iX vilket inte gör ont. Tyvärr var den ju mer som Mercedesen och jag blev nästan åksjuk...

Kolla gärna på den här filmen:



Ett problem just nu är också att jag faktiskt aldrig kört en iX och att det inte finns några demobilar i trafik eftersom de väntar på faceliften...
Da
247
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Den bilen hade bra utrustning men som du säger, den har gått en bra bit och är vit. Jag klarar inte av vit bil men det ör jag det. Har också tittat lite på g9 men tycker den blir för dyr för vad man får, detta var privatleasing.

Men du ska absolut provköra IX först, med luftfjädring i sportläget så gungar den inte om man säger så… tycker faktiskt den ör helt ok med vanliga fjädringen också.

Längtar mer efter att provköra facelift av IX än A6 e-tron som väl är det senaste och fräschaste som ska komma i närtid.
Ve
1.350
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
10 tusen I månaden får man ge för en fullutrustad G9 Performance. Premiumpaket, dragkrok, metallic, service, försäkring, 550 hästar...

Jag gick dock med i några G9-grupper och mjukvaran verkar full av buggar. Automatiska helljuset fungerar så dåligt att folk kör manuellt. Samma med regnsensorn. Verkar även problem med låsningen av bilen och en hel del annat.

Finns en del saker som skaver alltså och jag är inte säker på att jag vill dit.

Den är grym ur komfortsynvinkel och särskilt för passagerarna. Den är fantastisk att åka i men inte att köra och jag är mestadels själv i bilen. Vore hela livet långa körningar med hela familjen så hade det varit ett klockrent val. Nu är det inte så.

Fan att det ska vara så svårt... Vill ju ha komfort OCH lite väghållning. Får kanske kika lite närmare på i5 trots allt också.
Da
247
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Ändå rätt skönt med i-landsproblem. 😀
Ve
1.350
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja visst är det. ??

Kan mycket väl vara så att jag fortsätter kuska runt med min gamla bil också. Som vanligt numera. Det känns som att man kan ha roligare för de tusenlappar extra det kostar med en ny bil. Rör sig om 3-6 tusen mer i månaden beroende på vad jag skulle välja. Jag VET ju att den jag har funkar för mina behov.

36-72 tusen på ett år är ju pengar det också.
16.371
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag gillar iX i vitt. Tycker linjerna kommer fram riktigt bra då.
Ve
1.350
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jo, jag är väl inte helt emot det även om jag haft mörka bilar i 20 år... Vår i3 är faktiskt vit också så det skulle matcha bra.

Tycker det är bra rabatt på milen jämfört med en som gått kortare. Typ 60-70 tusen för 5 tusen mil.

Carlas "kampanjränta" på 5,99% är dock ett stort bekymmer. Skulle vilja ha 2,95% eller liknande.
Sl
1.137
Slippy
BMW IX 50

Jag hade aldrig köpt en kinesisk bil, det är inget man vill stödja. Håll dig bort från 4-hjulstyrning bara, gör bilen väldigt vinglig över 120km/h(Hade det på min X5:a där fungerade det bra men inte på IXn)

Ve
1.350
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag är ingen världsförbättrare tyvärr... Men nu har jag ändå läst en del i Xpeng-grupperna på Facebook och bilen är tyvärr inte riktigt färdig. Problem med dörrarna, vindrutespolningen, regnsensorer, mjukvaran, sparksensorn, helljusautomatik... Så jag vågar helt enkelt inte. Vill inte sitta med en bil med en massa barnsjukdomar i tre år. Är lite synd för en del saker på den var riktigt läckra.

Ska inte bakhjulen styra med i höga hastigheter? Borde göra bilen stadigare. Är väl samma system på både X5 och iX?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.