|
|
---|---|
Lite överallt läser man om "hatet" mot PHEV och att det är det värsta av två världar. Det ska även finnas någon finsk verkstad som har gjort ett längre YT-klipp om hur många BMW PHEV de har inne på lagning och hur de rekommenderar att köra mer med bensinmotorn för att inte få upp antalet laddningscyklar på bilen, om man äger en sådan. Hur ligger det egentligen till bland BMWs PHEV med 12 kWh bruttokapacitet? Hur länge håller batteriet och för hur många cyklar? Min bil har idag rullat 3300 mil och ca 40 % av den körningen har varit i el-läget. Ibland kan jag ladda två gånger per dag och nyttja bilen som en "elbil". Längsta jag kört utan att behöva tanka har varit ca 120 mil. Har inte djupdykt något större ännu men BMWs garanti för PHEV är 6 år/10 000 mil? Täcker försäkringen något om det strular med batteriet efteråt 6 år/10 000 mil? | |
Maskinskadeförsäkring täcker även hybriddrivlinan, så det går att få försäkring upp längre än 6 år/10000 mil så vitt jag vet. Långsiktigt är jag nog nästan mer orolig för bensinmotorn än eldrivlinan, om man bara låter bilen styra motorn så kan det blir hur många kallstarter som helst även i en kort körcykel. Den verkar aldrig prioritera att varmköra motorn och kan koppla in motorn och gå direkt på full belastning från helt kall motor om man accelerar kraftigt i hybridläget. Det tror jag kan leda till fler problem än att man laddar och kör eldrivlinan som är anpassad för många laddcykler. Kapaciteten går ner över åren men om du inte har tänkt behålla bilen väldigt länge så tror jag inte att batteriet kommer leda till något problem. Med det sagt så ser jag ändå poängen med hybridbilar fortfarande, vår fungerar precis så som vi vill med all daglig kortkörning på el och långresor på bensin. Okomplicerat och enkelt, alternativet till att dra runt på en förbränningsmotor som väger och kostar är ju att dra runt på ett stort batteri som aldrig används (med samma körcykel som hybriden) som också väger och kostar. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.