AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
163

Hitta rätt ABS-givare till e46?

ar
2
argr
320i 1990
Håller på att försöka släcka ABS-lampan på en BMW 320 från 1998. Bilen gav felkoder på ABS-givarna fram, och givarna demonterades. Hålen som dom satt i var ca 16mm i diameter.

Problemet är att dom nya givarna är ca 18mm grova - så dom går inte in i hålen. Har köpt/provat fyra olika uppsättningar, men varit tvungen att lämna tillbaka dom p.g.a. detta. De OEM-nr. som är korrekta till bilen är 1165609, 1164651 och 34521164651 - den givaren är alltså 18mm. Jag behöver alltså givare där den cylindriska delen är 16mm.

Funderar på om nån rentav bytt spindlar/bromsar på bilen, till nåt från en "värre" BMW? Eller finns det passande ABS-givare som är 16mm?
Sn
689
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Dum fråga men de gamla givarna, var det original där det krävdes extra mycket våld för att få bort dem?

Min erfarenhet av +20 år gamla bilar är att givarna kommer ut i många små delar. Sedan får man slipa och snygga till ytorna för att få i de nya.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@argr : Vilka märken har du provat?
@argr : Visst hade alla sensorer du provade en ljusgrå eller gråvit chassikontakt?

Yes, korrekt artikelnummer till din bil är 34 52 1 165 609 (som ersätter det gamla artikelnummer 34 52 1 164 651).

Jag tror dessa tidigare (passiva) ABS-givare hade 18mm diameter.
De senare (aktiva) ABS-givarna var ju inte alls runda överhuvudet.

Så om någon bytt spindlar så borde du ha sett det, då hålet är annorlunda.

Som Snart525iA säger så är det inte ovanligt att det sitter kvar både plastrester men ofta har även hålat rostat inuti och därmed expanderat och gjort det mindre.
Är ju ingen slump att det säljs 18 mm brotschar:
Länk
Länk
Länk

Så börja med att ta en bra och noggrann titt igen i hålet och se hur det verkligen ser ut där i hålet.
Sn
689
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Var dåligt förberedd och hade bara ett set med filar med mig när jag bytte en givare på Golfen. Hade tagit en evighet att göra det för hand. Lånade det rosa mindre slipstiftet från garagehyresvärdens kit. Skruvdragaren & stift fick precis plats i rätt vinkel för att komma åt snabbt och kontrollerat.

Länk

Gamla givaren låg i 4711 delar på garagegolvet. Såg ut som om man hade kastat in en handgranat.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att slipa bort rost ur mindre hål brukar jag ta en metallstång (stål, mässing, vadsomhelst) med lagom stor diameter så att man kan såga ett tunt snitt längsmed metallstången (men med lagom liten diameter att metallstången fortfarande med lätthet passar i en borrchuck).

Därefter tar jag en lagom lång remsa smärgelduk och sätter ena änden av remsan i snittet och rullar sedan ihop remsan runt metallstången (med slipytan utåt) samt åt motsatt håll som borren snurrar (för att smärgelduken inte ska rulla upp sig). Därefter ned med allt i hålet och sedan kör man med lagom varvtal tills det är lagom storlek.

Fördelen här är att man har en lagom snabb materialavverkning och håller man bara borrmaskinen någorlunda rakt (och spåret och metallstången är någorlunda raka) så (för)blir hålet koncentriskt. Risken med slipstift (eller liknande snabb- och punktavverkande verktyg) är att (om man bara har TikTok-tålamod samt inte sådär bra med verktyg) hålet inte blir så runt som man önskar och ytorna blir lite vågiga.

Jag har även använt sliprulleset från Biltema flera gånger för att snygga till ett mindre hål (eller bara göra det en aaaningens större)
Länk

Bli dock inte lockad att slipa bort rosten med någon liten roterande metallborst eller liknande.
Det bara polerar den rostangripna metallen - du har fortfarande kvar ojämna ytor och upphöjningar (som kommer ifrån att järnoxid dvs rost tar större fysisk plats än rent järn).
bl
2.130
blixten
325i -88
Bra inlägg/tips det här med smärgelduk på stång "slangen". Kul benämning, TikTok-tålamod Haha. Gott Nytt år!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.