AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
196

E39 hjulinställning

Gjorde en hjulinställning på firma efter byte av styrstag fram.
Tyvärr kunde de inte justera in "toe in" på vänster bak eftersom justerbult satt fastrostad på länkarmen som ser ut som ett stag. Ratten pekar lite åt höger, frågan är om det är värt att byta länkarmen.
Någon som kan tolka protokollet? Se länk
Länk




94
2.115
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Om jag tolkar protokollet rätt så är flera hjulvinklar långt utanför toleranserna. Troligen leder det till lite skumma vägegenskaper och att bilen sliter däck i onödan.

Om du ska byte eller inte beror väl på ambitionerna med bilen, sälja imorgon eller köra några år?
Ska du behålla bilen en tid och vill njuta av den så är det troligen vettigt att byta mer än bara ett stag när du ändå håller på. Ofta är fler delar risiga och lätta att byta när man ändå är i området och jobbar. Skippa de sämsta delarna i rent kinesium när du köper nya delar, de håller knappt runt hörnet. Tidigare ägare av min E38 hade bytt den mesta i framvagnen mot ett kit med nya delar från någon ebay kines, det är obegripligt dåligt och höll inte 1000 mil.

// Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hear, hear!

Jag ser endast att ett värde ligger långt utanför toleranserna (toe vänster bak) och att ett värde ligger en bit utanför toleranserna (toe höger bak).

Det gör dock att thrust angle (som direkt beror på toe vinklarna) hamnar också lite utanför toleranserna.

Var ett ovanligt svårtolkat hjulinställningsprotokoll måste jag säga.



Innan justeringen så var även framvagnen kraftigt utanför toleranserna (vänster fram toe, höger fram toe och höger fram camber) - men hela framvagnen ser ut att vara innanför toleranserna (står inga nominella värden för caster och KPI men det uppmätta ser korrekt ut).



Aha! Du bytte styrstag och sen körde i princip direkt och gjorde denna hjulinställning.
För jag tänkte säga hur fasiken har du kunnat köra denna bilen där alla fyra hjulen pekar åt varsitt håll! :-)
Har själv gjort samma sak, behövde bara köra 1 km så jag la inte mycket energi på att få stagen i samma längd som det var innan - men bilen var "spännande" att köra...



Vänta nu, man brukar alltid ha viss toe in där bak (endast vi räzers som ibland väljer att ha toe out där bak). Vilket man även ser på de nominella värdena (ska ligga mellan +0.81 <=> +1.30).
Men vänster bak toe är ju -6.10 vilket betydet att det är kraftigt toe out (även höger bak har lite toe out också).

Det där brukar ge en något nervösare bakvagn när man kör rakt fram.

Dessutom kommer ditt vänster bakdäck med största sannolikhet att snedslitas rejält och få kraftigt förkortad livstid.



Att ratten inte pekar rakt fram hör mer ihop med att den inte var centrerad korrekt när man gjorde hjulinställningen (kanske delvis med att thrust angle är out-of-spec men det är inte så långt utanför). Så att få ratten att peka rakt fram görs isåfall lämpligast vid nästa fyrhjulsinställning (om det blir en sådan).



Så värt att byta? Ja.
Bilen kan bete sig nervöst rakt fram i högre hastigheter (fast aldrig provat med toe out på en sida och nollat på andra sidan).
Vänster bakdäck kommer med största sannolikhet att snedslitas rejält och få kraftigt förkortad livstid.

Och som 944_Driver säger (och alla andra forumet) - inget Kinesium! Endast välkända märken (Meyle, Lemförder och liknande) - annars måste du köpa nytt, byta och ÄNNU en hjulinställning - allt inom ett år.
Tack för era utförliga inlägg!
Blir till att byta delar på bakvagnen och sedan ny hjulinställning.

Idag dök ett annat fel upp. Efter 20 mil på motorväg så svarade bilen knappt på gaspådrag när jag körde på mindre vägar.
Det ryckte i bilen så fort jag försökte gasa.
Byte gummibälgar och vevhusventilation för ett halvår sedan. Tidigare har det ryckt till någon enstaka gång vid jämn körning. Hörde något som skramlade i motorutrymmet häromdagen. Får ta mig en titt och se om jag hittar något löst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.