AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
427

INCREASED BATTERY DISCHARGE

Hej!
Har fått problem med vår ena e61:a. Lossade batteriet, efter att jag kopplat in de igen får upp meddelande INCREASED BATTERY DISCHARGE.

Jag har laddat batteriet,
De har 14V när bilen är igång. Med laddare på i ett dygn blev de 12.6V, när man tar bort laddaren tickar de ner till 12.2V under några sekunder. Sen stannar de på 12-12.2V, de blir lixom inte sämre men de är inte tillräckligt för att göra datorn i bilen nöjd. Är där något som snor ström, varför ska de stanna vid 12V då. Bilen startar utan problem.

(För 1 vecka sedan öppnade shoppingluckan sig av sig själv hela tiden i 3 dagar. Sen har de slutat. Kan de ha med kabelhärvan att göra? både att luckan öppnas och att de "snor" ström någonstans. Eller bara skit på switchen som jag trodde först. Luckan fungerar utan problem.)

Eller är de batteriet som är dåligt helt enkelt.

Någon som har någon ide? Mvh ohlin

Hej,

Batteriet är slut.

Det där att motorn startar luras många av. Det räcker inte till för en BMW, som kanske i det avseendet är bilvärldens känsligaste fullblod.

12,5 volt är BMW:s officiellt lägsta acceptabla värde. 12,6 -12,8 volt idealt för ett fulladdat vanligt blybatteri, AGM någon tiondedel högre.

Det faktum att ditt nuvarande batteri - efter laddning! - landar på 12 - 12,2 volt är tecken på att batteriet inte längre är användbart.

Att det har blivit så kan naturligtvis bero på tjuvström/kortslutning men lika gärna på ålder och/eller en ogynnsam körprofil.



/Lennart
94
2.115
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Om du får 12,2V med batteriet laddat ett dygn och ej inkopplat så är det slut. Mäter du 12,2V med det inkopplat i bilen är det svårt att säga så mycket, spänningen beror en del på hur mycket ström bilen drar och är den 'vaken' så drar den en del.

Så som många 'moderna' bilar har e61 elektronik (IBS) som övervakar batteriets laddning och då kan det vara viktigt att ladda batteriet på rätt sätt. Läs manualen. Likaså om du byter batteri, då behöver IBS kalibreras om till det nya batteriet för att den ska fatta läget. Kräver diagnosverktyg, googla.

Ett belastningstest av batteriet med en riktig batteritestare skulle jag säga är bästa sättet att få koll på batteriets kondition. Det tar en minut och det bör en firma som säljer batterier kunna bjuda på.

Det här att luckan öppnats ser jag som en tydlig varning för att kablaget till bakluckan kan vara på väg att ge upp. En svag punkt på BMW tyvärr. Googla. Jävlas något där kan det också hindra bilen från att gå ner i standby läge helt och då drar den ström i onödan. Googla.

// Magnus

184
Göran69
520d (Lci-2) -14
Vill gärna understryka Lennart's uttryck ang "ogynnsam körprofil": Ett överanvändande av tillsatsförbrukare (exvis Webasto,gärna tillsammans med kortare körsträckor) lakar ur batteriet...
Visa användare
ProPro-medlem
23.236
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
" Ogynsamm körprofil" är ett uttryck som finns i BMWs verkstadsmanual.. När dom vill förklara att man måste underhållsladda bilen med jämna mellanrum om man har den profilen.
Likväl som du måste köra 8 km el 20 minuter för att återföra den laddningsnivå som batteriet hade innan du vred eller tryckte på startknappen.
st
3.395
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ditt batteri är slut som redan nämnts ovan. Efter alla bilar jag haft genom åren så har jag lärt mig att att, då en bil införskaffas, alltid försöka uppskatta batteriets kvarvarande livslängd med avseende på ålder och energiinnehåll.
Är den förmodade livslängden på batteriet mindre än 2-3 år så byter jag alltid batteri på en gång. Det är bättre att jag får nyttan av ett friskt batteri än att nästa ägare får ett batteri som jag nyligen har bytt.

Hur skall man tolka meddelandet "INCREASED BATTERY DISCHARGE"?
Mäter den för hög ström när det borde "sova", eller är det bara sjunkande batterispänning den detekterar?
Visa användare
ProPro-medlem
23.236
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Den indikerar att batteriet har för låg laddning. Sjunker spänningen ännu mera, så stänger bilen div. förbrukare för att säkerhetställa start.
Ofta kommer varningen vid sjunkade temperatur straxt efter start kör man några kilometer och startar man om bilen försvinner den om batteriet är i god kondition. Batteriet bör då underhållsladdas. Ett fulladdat batteri vid +20C sjunker kapaciteten linjärt med sjunkande temperatur. Så vid 0C så har 20% sjunkit och vid -20 , 40% har man då inte ett väl laddat batteri från början så förstår man vad som händer.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.