|
|
---|---|
Hej Är det samma automatlåda på E46 M52 och M54 ? Funderar på att köpa en E46 med M54 motor där lådan är dålig och en jag känner har en låda som skall komma från en E46 med M52 motor. | |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det ska vara samma typ av automatlåda i E46-modeller med M52- och M54-motorer. Det bör sitta en ZF HP19 (eller på BMW-språk en A5S325Z) i samtliga dessa modeller. Däremot skiljer sig momentomvandlaren mellan M52- och M54 men även mellan olika M54-motorer beroende på slagvolym - vilket är logiskt. Så här bör du ju såklart använda momentomvandlaren som är anpassad för motorn som växellådan ska skruvas ihop med. Sen vill jag minnas det finns mindre skillnader inuti lådorna beroende på vilken motor växellådan var anpassad för. Kommer dock inte ihåg exakt vad dessa skillnader var (och är osäker på om/hur dessa avvikelser isåfall yttrar sig). |
Okej. Tänkte att det är samma men olika utväxling är i bakaxeln. Momentomvandlaren låter klokt | |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående skillnader inuti lådorna - kolla exempelvis här i ZF's reservdelskatalog för ZF HP19 Länk Lådan som exempelvis sitter i en E46 330i M54 har suffix-koden "TU" och heter internt hos ZF "1060 000 010". Tittar du nu i reservdelskatalogen på sidan 10 så ser du att "010" (dvs "TU" lådan) har en unik Cylinder C hydraulikkomponent. Du ser även skillnader i lamellpaketen mellan de olika varianterna av ZF HP19. Även ventilhuset och vissa kolvar i ventilpaketet är unikt för "010" (dvs "TU" lådan). Och så håller det på. Hur stor skillnad det blir om man sätter dit en "TU" (matchad mot 330i M54) på en 320i M52 har jag däremot ingen susning om. Ingen skillnad? Små knappt skönjbara skillnader? Alltid hårda och ryckiga växlingar? Kanske det fungerar bra sålänge man inte sätter en låda från en svagare motor på en kraftfullare motor? Som sagt, inte en susning när det gäller denna detaljnivå... Planetväxlarns utväxlingsförhållanden är dock identiska mellan alla varianter: 1st = 3.67 2nd = 2.00 3rd = 1.41 4th = 1.00 5th = 0.74 Rev = 4.10 Här är några suffix-koder: E46 320i M52 = PM E46 320i M54 = TN E46 323i M52 = TW E46 325i M54 = TW E46 328i M52 = SA E46 330i M54 = TU |
Jaha så det va inte så lätt då. Får kolla art nr på lådan och jämföra helt enkelt eller försöka laga den som sitter på. Det va något med att backen inte fungerar. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.