|
|
---|---|
Hej. Har fått dens felkod på min BMW 520: 48010d. I beskrivningen för koden står att ”Edc button line brake”. Jag har varken Edc dämparna eller knappen till dessa. Varför får jag då denna felkod? | |
Hur mår batteriet? Om darrigt, kan vilka koder som helst dyka upp. /Lennart |
|
Det är byt för ca:2år sen ett varta 105a stöd laddat ca: 4ggr per år. Tycker det är konstigt att få upp denna fel kod i och med att jag ej har Edc? |
|
Håller fullständigt med! Men en enkel spänningsmätning över batteripolerna vore åtminstone inte fel. Om 12,6 - 12,8 volt på ett utvilat och oanvänt (varken nyladdst eller i anspråktaget) batteri - det högre värdet för ett AGM - kan du åtminstone avfärda det felet, även om en full kontroll på batteristatus kräver en mer ingående testrunda. Men som en början. Din rutin med stödladdning fyra gånger per år antyder egentligen att du har något underliggande behov. Inte många bilägare (ens BMW-dito), tror jag, håller på så? Parkeringsvärmare och/eller korta körcykler? Tjuvström? /Lennart |
|
Har ej mätt batteriet, får göra det imorgon. Inget underliggande problem till att jag laddar batteriet några gånger per år utan bara efter rekommendation från lokala batteributiken. | |
Har mätt nu: bilen har stått 3h efter användning och får 12,8v. Så det verkar vara ok. |
|
Då har jag tyvärr inte fler idéer. Fast kanske en norsk reset, förstås. Det låter iofs lite för enkelt på en modern bil, men ett konstigt fel kan kanske ändå ha en enkel lösning. Antagligen inte men kanske värt att prova? /Lennart |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.