AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
276

520 E60 2004 som blivit riktigt slö

BM
173
BMWägaren
BMW 530 2003
Vid normal körning går bilen bra. Går jämnt och fint och ingen lysande motorlampa. Men trycker man på och vill köra om eller eller accelerera i uppförsbacke har bilen blivit riktigt slö jämfört med tidigare.

Några tips på vad jag ska kolla upp?
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Börja med att läsa ut felkoder (måste vara ett diagnostikprogram som kan läsa ut BMW-specifika felkoder).

Beroende vilka felkoder du får tillbaka så går man vidare på helt olika sätt (då det i nuläget kan handla om precis vadsomhelst).

Man ska aldrig ställa frågan "vad kan vara fel / vad ska jag kolla / vad ska jag byta" utan man ska alltid fråga sig "var ska jag leta efter ledtrådar om vad som kan vara fel" :-)

Men ponera att du inte får tillbaka några felkoder, då skulle jag börjat med en övergripande analys av de viktigaste huvudsystemen för att se om man ser några avvikelse där.

#1 : Kolla först och främst om din motor kan torrvarva utan några problem (dvs stå på tomgång, med uppvärmd motor såklart, och tryck till gaspedalen och se om den snabbt och oförhindrat kan nå exempelvis 4000-5000 rpm.

#2 : Kolla vad dina fuel trim är i scenariot "fullgasacceleration i uppförsbacke" - båda banker och både short term och long term.
Se exempel här nedanför (som faktiskt är från en M54B22-motor dvs samma som sitter i din E60 520i)
Länk
Länk

#3 : Detta är kontroller av VANOS och DISA, men då de är lite krångligare och lite mer avancerade tester så är det bättre att vänta med dessa just nu.



Några uppföljningsfrågor:

@BMWägaren : Vid ungefär vilket varvtalsområde har du när du exempelvis vill köra om på plan väg eller accelera i uppförsbacke (antar ungefär 2000-3000 rpm eller däromkring)?

@BMWägaren : Är det manuell eller automatisk låda?

@BMWägaren : Hur uppstod problemet? Kom det "över en natt" eller gradvis över flera månader?
bl
2.130
blixten
325i -88
Hur många mil sedan är det som det gjordes service på bilen, byte av tändstift, luftfilter och bränslefilter`?
BM
173
BMWägaren
BMW 530 2003
Ska läsa av felkoder. Varvar jag stillastående är det ingen skillnad och drog släp med den nyss och den har bra ork. Märks endast att den är slöare när jag gasar på mer än vanligt. Vid vanlig körning är det ingen större skillnad.

Stiften är bytta i höst och luftfiltret såg rent ut.
Vet inte när det blev så här då det inte är min bil.

Tack för tips👍
94
2.115
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min gamla 530-01 med M54 motor hade två problem som gjorde den trött medan jag ägde den. En kamaxelgivare paja och DISA-spjället strulade. I båda fallen gick den jämt och fint när man körde normalt, men skulle man köra om etc. så var den inte som den skulle. Kamaxelgivaren gjorde den trött i största allmänhet och DISA gjorde att den tappa orken precis när spjället ställer om. Det senare hittar du ett mekartips om till vänster här under Guider.

// Magnus

BM
173
BMWägaren
BMW 530 2003
Tack och jag har också funderat på kamaxel givaren och tror den kan vara dålig utan att sätta en felkod. Disa tror jag nog inte riktigt på då symptomen inte är en svacka i registret. Har sökt felkodsläsarenen inte hittat den.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Symptomen låter som om VANOS inte fungerar som det ska (så ingen slump att VANOS och DISA hamnar som 3:e kontrollpunkt på min lista).
VANOS insug brukar ha störst inflytande.
VANOS avgas och DISA har mycket mindre inflytande.

De två första kontrollpunkterna är där för att kunna utesluta andra problem (är främst då bränsletillförsel och andningsvägar jag vill kolla där innan man ger sig på något annat).

@BMWägaren : Glömde säga en sak angående kontrollpunkt #2!
Ge mycket gas men inte fullgas (aka WOT - Wide Open Throttle).
Vi vill ju se vad fuel trims är när motorstyrsystemet använder syresensorerna för att göra justeringar i bränsletillförseln (kallas att systemet är i "closed loop").
Om man ger fullgas (WOT aka plattan i mattan) så går systemet över i "open loop" och sprutar in förbestämda mängder bränsle (vilket är en extra fet blandning).
BM
173
BMWägaren
BMW 530 2003
Tack för alla svar, kommer ta en tag tills jag kan fortsätta med bilen då jag åker bort. Lovar att uppdatera när jag får möjlighet att läsa ut felkoder och värden som jag blivit tipsade om här.

Gott nytt år i förskott 🎇
BM
173
BMWägaren
BMW 530 2003
Återkopplar lite, jag har fortfarande inte hittat min felkodsläsare för BMW. Däremot har jag mätt bränsletrycket som visade mellan 3.5-3.7 bar och försökt läsa felkoder via Carscanner men fick inte fram några. Tog också en sväng med bilen för att läsa av fuel trim enligt tips av BMW slangen. Värdena säger mig inget men var åtminstone lika mellan bank 1 och 2.

Kortsiktigt bank 1 3.9,%
Långsiktigt bank 1 2.34%

Och exakt samma värden på bank 2. Dessa värden fick jag när jag gasade på trean uppför en brant backe i ca 80km gick bara att gasa ett kort tag då det var mycket trafik ute.

Lustigt nog tyckte jag bilen gick som den skulle nu.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, helt normalt bränsletryck och inga märkligheter där.

Långsiktigt på 2.34% får anses inom rimliga gränser (men ser gärna lägre på en riktigt fräsch motor men vi pratar om en 20 år gammal motor med okänd historik och då är det normalt).
Oavsett så är det iallafall definitivt ingenting som orsakar de felsymptom som beskrivs.
Att long term fuel trim ligger på 2.34% betyder förenklat att motorstyrsystemet måste tillsätta runt 2% mer bränsle (för att få till den förbränning den vill ha) än vad som var inprogrammerat från fabrik när motorn var flång ny.
Så om motorstyrsystemet inte var nöjd med förbränningen vid det här tillfället när det gasades upp för backen och den ansåg att mer bränsle behövdes, så hade den helt enkelt skruvat upp denna fuel trim till både 10% och 15% (över runt 15% brukar BMW's motorstyrsystem sätta felkoder).

Så alla skrönor om bränslepump, igensatta bränslefilter och allt möjligt kan vi begrava - det råder ingen bränslebrist här.



Det lutar åt VANOS eller något intermittent (bland givare, VANOS, gasspjäll som är elektroniskt, tändsystem, whatever).

Vad du beskrivit senast ("drog släp med den och den har bra ok" samt "lustigt nog tyckte jag bilen gick som den skulle nu") indikerar att felet är intermittent och då är det mycket svårare att felsöka.

Men har du tur kan det ligga någon förberedande icke-bekräftad felkod som kanske kan ge några ledtrådar.
Carscanner läser väl bara OBD2-felkoder och det är inte mustigt nog här.
Så en felkodsutläsning av BMW-specifika felkoder kan (om man har tur) ge några ledtrådar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.