AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
421

Vit glykol?

sv
64
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej. Jag har en Bmw 320d e91 touring 2010:a. Såg att det hade läckt vad jag tror är spolarvätska från bilen på var sitt främre hörn i motorrummet. Öppnade kylarlocket för att försäkra mig att det inte var glykol. Vart då förvånad att kylarvätskan var vit? Finns det vit kylarvätska? Eller kan det vara olja som motorolja som trängt in och gjort denna färg? Vad tror ni detta beror på? Ser inte att motoroljan sjunkit nämnvärt mycket. //Svepit
bl
2.130
blixten
325i -88
Hur länge har du haft bilen? Varför undrar jag det, jo det kan ju vara så att någon före dig hällt i enbart vatten istället för glykol blandat med vatten.

Jag pratade med en mekaniker för en tid sedan, han sade att det är inte helt ovanligt att "folk" tar fel på kylarlock och spolarvätska. Alltså häller spolarvätska i kylaren. Även glykol där det skall vara motorolja förekommer osv.
sv
64
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej. Jag har haft bilen i 8år. Jag har aldrig tittat i behållaren tidigare. Bilen var full servad hos auktoriserad Bmw handlare innan jag köpte den.
sv
64
svepit
Bmw 320d touring -10
Kan tillägga att kylarvätskan ser ut som mjölk. Inte brun färgat, inte tjockt eller skummande.
js
1.848
jsn
i5 m60 -24
Vad luktar det i kylarvätskebehållaren?
Hur ser motoroljan ut?
sv
64
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej. Problemet löst med glasögon och bra med ljus. Det var låg nivå i behållaren och det var flottörens ovansida som är vit jag såg och inte kylarvätskan. Klantigt. Jag vet. Tack för era svar.
We
1.913
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Måste vara årets tråd! :D

Hur mycket har nivån sjunkit? Har du synligt läckage någonstans? Om inte så kan det vara EGR-ventilen som börjat läcka internt och kylvätska förbränns i motorn. Men du har säkert fått lämna bilen på BMW i deras massiva re-call angående EGR. Om inte gör det!
sv
64
svepit
Bmw 320d touring -10
Hej. Ja. Ett synligt läckage har jag. Kylarvätskan jag har i behållare är blå till färgen. Och det som läckt på backen från motorrummet är blått. Ser dock inte vart det kommer i från.
We
1.913
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det får väl ses som positivt, ett internt läckage i EGR:en kan bli problematiskt. Det är inte helt ovanligt att det börjar läcka från plastgavlarna på kylaren alternativt från nån av slanganslutningarnas o-ringar eller korrosion på slanganslutningarna på aluminiumhus(en) om det finns sådana. En annan vanlig orsakat är att plastnippeln till överflödesslangen till expansionskärlet spricker med tiden, inte specifikt N47 men rent generellt.
sv
64
svepit
Bmw 320d touring -10
Ok. Jag ska kolla det. Nivån är i botten på expansions kärlet. Det som läckt är som jag skrev tidigare i främre hörnen i motorutrymmet. Får väl anta att det kommer från kylaren någon stannas.
Att vätskan kommer just där kan ju vara en slump då det lagt sig på hasplåten men jag kan inte se att det är blött någon annan stans på den.
We
1.913
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det kan även vara så att sömmen i expansionskärlet har gått upp och läcker när kylvattnet blir varmare och trycket ökar i systemet. Har du ett svart expansionskärl borde det synas som vita avlagringar, har du ett vitt blir det lite svårare. Har själv bytt 3 expansionskärl (har fått 2 på garanti) på min M2, riktigt taskig kvalitet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.