|
|
---|---|
Hej Tänkte demontera ratten för att klä om den men det sket sig då 16 mm bulten som håller ratten är helt rund alltså har jag ingen verktyg för att lossa den. Misstänker att man har gjort så för att man inte ska sno ratten vad för verktyg ska man ha då? Har demonterat några rattar genom åren mest F serien. Tittar jag på YouTube ser man tydligt att det är vanlig 16 mm. Är detta unikt för Sverige ? | |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
O tusan, det här var något nytt - blev nyfiken! :-) Det där hindrar dock inte gigarbetarna - beställarna vet isåfall om detta för länge sedan och skriver på raden "Övriga upplysningar" i beställningsappen att medtaga hylsor för runda/skadade skruvskallar. Vårt flata och blåögda rättssystem säkerställer sedan att allt kan tas ut ur landet lättare än jag kommer ombord på någon lokalbuss här i Malmö... @catch_me: Du bör kunna använda dessa hylsor - har själv en uppsättning för situationer med diverse avrundade/sönderrostade skruvor som i princip alltid uppkommer när man skruvar på E30/E34 eller bilar med femton ägare :-) Länk |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@catch_me: Vänta nu, det är inte den nyare Internal Torx skruven du menar är "helt rund"? Länk Länk För i ETK så ser jag ingen annan typ av skruv som introducerats här (det är den gamla vanliga sexkant som nu verkar ha ersätts av Internal Torx) Länk Däremot på infästningen på rattstången på exempelvis E30 användes "engångsskruv", det vill säga skruven är försvagad under skruvskallen och vid ett visst vridmoment går skruvskallen av och kvar blir bara ett platt huvud (liknande en nit). Kallas "fracture bolt", see detalj #12 i skissen nedanför. Länk Så här ser en fracture bolt ut installerad Länk Är det fracture bolt eller en kullrig skruvskalle så fungerar dock inte hylsorna som jag nämner här ovan. Däremot fungerar hylsorna bra på knäppa skruvskallar som den till vänster :-) Länk Men jag ser som sagt inget om fracture bolts i ETK för montering av ratt i G30. |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det finns ju "Retrofit Security Kit" - det kanske är det? Länk Men förstår inte riktigt hur det ska fungera? Länk Aha! Om man har skruven med Internal Torx och sedan knackar man in den lilla stjärnan så fyller man igen hålet och skruven blir helt rund och kullrig. Måste vara det du har - kolla om du kan se någon svag kantlinje där det var ett Torx spår. För den typen så fungerar inte hylsorna jag nämnde tidigare. Dock borde det fungera att borra ut kärnan av den där stjärnan som knackats ned och sedan får man rensa bort de små bitarna så man får dit en Torx hylsa. |
Min 330e 2019 fick en återkallelse där de bara installerade "Retrofit Security Kit". Den lilla stjärnan är härdad så det krävs specialborr till den. |
|
BMW-slangen : tack för alla svar och länkar , det känns tryggt att ha dig här på forumet. Stearman: det låter rimligt att det är så som du säger. Tack för tipset Känns lite orimligt klent att ha en torx huvud på en 16 mm hylsa jag menar dom bultarna sitter ju ordentligt så man får ta i. Så synd har ett flyg som går om några timmar annars hade jag provat. Lika omständigt att lägga bilder annars tog jag en bild på det. |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha. Ja, känns logisk den är härdad (svårare som sagt att borra ur och gräver sig ned bättre i skruvskallen). Då krävs specialborr precis som steaman säger. Även om HSS-Co borr (typiskt en M42 komposition med extra mycket molybden och kobolt inblandat) används till hårdare material räcker det inte här. Här behövs hårdare saker som snabbstålborr med pålödda karbidskär. Ducarbo Ole Skjold ApS i Danmark tillverkar exempelvis denna typ av borr och Duromax AB tror jag agenturen i Sverige (men har sett att man kan beställa hos Swedol). Har själv använt Ducarbo borr när jag behövt borra i typiska verktygsstål eller liknande material (allt ifrån avbrutna bits i S2 till mindre saker som har ovanligt hård legering) - händer inte ofta men ovärderligt när det behövs. Kanske även lämpligt att kombinera med ett litet Dremel karbidslipstift för att komma åt det inte borren kommer åt. |
Om 3-serie 2019 har fått allmän återkallelse, kan man då tro att alla (svenska?) BMW sedan 2020, eller så, har ratten monterad med en "security"-skruv med rund skalle? (På utländska forum skrivs om byte av rattar utan att jag läst om svår demontering ..). Någon som vet? |
|
Det kanske är de marknader som har mycket problem med stöld av rattar som BMW valt att förstärka stöldskyddet på. Kan rent av vara bilar med M-sportpaket som är mest drabbade av ratt-stölder. Sen är det ju upp till ägaren att svara på återkallelsen och lämna in bilen. Det var först när jag hämtade ut bilen som jag fick reda på vad "förstärka stöldskyddet" innefattade. |
|
Jag måste ha fått det från fabrik, då det finns inga spår att man har demonterat airbagen. Finns ju två små hål på sidorna där man skickar in verktyg för att lossa kudden. De var helt intakt i mitt fall. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.