AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
263

BMW 530xd E61 med plötsligt startproblem LÖST!

Helt plötsligt ibland så startar inte bilen, och sen kan den bara hoppa igång efter några försök men nu har den inte velat gå runt ens en gång. Det klickar bara från startmotorn. Ingenting händer. Har bytt glow control unit, glow plugs och felet var innan så det är inte något med detta. Några idéer? Vad ska jag kolla efter?

Har följande felkoder:

42CE DDE: BSD - Communication with alternator

DA04 SHD: K-CAN line fault

E0C4 FLA: bus line fault K-CAN

9C6B IHKA: Auxillary-water pump
Välkommen till forumet! :)

Så här års ligger batterier illa till, särskilt på en diesel.

Hur mår ditt? :)

/Lennart
Tack så mycket! :)
Nyss satt i ett helt nytt orignal batteri. Inget fel med det tyvärr. Har även registrerat in det nya batteriet i datorn.
Så bra!

Då finns det ökända felet med den korroderade plus-genomföringen i botten på batterilådan som en variant.

Okulär besiktning som första steg.

Ett andra kan vara att mäta spänningen mellan starthjälpspolerna under huven när någon medhjälpare försöker starta motorn.
Sjunker spänningen då dramatiskt, får du en klar indikation.

Ett tredje steg, om det behövs, vore att mäta direkt på startmotorns poler vid startförsök.

Ett fjärde är stt kolla jordflätan mellan chassi och motor.

Dessa är de enkla varianterna. Det kan ju faktiskt också handla om något mer komplicerat. Men det gör det nog inte så ofta. :)

/Lennart
Tack så mycket för ditt tydliga, snabba och långa svar. Jag ska prova med detta.
Önskar en god jul :)
Tack så mycket! :)

Hoppas att du också får en bilproblembefriad och i övrigt lugn julhelg!

/Lennart
FELET LÖST!

För en gångs skull så var det så enkelt som pluskabeln som glappade i motorutrymmet som går till startmotorn.
Den satt lite löst så lösningen blev att skruva åt den lite bara.
Gôtt!

Exakt var behövde du skruva åt? Vid hjälpstartpolen?

Någon idé om hur förbandet kommit att lossna?

Jag är bara lite intresserad. Huvudsaken är ju att det löstes. Grattis igen!!

/Lennart
Det jag behövde skruva åt var endast där vid hjälpstartpolen. Där ifrån går en kabel ner till startmotorn.

Jag tog av ett par extraljus för ett tag sen, det är det enda jag kan komma på varför det hade lossnat. Har nog inte skruvat åt det ordentligt igen och då har det förmodligen hoppat löst mer och mer och nu blivit så stort glapp att det inte fick kontakt mer.

Det ska man vara. Det ska vara tydligt och hjälpsamt att läsa tillbaka på lösta trådar om fel. Kan bespara många hårstrån på huvudet :)

Mvh Adrian
Tack för din förklaring.
Snyggt avslut! :) Ett föredöme, vågar jag säga.

Gott Nytt!

/Lennart
Inga problem! Du ska ha tack för dina svar.

Gott Nytt! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.