|
|
---|---|
Hej! Jag har en BMW 320i model E31 -2012. Bilen togs in i Sverige o troligen monterades då ett eftermarknadslarm på den, ett Defa! Var kan de ha placerat huvudenheten? Bilen kan bara startas om man strax innan man trycker på startknappen trycker på lilla dosan som är separat på nyckelknippan. Det är väl imobiliser, det heter, som är aktiverat, ursäkta stavningen. Jätteirriterande, vill få det fixat men vill då veta innan var enheten sitter. Har letat under alla paneler vid ratten och handskfacket. Tacksam för hjälp. Mvh Mattias | |
Låter som en dålig installation. Larmet är bara ett larm. Bilen har inbyggd startspärr och larmet övervakar bara "skalet" och tändningslåset. Larmar du av bilen och öppnar en dörr så skall det bara vara att starta. Hitta någon som kan hjälpa dig att programmera/anpassa larmet. Eller ta bort det helt om du känner dig trygg att vara utan det. Tillbaka till din fråga, börja leta runt säkringsdosan under panelen. Där finns allt relevant kablage som larmet behöver. Leta efter sirenen under huven och följ kabeln till larmet huvudenhet? |
|
Hade eftermonterat DEFA På min E36a och det var slavat på centrallåset och larmades av med bilens ordinarie fjärr. Då avaktiverades även startspärren/Immobilizern. öppnade man inte någon dörr inom viss tid (tror cirka 60 sek) så återaktiverades larmet. Vill minnas att startspärren återaktivereades efter 60 sek oavsett om man öppnat någon dörr eller ej. Detta för att om man råkat låsa upp från fickan av misstag på väg från bilen så ska larmet och startspärren återaktiveras. Däremot låstes inte bilens lås efter 60 sek. Hade även kupesensor och den satt under växelspaksdamasken men minns inte var huvudenheten satt. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
Helt normalt att larmet återaktiveras om dörr/lucka inte öppnas. Men ett modernt larm, utan startspärr, som inte känner av bilens status, är en dålig installation. Nu är det CAN bus som används för inkoppling, förr ett knippe kablar på bilens kretsar. Har ett Defa i min i3 med bilens originalfjärr. Inga konstigheter med att larma av innan start. Installerat av BWM ÅF i Östersund eller firma som jobbar åt dem? |
|
Snart525iA o 325cabrio Hej o tack för svaren! Jag har redan hittar en firma i Jönköping där typ bor som kanske kan gå in o programmera om boxen men problemet är att jag först måste veta vad det är för box, alltså var sitter den? Har också problem med att bilen inte alltid vill starta även om man först öppnat bilen med bilens orginalnyckel/knappen på den o sedan tryckt på knappen på defalarmet. Bilen varnar då om att nyckeln inte finns i närheten o bilen säger typ att "hållnyckel mot markerad yta på styrstången", inte säker på att det står precis så men krångligt o irriterande är det. Om det går vill jag avinstallera skiten men ändå bättre om allt omprogrammerades så allt gick på startnyckeln o man slipper defadosan på nyckelringen. Mvh Mattias |
|
De vet nog var de skall börja leta om de installerar Defa. Har du knappar för att öppna/låsa bilen på nyckeln? |
|
Jag skulle verkligen vilja hitta boxen själv så jag inte lämnar in bilen till dem o så kan de inte programmera om den. Vet jag modell så kan jag meddela dem det. Billigare också om jag redan strippar de paneler som behöver tas bort så de slipper. Ja, jag har, öppna bilens dörrar, låsa bilens dörrar och öppna bagageluckan som knappar på min nyckel, o en nödnyckel inskjuten i enheten. |
|
Då borde firman programmera om larmet så att du använder bilens nyckel för att larma/larma av. Har du lokaliserat horn/siren under huven? Följ kabeln mot kupen/torpedvägg. Ger en ledtråd om var larmenheten är placerad. |
|
Precis, det är vad jag hoppas på, larmet är ju rätt gött o ha👍 Nej, det har jag inte kollat men ska absolut göra det! Tack! |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.