AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
292

Hastighetsmätaren i rutan funkar ej

Ma
13
Mattagg77
Bmw 320i 2012
Hej!

Vid kallt väder fungerar inte den digitala projeseringen av hastighetsmätaren i vindrutan på min BMW 320i -2012.
Någon som haft samma problem?
Har dessutom mycket svårt att förstå var själva "lampan" sitter. Det reflekteras ner i en spegel men mer vet jag inte.

Mvh Mattias
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mysko.
Är det bara hastighetsmätaren som inte visas på HUD'en?
Visas hastighetsmätaren i instrumentklustret korrekt vid samma tidpunkt?

@Mattagg77 : Jag antar det är en F30 320i 2012 som du har (för jag tror inte E90 fick HUD någonsin)?
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående frågan om konstruktion ("var sitter själva lampan") så vill jag minnas det är en LED-backlight TFT-display och allt detta sitter inbyggt i själva HUD-enheten (det är en enda stor fristående enhet med APIX-kabel till instrumentklustret som bildinformationen går över).

Tror du ser det bra här

Du ser tydligt de två 2x4 LED-modulerna (med linser) och det är dessa som är kopplade till den gigantiska kylflänsen där bak (enheten är temperaturskyddad och slår av sig själv om temperaturen går över 105 °C).
Du ser sedan själva enheten med TFT-displayen (den som numera har den där extremt fingängade stegmotorjusteringsmekanismen).
Ma
13
Mattagg77
Bmw 320i 2012
Hej o tack för svaret!
Ber om ursäkt för det sena svaret men julen kom i mellan.

Under 5 grader startar inte HUD:en över huvud taget, känns som att gränsen går ungefär där.
Tror jag har en model E31.
Vanliga hastighetsmätaren funkar fint o vad jag vet har inte bilen någon mer hastighetsindekering än i rutan o den analoga vanliga mätaren.

Kan inte förstå varför den är så köldkänslig.

Mvh Mattias
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det F31 du menar (dvs en Touring aka Kombi)?

Om du har de sju sista tecknen i ditt chassinummer (VIN nummer) så kan vi fastställa med säkerhet vad du har.

Men eftersom (mig veterligen) E90/E91 inte hade HUD så antar vi det rör sig om en F31 320i -12 just nu.

Njäe, min fråga var mer formulerad huruvida endast informationen om hastighet försvunnit från den projicerade bilden från HUD eller om all annan information också var borta.
Så frågan var om det endast var hastighetsindikeringen som var defekt i HUD (som du vet så kan HUD visa mycket mer än bara hastigheten)? Det vill säga är det bara hastighetsindikeringen som faller bort i HUD eller faller ALL information bort i HUD?

Här i det senaste inlägget låter det dock som att HUD inte ens startar upp (allt är nedsläckt så att säga), vilket ju isåfall betyder att ALL information faller bort (inte bara informationen utan det låter som att hela enheten inte startar ens).

Samtidigt så kan defekt elektronik hur lätt som helst vara temperaturkänslig så det i sig är inte så förvånande (däremot utrustningen är gjord för att fungera ned till -40°C).

Ett intressant test skulle vara att (när HUD inte fungerar) så drar du igång dess självtestläge / test mode (eller rättare sagt försöker dra igång det) - se i slutet av videon i mitt förra inlägg hur du gör.
För om självtestet konsekvent går igång varje gång HUD strular, så är sannolikheten större (endast STÖRRE - inte 1) att felet är utanför HUD-enheten. Om det konsekvent inte går igång så är sannolikheten större (endast STÖRRE - inte 1) att felet är inne i HUD-enheten (och ett byte/reparation av en sådan är då nästa lämpliga steg).
Ma
13
Mattagg77
Bmw 320i 2012
Hej!

Jag har en 4-dörrars sedan 320i 2012, bensinare o automat. Kan återkomma med VIN senare idag👍
Precis, enheten startar inte alls under ca 5 plus, möjligen 4.
Ska kolla videon o återkommer efter jag testat i bilen o fått mer info.
Tack för att du lägger tid på detta👍
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.