|
|
---|---|
Har sedan tidigare en BMW 116d från 2013. Detta har varit en kanonbil och den har gått snålt och pålitligt i 25000 mil. Tittar på nyare 1-serie (F40), men jag ser att det är mest bensinmodeller som säljs begagnat, vilket jag antar beror på bonus/malus? Vad har ni för bränsleförbrukning på era 116i, 118i, 120i? Hur är denna bensinmotor (B38 och B48) när det kommer till hållbarhet och problem? En sak jag saknar, som verkar omöjligt att hitta på 1-serien är dieselvärmare. Finns detta endast på 3-serie? Förutom ovanstående så finns det bara ett irritationsmoment från den äldre 1-serien vi har (F20). Varför finns det inte någon typ av infällbart skydd för bagageluckan, nuvarande hatthyllemodell är så osmidig att förvara när man behöver lasta högre. | |
Jag bytte från F20 116i till en 118i för ett par månader sedan. Den har mycket mer plats under "golvet" i bagaget (batteriet sitter ju där fram) och där finns plats för hatthyllan. Det som stör mig mest är de patetiska små krokarna som sitter lågt och långt in, där F20 hade rejäla hakar att hänga påsar i. Det går helt klart att köra snålt vid landsvägskörning i lugnt tempo. Jag har som lägst varit nere i 4,3 l/100km vid en körning på 100 km med 80 i snitt och lite medvind. Fabriksmonterad värmare kan du glömma på 1-serie... |
|
Tack för svaret! Det låter ju kanon, så det finns alltså ett utrymme för hatthyllan under golvet? Ja, jag har samma bekymmer i min andra bil, krokarna sitter på halva påsens höjd. Här var F20 väldigt bra, med rejäla krokar som du säger. Om du kollar totalförbrukningen under hela bilens livslängd, vad ligger du på då? För med en 116d är det svårt att komma över 0,55l/mil hur man än kör. Vad ligger förbrukningen på när du kör normal blandad körning och motorväg i 110-120? Tack! |
|
Har för lite underlag för att säga så mycket om totalförbrukning, och så är det ju väldigt individuellt hur man kör. Kolla t ex spritmonitor.de, där kan du filtrera på modell och motor och se snittförbrukning för ett större antal. Jag tror i alla fall inte att 1-serien är sämre än motsvarande bilar från andra märken. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.