AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
322

E39 523 -98 utan kompression

be
268
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Hej, behöver få råd på hur jag ska gå vidare, har fått dedär felet när lyftarna inte vill släppa på ventilerna efter 2 st extremt korta omparkeringar på uppfarten, (ja vet, skulle ha varmkört... :-P )
Då jag vred på nyckeln för tredje gången efter de två tokkorta körningarna hörde jag motorn gå på 1-2 cylindrar och sen dog den helt.
Plockade ur bensinpumpsrelät och körde startmotorn i ca 1.5 minuter (tills gula motorlampan gick igång och lite till).
Väntade en timma, och sedan ny tomkörning som ovan.
Gjorde ovanstående fyra gånger och hörde tredje gången att en cylinder började kompa, och efter fjärde gången att 2 st kompade.
Satte i pumprelät och försökte starta, men fick samma symptom som innan, 1-2 burkar går, å sen stannar allt och vill inte igång.
Idag tog jag ur stiften och de var väldigt svarta, men inte fuktiga alls. Har gjort rent dem och de ser bra ut annars.
Sedan mätte jag komp med biltemas kompmätarklocka, och cylinder 1 ger ca 10 bar och cylinder 6 kanske 8 bar. Resten är komplösa.
Vad tror ni är ett bra nästasteg å göra?
Funderar själv på att bogsera bilen för att få högre varv på motorn än vad startmotorn kan ge. Kan allt släppa då?
Eller ska jag riva ner nåt mer för ytterligare analys?
Visa användare
ProPro-medlem
5.025
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det brukar gå att få igång dem med typ 15 sekunders stötar på startmotorn för att inte bränna den.
Lite vila emellan. Du behöver inte plocka ur bränslerelät, det räcker att hålla gaspedalen i botten när man försöker starta så stryps bränsletillförseln.
Är bilen manuell så är bogsering ett alternativ. Jag hade en e39 530 som jag gjorde detta med, hoppade igång efter 300m på tvåan i typ 25km/h. Så det är ett bra alternativ.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.236
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Boschstift som varit sura kan man i princip kasta bort.
Du får nog bogsera, brukar många ggr var omöjligt att få igång en M52 som man flyttat 2 ggr med kallmotor och får man lyftarhäng i samma veva då är det inte att välja på för att spara startmotorn.
Visa användare
ProPro-medlem
5.025
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hur gick det med detta?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.