|
|
---|---|
Tjena, Jag har en BMW 520d E61 2010 års modell. En kall morgon förra veckan gick jag ut och startade bilen så den skulle vara varm när jag åker till jobbet. Men när jag satte mig för att åka märker jag att lyktor är släckta och den varnar för batterispänningen. Jag antog att den inte skulle starta igen om jag stängde av men jag kunde ju inte åka iväg utan lampor. Mycket riktigt så starta den inte, inte ens ett malande från startmotorn. Jag satte batteriet på laddning och fick skjuts till jobbet. Dagen efter så försökte jag starta bilen men fortfarande ingenting, jag tyckte mig höra ett knäppande som kan vara från startmotorn men jag är inte säker. Då tänkte jag att det kanske är batteriet som är kass så jag hämtade ett ur våran husvagn som vi köpte nytt i somras så det vet jag ju ska vara bra men fortfarande ingenting. Det enda som händer är att symbolen för glödningen visas i ca 2 sek sen inget mer. Jag har en USCI-2100 och Bimmerlink och de felkoder jag får upp är 4A6E, 4A5E, 4A4E, 4A3E, 4A6F, 4A5F OCH 4A4F. Vilket är Glow Plug 1-4 och Glow Control Unit. Men bilen borde väl fortfarande starta även utan glödstift? Iaf försöka starta, eller är det något lås som går in att när något i motorn är trasigt så går det inte starta bilen? Jag har även mätt vid generator och vid startmotor och ström kommer fram till båda. Förlåt för långt inlägg men är det någon som har någon idé vad det kan vara? Att bara börja byta saker känns som en dyr felsökning. Mvh Jimmy | |
Tjenare! Om den visar felkod på glow control unit så ska du byta den. Den får ingen förvämning av stiften utan den. Det var lika med min, sen starta den efter byte. Även hört andra som bytt och det fungerat igen. Speciellt nu när det är kallt ute. Jag fick en glow control unit för 1170:- från autoexperten. Av med intake manifold och sen sitter den lättåtkomligt, åtminstone på min 530d men gissar att den bör sitta placerad liknande. Jag tog även bort kylarslangen också, då var det bus-enkelt. :) |
|
Låter mer som att din generator är dålig. Du ska ha minst 10V när du försöker starta bilen. Sjunker spänningen under 10V när du försöker starta så har du dåligt batteri. Felkoderna kan skapas av dålig spänning i batteriet. Testa med en annan bil och startkablar. | |
Hejsan, Tack för era svar, det visade sig att det var jordflätan mellan motorn och chassit som var dålig. Bytte den och så startade den utan problem. För en gång skull var det en billig lösning :) |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.