|
|
---|---|
Efter flytt till Norrland så ändrades förutsättningarna då man plötsligt fick vinterlandskap igen. Nu planerar man vilken BMW man vill ha i framtiden och en X-modell känns väl närmare än någonsin. Givetvis vill man ha lite krut i bilen samtidigt som den är duktig på att tugga snö. De som ligger närmast till hands som jag rent konkret kommer på: x6m x5m x5 50i Alla går att hitta under 250000 kr. Vilken kan anses vara mest driftsäker och bra på vintern? | |
Av de modellerna för under 250' så är svaret ingen. Rena chansningar vilken som. Köp den som verkar i bäst skick. Ha ett rejält belopp på banken...lär behövas. Finns liksom en anledning att de är billiga... |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Precis som Ska3 skriver - köp en i bra skick - lägg undan 25% av inköpspriset i en "reparationsfond" Alla dessa är hot-vee motorer och är så stora att de smörjs in med såpa innan de pressas ned i bilen med en 150-ton press. Hela motorutrymmet är så packat att det har blivit hydrofobiskt :-) Det är oftast inte pålitligheten som är det största problemet (dessa motorer är inte opålitligare än andra) - det är främst underhållet som blir ett problem. Dessa (som alla andra motorer) måste underhållas och det är nog här problemen börjar. Efter 10 år börjar slangar, rör, tätningar och anslutningar läcka och komponenter sluta fungera. Problemet är att dessa motorer är EXTREMT svåra att arbeta på (du har noll åtkomsthet). Samtidigt som det finns hundratals komponenter vilket gör att sannolikheten för att något måste åtgärdas ökas dramatiskt (om du jämför med en enklare 4-cylindrig motor med mycket mindre komplexitet). Det gör att i princip alla typ av arbeten blir kostsamma och det blir många av dessa. Jag tror denna bilden talar för sig själv Länk Kan även vara värt att se Eric göra en teardown av denna motor för att se dess enorma komplexitet Här är ett inlägg om samma typ av motorer med feedback från potentiell köpare och ägare Länk Vi ska även tänka på att det finns fler kostnader än motorn. Med denna typ av modell har du även drivlina, bromsar och chassi som slits och brukar generellt vara dyrare än andra modeller. Ta exempelvis en X6M från 2016. Byte av bromsskivor+bromsbelägg fram och bak kostar 32 827 SEK (det är MED ValueService kampanjpris). Vad kostar samma sak på en 120i? Jo, 11 515 SEK. Så denna "kostnadskonstant" på 2.00-2.85 kommer att följa med på många ställen (alltifrån däck till mikrofilter och tändstift). Lägg till krånglande elektronik ovanpå detta (både motor, drivlina och att dessa brukar vara fullsmetade med elektronik). Så inget fel på motorn egentligen - underbara tekniska kraftpaket! Att köpa en sån här bil är inte ekonomiskt belastande - men att drifta en sån här bil korrekt är däremot mer ekonomiskt belastande! Man kan jämföra lite grovt med att köpa ett gammalt slott - ofta inga problem att köpa det men att drifta det kan däremot bli ett problem. |
Gillar liknelsen med att köpa ett gammalt slott :-) Flådigt men ack så dyrt och jobbigt att hålla. |
|
Som vanligt utförliga svar av bmv-slangen, men skulle säga att 25% (50-60') inte räcker särskilt långt i reparationsfond. En hundring bör man nog minst ha ;-) MVH Christofer |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Insåg ganska snabbt att mitt koncept med den statiska procentsatsen till reparationsfond är trasig. Den måste ju minst vara dynamisk och mer i stil med omvänt proportionell mot inköpspriset :-) Anyhow... Jag provade att snurra runt lite bland parametrarna och ta ett steg utanför lådan. Kan en X4 M40i (G02) vara något? Prestandamässigt är den inte långt ifrån exempelvis 2:a generationen (F16) X6M. Den har den (hitintills vad jag sett/hört) relativt pålitliga B58-motorn och är lite mindre komplex. Yes, den är mindre. Yes, det är inte en M. Yes, det är inte en 8- eller 12-cylindrig motor (jag får också erkänna att jag är svag för denna typ av motorer men det försvann lite när alla tvunget skulle ha turbo). SAV, SUV, SAC? Något som spelar någon större roll i valet? Dessa finns ju från 300 KSEK (fast med 15000+ mil) till 500 KSEK (då hamna man ofta sub-10000 mil). Ooops, de runt 300 KSEK var ju från 2016-2017 och är ju F26 (1:a generationen) med en N55-motor. Fast å andra sidan så har N55-motorn ett relativt bra anseende när det gäller tillförlitlighet. Här bland G02 (ehum fast den heter nog då F98) finns ju även numera X4M med S58-motorn. Fast den kom ju först 2021, så det är nog inte riktigt vad trådskaparen siktat in sig på då det drar iväg ganska bra i inköpspris. |
Man satt mest och dagdrömde om vad man skulle glida runt i inom några år. Men när man vaknade från dvalan insåg man väl att det där bara är att glömma. Tittade en stund på youtube-filmen som presenterades samt några andra filmer på youtube om samma motor och det är väl bara att krypa till korset och inse att en sådan inte är för vanliga knegare helt enkelt. X4 m40i såg helt klart ut som en kandidat! |
|
2.646 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver 325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03. 318 E90 - Alpenweiss |
Hur är N62 i jmf? "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mindre komplex och faktiskt ett tänkbart alternativ. Så jag hade faktiskt tänkt att slänga fram alternativ som dessa: E53 X5 4.4i (N62) E53 X5 4.8is (N62) (fast denna är nog relativt sällsynt) Problemet är ju att dessa börjar närma sig 20 års ålder och 1:a generationens X5 är nog inte vad trådskaparen vill ha (för här börjar ju andra problem dyka upp än bara motorn). N62 är väl mest berömd för det där vattenröret som går nere i V'et som alltid börjar läcka förr eller senare (där eftermarknads som AllGermanAuto är i princip ett måste om man inte vill demontera ned hela motorn). Ventiltätningarna är väl vanligt på dessa också. Secondary Air Injection sotas väl igen på dessa och kräver specialverktyg för att kunna rensas någorlunda enkelt (annars måste man demontera halva motorn här också). Angående generationer... Du har ju faktiskt 2:a generationen i form av E70 X5 4.8i och den fanns mellan typ 2007-2010. Den modellen är nog det som kommer närmast trådsökarens kravställning, men 15 år gammal X5... Nja... Tja, varför inte? Här är två E70 X5 4.8i till salu: Länk Länk Man omfördelar budgeten och lägger mindre på bilen (typ 100 KSEK) och mer på reparationsfonden (typ 100 KSEK) så borde det fungera det också. |
2.646 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver 325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03. 318 E90 - Alpenweiss |
Tack "Slangis" :) Gällande länk 2. Det roliga är att jag pratade med försäljaren och de sade 2 saker: - Vi har bytt ett vatten rör "som går ned "emellan" då vi inte kan sälja en bil med det läckaget" Den 2a saken var lite mer - hmmm. De sade att bilen var lite orkeslös upp till 3 000 rpm så de lät BMW kolla och då var svaret att det var ett "relä/säkring" som var kast. BMW bytte och efter det går den som en "klocka" . Ngn input på det vad det kan vara för "relä/säkring"? I övrigt verkar bilen vara OK. Materialdeklarationen konstaterade att det fanns lite "oljesvettning - ingen läcka eller rinning vid ventilkåpspackning utan svettning". Känner jag igen från min gamla E39 med 4.4 L rovan - lite "svettning" men inget mer . Ett felmeddelande i display på dimljus bak trots att det lyser så.... Vinterdäck på 19" med 6-6.5 mm kvar och 20" med 4.5 fram och 2 bak så nya somrisar är gjutna. Ingen snedslitning på däcken. Servad enligt "bok/intervall" och körd av frun till sitt jobb. Dock bara 3.5 km så ingen direkt varm motor. Liten skrapskada höger front fram men "min" lackerare (som lackade om M3an) sade att det är en "baggis" att fixa. Skall ringa ägaren i morgon och BMW då jag fortfarande har lite bryd med att den är producerad 2007 men inreggad med full garanti från BMW 2010?? Vad är din känsla? "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kom ju på att det är N62B48TU (N62B48 satt i E53 X5 4.8is) och en av ändringarna de gjorde här var ju att ta bort Secondary Air Injection systemet. Så det problemet finns inte på en E70 X5 4.8i - så ett problem mindre :-) Är för många motorvarianter att hålla reda på :-) Däremot det där vattenröret finns dock kvar (och är som sagt inte förvånad att det behövde åtgärdas innan försäljning) Länk Angående orkeslös upp till 3000 rpm - det låter som DISA och/eller VANOS. Eftersom VANOS drivs uteslutande av oljetryck (som styrs av VANOS-solenoiderna direkt från DME) så kan det inte vara detta. Därför är det mer troligt det var problem kring DISA istället - men det är också direkt av DME så det kan det heller inte vara. Enda jag kan tänka mig är Valvetronic som faktiskt har ett separat relä. Men det brukar inte ge den effekt som du beskriver. Men visst, säg den har fastnat i ett visst läge så kan ju det ge något som påminner om det du beskriver men är lite långsökt. Angående DISA, till N62TU (inklusive N62B48TU som sitter på bilen i fråga) så uppgraderade man till ett två-stegs DISA. För att styra detta sitter det två DISA servo-motorer. Men "problemet" är att dessa servo-motorer är PWM-styrda direkt från DME. DISA brukar gå sönder efter 10-15 år - det gör de på robusta motorer som M54 också. Fast där är det en enkel vakuumstyrd flärp. Här är det två servo-motorer med styrelektronik i sig (antingen går plastkugghjulen sönder eller styrelektroniken). Eller så går axeln/flärparna inne i insuget sönder - det går inte att komma åt - du måste byta hela insuget! Tycker bilen verkar fin (nu är X-modeller eller någon av alla nya modeller som alla ser ut som uppblåsta frallor på styltor inget för mig men det finns ju tack och lov andra åsikter och smaker än mina egna) - gissar det är delvis till de relativt låga milen. Ser dock gott och gott trevlig ut - fast det kanske allt gör som är nykondat. Oljesvettning verkar vara helt normalt på de flesta V8-motorer verkar det som. Så länge det inte läcker olja från/runt oljetråget (eller runt främre differentialen), vill minnas det är en sån där två-delad historia på N62/N62TU. Fast det behöver ju inte betyda att det är dyrare/krångligare att åtgärda det (fast två snittytor har en större sannolikhet att börja läcka än en snittyta). Själv hade man ju gärna gått lös med lite verktyg, ficklampa, spegel i kombination med en lyft en lördag förmiddag för att får en bättre uppfattning. Ja, det där skrapmärket är det MINSTA jag är oroad över vid denna typ av köp (många som jag följt med som tittat på bilar som de eventuellt ska köpa har ofta bara uttryckt oro över mindre kosmetiska saker och inte ens öppnat motorhuven eller överhuvudtaget funderat på allt som är "under" bilen eller ens tittat i nedankanterna eller i strukturella bärnande delar - precis som om det inte existerade). Men det där med producerad 2007 (stämmer den tillverkades 22:e juni 2007) men registrerades 2010. Jag gissar på att den tillverkades 2007, men togs in i Sverige 2010. Notera att dess språk-version var tyska och dess medföljande litteratur var på danska. Så min gissning är att denna såldes ny i Danmark och importerades till Sverige 2010. Eller satt i Danmark i tre år osåld (låter dock osannolikt men kanske var någon skatt eller andra regler precis vid den tiden som gjorde denna svår att sälja där) och togs istället in i Sverige och såldes. |
2.646 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver 325 E46 - Alpenweiss mit Scorpion rör och ny optik ala 03. 318 E90 - Alpenweiss |
Tackar. Nu när jag såg "röret" kom jag ihåg att jag bytte det på min fd E39 540. Var lite "pilligt" men jag fixade det. På nuvarande X5 har jag bytt DISA till en "uppdaterad" variant som jag köpte i USA. Själva "flärpen" är gjord i Aluminium och "pinnen" är gjort så att även om den skulle lossna så ramlar den utanför och inte innåt. Du kanske vet. Min nuvarande X5 är lite "slö" och det slog mig i veckan att det kanske beror på att vevhusventilationen är "satt ur spel" pga av brott på den slang som går till ventilkåan plus att jag har fått olja i tändstiftshålet pos 1. Behöver inte vevhusvent vara intakt för att kunna ge "vaccum" åt DISAn? Eller är jag ute och cyklar. Gällande den till försäljning så tillhör jag de som öppnar huven :) Kör med INPAn också utöver lite doggystyle och ryggläge undertill. Gällande import så står den som svensksåld och att den fick nybilsgaranti från 2010 av BMW SE så the plot is thickening ;) "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
Jag har en X5 e53 4.8is /25000mil Med N62 motorn. Håller just nu på att byta ventiltätningar på den. Går att göra själv, men tar tid. Ska ventilkåpspackningarna bytas, så är det lika bra att byta ventiltätningar också, kommer som ett brev på posten. |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Kävlingepågen : Yepp, ska själv sätta dit en förbättrad DISA på min M54. Nä, vevhusventilationen behöver inte fungera för att DISA ska fungera - du kan ventilera rakt ut i atmosfären och DISA fungerar precis lika bra. DISA tar vakuum från insuget (och har en liten vakuumreservoar inbyggd i sig) - för att vara exakt så tar den vakuum från det stora hålet det sitter fast i. Tittar du noga vid ena vingen av flärpen så finns det ett litet hål där i huset - det är därifrån vakuum hämtas (så det hämtas inifrån insuget). Som du nog märkt så är flärpen normalt öppen. För att stänga flärpen krävs att man aktiverar solenoiden (och det är då det behövs vakuum). Nu "råkar" det ju vara att det är just vid låga varvtal (under 4100 rpm) som solenoiden är aktiverad och utnyttjar vakuumet och sätter flärpen i stängt läge - det är ju vid låga varvtal som vakuumet är som bäst. Så nej, ett fritt ventilerande vevhusventilation påverkar inte funktionen på DISA alls. Om du däremot har så dåliga kolvringar/cylindrar att det formligen blåser förbi enorma mängder förbränningsgaser ned i vevhuset och är såpass stora mängder att det skapar ett atmosfäriskt tryck (eller högre) i insuget - då kommer DISA inte fungera (då det behöver ett undertryck i insuget för att fungera). Men har du sådan gigantisk blow-by så har du andra problem - såvida du inte har en knatte :-) :-) :-) Länk |
We 1.913 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det finns faktiskt sätt att spara pengar på att byta bromsar runtom på en X5 M -15. Går att få SHW skivor runtom med Textar belägg, båda är OE leverantör till BMW, för ca 16K €. Ganska bra besparing. ;) |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.