|
|
---|---|
Hej, Ny på forumet så jag kanske missar lite information som kan vara bra att ha med. Jag har en 325i 2008 som jag och en kompis skulle fixa B+ glapp på. Glappet var vid säkringshållaren under handskfacket så vi skruvade bort det vi behövde för att komma åt att få ut säkringshållaren. jag såg lite sveda vid terminalen så vi bytte terminalen mot en som jag köpt på skroten och krimpade på ersättningskabel på batterikabeln. Monterade tillbaka säkringshållare och samma JBE styrenhet som satt på gamla, kollade mot foto att alla säkringar hamnade lika och pep dem för säkerhets skull. Startade bilen och startmotorn gick runt men utan att tända, lät som att det inte kom in bensin. Alla felmeddelanden man kan få lyser i displayen. Fick lite panik och monterade tillbaka gamla säkringshållaren och samma JBE. Pep alla särkringar igen. Nu startar motorn på 1 till 2:a försöket Men.. Torkarna går i säkerhetsläge, ingen hastighet eller varvtal på motor visas och alla felmeddelanden fortsätter komma i displayen. Efter lite inköp av Inpa och Ista så förstår jag att PT-CAN inte verkar nå fram längre till JBE blå kontakt pinne 1 och 2. får ingen Ohm mellan dem och jag hade förväntat mig 60 Ohm. Bröt mig in i elboxen vid styrenheten för att mäta vid kontakt x6021 men ser att varken pinnarna eller färgerna verkar stämma med el-schemat i Ista. Jag hade hoppats se fler röd och röd/blå kablar tillsammans med gul och svarta för att mäta mer ohm här. Vad tusan kan ha hänt? Någon som vart med om liknande? Om PT-CAN skulle vara helt havererad så borde inte motorn starta och bilen gå att köra? Jag verkar inte kunna lägga in en bild från E-boxen för att visa kontakterna. Mvh Peppz | |
Välkommen till forumet! :) Ingen aning om vad problemet kan vara, tyvärr. Men en bild måste du lägga upp på någon sajt (jag kan nu bara forumbilder.se, men det finns massor av andra) och klistra in en länk till den här. /Lennart |
|
Tack Lennart, Tinypic tillät en veckas uppladdning: Länk Jag tror kontakten längst till höger borde ha PT-CAN men ska i ISTA+ vara röd och rödblå och gå över till gul och svart. Ser bara röd och rödblå twisted pair som ser ut att komma från genomföring torped och gå mellan JBE och DME kontakt. Den syns lite i kabelstammen i mitten. /P |
|
ProPro-medlem 12.967 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Måste säga jag inte får X6021 kontakten att stämma heller. Inte bara de mindre Det är inte bara de mindre 8 anslutningarna jag inte helt får ihop, det är de grövre spänningsmatningarna jag inte får ihop. Men börja först med att dubbelkolla att inget skadades när du kopplade loss och satte ihop kontakter runt JB'n. Hela enheten med säkringar och styrelektronik brukar benämndas JB (Junction Box). Junction Box (JB) består i sin tur av två separata delar nämligen Power Distribution Box (PDB) och Junction Box Electronics (JBE). Jag har sett så många varit stressade och kört silverryggsmetoden och bara kört in kontakter och böjt både den ena och den andra pinnen eller gjort andra typer av skador på kontaktdon, sladdar och andra komponenter. Detta sättet fungerade säkert fint på en skrotig gammal blå Cheva Nova från 1970, men inte på moderna bilar. De där pinnarna är snortunna och böjs lika lätt som en genomblöt nudel. Därefter dubbelkolla hur PT-CAN mår. För att göra motståndsmätning på ett CAN-nätverk så måste det vara spänningslöst. Ibland går det ändå att mäta, men då måste bussen vara tyst. I ditt fall hänger FRM'en på PT-CAN vilket betyder att den garanterat sitter och tjattrar på bussen när du försöker mäta. För att vara säker på att du gör en korrekt mätning (vilket är lämpligt i det här fallet då det finns tveksamheter) så ska du lyfta på minuspolen på batteriet och göra allt strömlöst. Först därefter kan du mäta med full säkerhet på PT-CAN bussen. Därefter bör du veta varför du förväntas få 60 ohm på en fysiskt hel CAN buss. Det är för att det sitter två terminalmotstånd på 120 ohm vardera (ofta placerat i varje ände av själva kablaget då de sitter där för att reducera reflektioner). 120 ohm parallellt med 120 ohm är 60 ohm. Problemet många gör är att de kopplar loss en valfri styrenhet på CAN bussen som ska mätas (då det är ett enkelt sätt att komma åt pinnar för att mäta). Men om man kopplar loss en av de två styrenheterna där ett 120 ohm terminalmotstånd sitter så får man plötsligt 60 ohm och tror något är fel. Därför måste man veta var motstånden sitter i det CAN nätverk man ska mäta. För PT-CAN på en E90 med N53 så sitter det ett motstånd i DSC och ett motstånd i EKPS. Så i det här fallet är det helt ok att koppla loss JBE-kontakten och mäta mot den blåa kontakten i chassikablaget. Så börja att mäta där och se vad du får för motstånd. Du kan även prova att dela på X6021 och dels mäta mot de gul+svart kablar (som går uppåt i den där boxen), men även mäta mot de (förmodade) röd+blå/röd kablar som går nedåt i den där boxen. Eftersom jag misstänker att man här delar mellan DSC och EKPS så borde man se 60 ohm i vardera riktning (men elschemat runt just X6021 är lite funky så viss osäkerhet här). |
Tack slangen, Ska dubbelkolla kring JB, och mäta pinne 1 och 2 i blå kontakten igen. Jag har minuspolen av iom att jag är och petar lite här och där. Sist jag mätte pin 1 och 2 så fick jag inget utslag på ohm alls, testade att pipa pin 1 och 2 mot jord men det verkar ok, inget pip. Ska prova att ta loss DME kontakten och mäta PT-CAN som går mot JBE:n samt det du föreslår i X6021. Vet nån om det finns någon kontakt som skiljer motorkablaget mot det i kupén? Någon kontakt bakom JB eller så? Jag tycker inte det ser så ut men det vore märkligt att behöva byta flera meter kabel om något går sönder. /P |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.