AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
284

Tips på bra mörkerglasögon

We
56
WebMaximus
M340i xDrive Touring -24
Undrar om någon kan tipsa om bra mörkerglasögon som hjälper till att ta bort reflexer, bländande ljus och ökar kontrasterna nu när man kör en hel del mörkerkörning den här tiden på året med blöta vägbanor osv?

Förra vintern körde jag sönder mina fälgar och däck i potthål som jag inte upptäckte i tid men ännu viktigare för trafiktsäkerhetens skull hade det varit nice med ett par glasögon som gör det lite lättare att se vid mörkerkörning och upptäcka saker i god tid.

Inte ute efter några brillor för flera tusen hos en optiker utan något enklare för några hundralappar eller så.
js
1.848
jsn
i5 m60 -24
Prova med gula glas, de sägs förstärka kontrasterna.
Reflexer är svårt, där behöver du polariserande glas. Vet ej om det finns med gula glas.
Du stänger redan av alla displayer du kan inne i bilen? Ljuset från dessa påverkar mörkersynen negativt.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har inte sett några studier där man kunnat fastställa (med någon statistik signifikans) att det gör någon skillnad - här är en rapport
Länk

Risken med billiga gulfärgade glasögon (som saluförs och gör anspråk på att förbättra ens nattsyn) är att materialet ofta är undermåligt vilket resulterar i att man kan tappa kanske flera procent av det lilla dyrbara ljus du har genom reflektioner och annat (vi som fipplar med kameraobjektiv och filmobjektiv vet ju om den ständiga kampen med reflektioner och transmissionsindex).

Gulfärgade glasögon är i första hand konstruerade för dagsljus och att absorbera det blåa ljuset som ibland kan uppfattas som störande av ögat (tänk på att blått är bland det högsta i energi bland de elektromagnetiska vågorna som våra ögon kan se).
Jag får en känsla av att man utnyttjar detta faktum och försöker applicera detta även på situtioner (exempelvis natt) fastän det inte är direkt applicerbart på sådana situationer. Men detta vet ju inte pöbeln om och man tjänar stora pengar att sälja något som inte har någon verkan.

Käka blåbär, byt vindruta (om repig/dålig) och byt strålkastare (om repiga/dåliga) är isåfall bättre alternativ :-)

Däremot för oss som redan har glasögon (pga synfel) så ska man undvika att ha riktigt gamla (med omodern lins- och coatingteknik) glasögon som ger mycket reflektioner / dåligt ljusgenomsläpp. Eller ens glasögon kanske bara är enormt repiga. Då är det bättre att gå att skaffa nya.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.