AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
198

skuren ac kompressor

Ma
1.228
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Var ute och körde min Lexus IS 250 häromdagen. Den har varit avställd nästan ett år, men det spelar kanske ingen roll här.

Efter c:a 15 mils körning varnade bilen för problem med AC. Har aldrig sett denna varning på någon BMW jag haft. Slog på och av AC några gånger och tänkte inte så mycket på det. Luktade sedan lite konstigt och jag började fundera. Samtidigt fick jag signal om batteriet. Körde vidare med extra koll på mätarhuset, men allt gick som vanligt. Strax efter började motortemperaturen gå upp, ungefär som när man har trasig vattenpump eller kylarläckage. Blev lite orolig och hade stenkoll på mätarna och hade koll på var jag kunde stanna. Erfter ett tag gick motortempe upp i rött och jag stannade. Öppnade huven men såg inget läckage. Var kanske 10 min hemifrån och efter c:a 10 min startade jag och körde försiktigt en bit. Tempen hade gått till normal, men gick så sakta upp och jag fick stanna igen. Samma procedur och kom precis hem och då släppte styrservon och allt blinkade gult. Kontroll dan därpå. Misstänkte starkt vattenpump, men tyckte det var flera fel som jag inte kunde förklara. Multiremmen hängde vid sidan och då började bilden klarna. Kände på AC kompressorns löphjul och det var helt stumt. Så när AC:n skär, slits remmen sönder, man får ingen laddning och vattenpumpen driver inte heller. Jag hade antagligen åkt hem på batteriet, så det blev ju urladdat.

Har aldrig hört om detta förut, konstruktionen med multurem som driver AC, generator och vattenpump (fler saker?) är ju hur vanlig som helst. Varför skär AC:n? Dags att kolla den på mina andra bilar...

Glad för att jag inte stod på motorvägen långt hemifrån i alla fall.

Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är troligtivs kopplingen som skurit och inte själva AC-kompressorn.

Många bilmärken använder en elektroniskt styrd koppling för att aktivera/deaktivera AC-kompressorn. Jag kan garantera att din Lexus har denna typ av AC-kompressor.

BMW däremot har främst använt en AC-kompressor utan koppling (det sitter en vanlig gummikoppling där istället som sägs även vara designad för att separera om AC-kompressorn skär internt). Dessa AC-kompressorer kan justera sin slagvolym (genom att luta sitt "swash plate" olika som i sin tur trycker ned de 5 kolvarna olika långt och därmed arbetar AC-kompressorn väldigt lite eller väldigt mycket).
Men notera att BMW har genom åren använt många olika märken och typer av AC-kompressorer och de med koppling är relativt vanliga också, men ovan nämnda är den som jag sett mest av (det lilla jag sett då jag springer åt andra hållet med händerna för både öron och ögon när jag blir ombedd att göra det lilla minsta med AC).
Fast nu när jag tänker på det, så har jag nog sett lika många med som utan koppling (om inte fler med koppling) - så de är nog vanliga även på BMW.
Jag tror det handlar om vilken tidsperiod man tittar på. Läste av en slump nu lite snabbt om E70 och där står det att E70 med N52 har AC-kompressorer med magnetisk koppling. E70 med N62 har initialt AC-kompressor utan koppling men kommer att bytas mot magnetisk koppling senare i produktion och anledningen som nämns är "implemented as a CO2 emission reduction measure".



Jag har mest sett piston type (med 5-6 kolvar och sin swash plate) AC-kompressorer på BMW och dessa behöver som sagt ingen koppling (då de är variable displacement pumpar). Däremot finns det inget som hindrar att man slappar dit en elektronisk styrd koppling även på dessa för att reducera bränsleförbrukningen med 2 droppar per 100 mil - något som blivit vanligare och vanligare.

Notera att det finns piston type (med 2 kolvar och sin swash plate) AC-kompressorer och dessa är däremot fixed displacement pumpar och dessa däremot behover oftast, mig veterligen, en koppling (då de är fixed displacement pumpar). Vet dock inte hur vanliga dessa är på BMW eller i allmänhet.

Dessutom finns rotary vane type AC-kompressorer som nog används av en del bilmärken och dessa behöver oftast, mig veterligen, en koppling (då de är fixed displacement pumpar).



Se här skillnaden mellan fixed displacement piston type och variable displacement piston type AC-kompressor




Kolla här för en komplett teardown av en 6 kolv variable displacement piston type AC-kompressor (just denna har faktiskt även en elektriskt styrd koppling)


Ma
1.228
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Tack Slangen!

Det kanske låter som notan blir några tusenlappar mindre.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, vi får hoppas det är så.

För om det är själva AC-kompressorn som skurit så har du små metallfragment i hela systemet. I expansion valve, evaporator, dryer, condenser samt ledningarna.

Slappar du bara dit en ny AC-kompressor kommer dessa små metallfragment att passera den ytterst känsliga AC-kompressorn och den nya AC-kompressor kommer att att få ett krafigt accelerat åldrande och havera relativt snabbt. När man fått metallfragment i AC-systemet så måste alla komponenter bytas - det är så dyrt att det endast görs om det finns försäkring/garanti som täcker detta - annars är det AC-delete som gäller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.