AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
297

BMW e91 ABS fel

Jag var och sladdade och fick upp ABS lampan , antisladd lampa och lampan som varnar för bromsarna. Sen när man kollade på displayen så varnar även däcktrycksgivaren, dbc failure, start assistant inactivated och drivning stabilitet. Tänkte om nån vet varför de varnar så mycket om de då är hela ABS enheten som har gett upp eller om de bara är en givare som lagt av för hastighetsmätaren funkar fortfarande.
Tack på förhand
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yepp, med största sannolikhet är det en ABS-givare som gett upp (eller kablage eller krans eller hjullager).

Såhär såg det ut när en av mina ABS-givare började fjanta pga rust jacking:
Länk

Eller hjulrotationshastighetsgivare som jag istället börjat säga, då det är vad de egentligen är.

Förr så användes de bara till ABS-systemet.

Men idag så används det till många mer system - vilket du nog noterat då ditt instrumentkluster började lysa upp som en julgran så här lagom till jul :-)

Informationen från dessa hjulrotationshastighetsgivare används som sagt av ABS-systemet. Men även av DSC (Dynamics Stability Control), DBC (Dynamic Brake Control), Hill Start Assist och även av däcktrycksövervakningsystemet (för de modeller som inte har en sensor monterade i varje däck) samt många fler system på mer modernare bilar.

Alla dessa system måste veta rotationshastigheten för varje individuellt hjul för att fungera - det är därför du får alla dessa varningar och lampor som börjar lysa.

Välkommen till ett ägande av en modern bil! ;-)
Okej tack så mycket för hjälpen men har kikat med obd läsare för att försöka se vilken givare som har gett upp men de står inte vilken de är. Tänkte ifall du vet hur man kan felsöka och ta reda på vilken givare som behövs bytas.
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Felkoder kan grovt delas upp i två grupper
- de generiska standardardiserade OBD-II felkoderna
- interna proprietära felkoder från biltillverkaren

Beroende på vad för interna proprietära felkoder (från biltillverkaren) som sattes för just detta fel så är det inte säkert att bilen är programmerad att sätta några OBD-II felkoder. Det varierar från fel till fel, modellår till modellår, biltillverkare till biltillverkare.

Vad du behöver är ett diagnostikverktyg som kan läsa ut BMW-specifika felkoder (och gärna även läsa live data parametrar, aka PIDs, som exempelvis hjulrotationshastighet för individuella hjul).

Exempel - när jag 2014 hade problem med rust jacking på höger bak ABS-sensor fick jag denna felkod:
0x005DC1 (wheel speed sensor rear right extrapolation)

Exempel - när jag 2019 hade problem med rust jacking på vänster bak ABS-sensor fick jag denna felkod:
0x005DB1 (wheel speed sensor rear left extrapolation)
Visa användare
281
Remo
320d Touring -11
När jag fick snarlika problem såg det ut såhär, se bild i länk.

Länk

Problemet berodde på rostad och svälld ABS-krans på drivaxeln som i sin tur tog i ABS-givaren. Att shimsa upp givaren löste problemet (i alla fall temporärt).
Okej tack så mycket för tipsen och ska testa kika me en kompis carly och kika om den säger vilken ABS givare som felar och se om de funkar me att bara shimsa ut den
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@jonasholmstedt04 : Jag är ganska säker på att din E91 (antar det är en med M57-motor dvs ingen E91 LCI med N57-motor) har "ABS-kransen" inbyggd i hjullagret.

Därmed kan du inte råka ut för den rust jacking vi beskriver (det är ABS-kransen på drivaxeln som sväller pga det rostar under den och ABS-kransen börjar därmed skava emot ABS-sensorn som börjar fjanta mer och mer tills den går helt sönder).

Därmed så är shimsning inte applicerbart i ditt fall.

Passade ju på att ta med hjullager som potentiellt fel i mitt första inlägg (just för att jag vet att på E90/E91 så är det inte alltid krans på drivaxel som på min E87) :-)
>> Yepp, med största sannolikhet är det en ABS-givare som gett upp (eller kablage eller krans eller hjullager).

Oavsett så är ändå första steget att klura ut vad det klagas på då vi i nuläget inte har en aning om vad det faktiskt klagas på. Klagas det på avsaknad av signal från en enstaka givare eller klagas det på totalt haveri i DSC-styrenheten? För detta krävs vidare felsökning.
Okej tack då ska jag kika noggrannare till helgen och kika om jag hittar vad felet kan vara men tack så mycket för hjälpen och tipsen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.