|
|
---|---|
Jag vill härmed dela min erfarenhet av inköp och byte av flexrör, så att andra eventuellt inte råkar ut för samma missöde. KORT INLEDNING: Mitt flexrör mellan DPF och agasystem gav plötsligt upp. Jag sökte ett alternativ till original flexrör specifikt till min BMW. Via reservdelslistor hittade jag flexröret Bosal 700-209 som uppgavs passa. Flexröret införskaffades och svetsades på DPF:en som sig bör, men sedan började problemen. FÖRLORAD MOTOREFFEKT: Efter installation av det nya flexröret upplevde jag en markant minskad motoreffekt i bilen. Då flexröret var angett som passande reservdel till min bil misstänkte initialt att något annat orsakade effektförlusten FELSÖKNING: Jag kollade felkoder o. dylikt i bilen men hittade inget avvikande. Jag tog därefter bilen till Bavaria, som gjorde en ordentlig felsökning där det framgick att flexröret är så smalt (underdimensionerat) att den stryper bilens motoreffekt. Se filmklipp med diagnos från felsökningen. Länk UPPMÄTNING: Därefter gjorde jag en egen uppmätning med bilen på lyft. Jag jämförde Bosals mått med BMW original flexrör, som är Ø 60 mm i röranslutningarna i båda ändar. Det visade sig att Bosal flexröret hade ca 40 % & mindre flödesarea på de smalaste ställena jämfört BMW original. Se bild i länk nedan Länk REKLAMATION TILL KLOKKERHOLM: Det felaktigt specificerade flexröret reklamerades till Klokkerholm, innehållande Bavarias videolänk samt verkstadsprotokoll med diagnosen ”underdimensionerat flexrör med påföljden strypt motoreffekt” Klokkerholm nekade reklamationen med argumentet ”vi har sålt många flexrör utan att någon klagat tidigare”, samt skyllde eventuella problem på min bil. Dvs de godtog inte en Bavarias diagnos. I Klokkerholms svar fanns även en tillverkningsritning, som ironiskt nog bara visade anslutningsmått (tyvärr var dessa också felaktiga). De smalaste partierna på flexröret var inte alls måttsatta. UPPFÖLJNING: För att åtgärda effektförlusten bad jag Bavaria återställa bilen till original. Detta var ej längre möjligt, då original Ø 60 mm rörändar var bortkapade i och med installationen av Bosals flexrör. Även problemet med återställning påtalades till Klokkerholm, som då kom med förslaget att jag skulle köpa en Bosal DPF. Återigen saknade Klokkerholm teknisk kompetens, då alla DPF de erbjöd mig var Euro 4 för lättare avgaskrav (innehållande färre sensorer) än Euro 5 gällande min BMW. SLUTSATS: Jag har dock löst ärendet med min återförsäljare, så ingen skugga faller över dom. Tyvärr fick inte min återförsäljare stöd eller kompensation från leverantören Klokkerholm vid reklamationen. I förlängningen har återförsäljaren även tagit bort flexröret från reservdelslistan till min BMW-modell. SENSMORAL: - Ska du byta flexrör själv, köp ett UTAN midjor/flaskhalsar som stryper flödet - Önskar du en leverantör som lyssnar & tar ansvar när de felaktigt specificerar passande reservdelar, undvik Klokkerholm - Önskar du eftermarknadssupport med tekniskt kunnande och inte bara undanflykter när problem uppstår, undvik Klokerholm EPILOG: Detta är min kundupplevelse samt hur inköpta reservdel påverkade min bils prestanda. Andra kan ha andra erfarenheter. Jag delar dock detta för att andra ska slippa hamna i min situation. | |
Tack för infon! Ska själv fixa detta på min 320d E90 2010. Har du någon länk till vilket flexrör du använde för att lösa det hela i slutändan? Jag hissade upp bilen precis och mätte mig till att ytterdiametern på både anslutningspunkten på partikelfiltret (om man slipar bort "läppen") samt på röret som fortsätter bakåt på bilen är 64mm. Tänkte köpa något universalflexrör med muffar åt båda håll som har innerdiametrar på 64mm. På med lite avgaspasta och klämma fast dem med rörklämmor så borde jobbet vara färdigt. På så sätt slipper jag demontera partikelfiltret. | |
För mig blev det en ny original DPF, då BMW ej kunde återställa bilen efter bytet till Bosal Flexrör. Kostnaden för DPF-bytet bekostades till en viss del av mig och resten av butiken som sålde det felaktiga flexröret. Jag skulle tro att du får svårt att sätta fast ett flexrör uppåt med rörklämmor, för avståndet till DPF:en är så kort. Dessutom så hänger främre delen av avgassystemet i flexröret. Men det kanske finns andra här på forumet som gjort den lösningen? Som förtydligande till mitt tidigare inlägg kan följande nämnas: - Söker man reservdel på reg-nummer så får man tydligen andra (sämre?) träffar på passande flexrör, än om man söker på original DPF-nummer. - När mitt flexrör under bilen var helt trasigt var inte skillnaderna i dimensioner så uppenbara som på de länkade bilderna av nya artiklar i inlägget ovan. - Klokkerholm fortsätter sälja nämnda flexrör som passande reservdel, trots att de vet det negativa resultatet på min bil. |
|
Okej! Det verkar vara hyfsat beprövat faktiskt att fästa med rörklämma uppåt, men man måste som sagt slipa bort "läppen" som går runt om där så har man lite yta att jobba med. Beställde precis ett flexrör från Ebay med bra recensioner som är anpassat just efter detta. Återkommer med hur det blir! | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.