AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
171

E70 2013 - batteri och ljusproblem

cj
5
cj_h
E70 30d -13
Hej!
Har tyvärr fått nya problem med min nyinköpta E70. Lite bakgrund:

Igår morse drog jag ur batteriet med dieselvärmaren. Har aldrig lyckats köra dieselvärmaren längre än 10 minuter utan att få startproblem så misstänker att jag har ett dåligt batteri. Batteriet ligger på 12.3V när värmaren går igång och har kanske droppat till 11.8 när jag ska starta.

Det är ett Tudor 95Ah 800A som sitter i. Min Ctek-laddare visar inga fel när den kör sin diagnostik under laddning. Är det ett för klent batteri?

Hursomhelst, bilen startade inte och det var kallt så jag antog att jag kört dieselvärmaren för mkt (5-10min), så jag laddade på batteriet hela dagen.

På kvällen startade bilen - men då tändes den röda symbolen med ”bil på lyft” och den varnar för:

Ljussystem - kontrollampor och eventuellt blinkers, dimljus, helljus och ljustuta ur funktion.

Vilket stämmer, inget funkar. Halvljus och bromsljus funkar dock.

Läser mig till att kanske FRM-modulen kan ha somnat in? Vad tror ni om det?

Har inte kollat några säkringar än, känns osannolikt att allt det här ligger på en och samma säkring?

Jag får återvända till handlaren som gjorde rätt för sig och bytte min glödtändningsmodul förra veckan på garantin. Känns alltid bra om man har lite kött på benen först, så tacksam för input.
Hej,
12,3 volt känns visserligen som lågt, men batteriets temperatur och eventuell föregående laddning eller urladdning har betydelse.

Avgörande i ditt fall är dock batteriets bristande tålighet. Trots Ctek-diagnosen vågar jag hävda att batteriet i praktiken är slut. Tyvärr fungerar blybatterier så, att om de inte är fulladdade förstörs de ganska fort. D v s om batteriet har tillåtits ladda ur och förbli dåligt laddat under en längre tid, är det ohjälpligt förstört. (Fast det finns laddare som uppges kunna återställa sulfaterade batterier - fn tro't, det skall nog handla om lindrigt skadade i så fall.)

Så det där med att det inte finns kraft till startmotorn när värmaren gått 10-15 min kan anses vara ett tydligt tecken. Värmaren stannar nog också i förtid, pga att batteriet försvagas till under en viss gräns. Hur kallt är/var det i din geografi?

Den låga batterispänningen har säkert gett FRM hicka. Den går nog att återställa i så fall, men det krävs utrustning.

95 Ah borde räcka, men finns det plats för ett större, varför inte? Dieslar med värmare kan nog aldrig ha för mycket batterikraft. ;)

/Lennart
cj
5
cj_h
E70 30d -13
Ja, det får bli ett nytt batteri. Största AGM från Biltema får ju plats och borde duga. Min iCarsoft 2.0 ska kunna regga annat batteri, som man tydligen ska göra om man byter.

Jag bor i Hälsingland, det har varit runt -10° när det krånglat som mest.

Angående reset av FRM-modul, finns det någon som gör sådant? Verkstäderna byter väl bara antar jag. Det finns ingen auktoriserad BMW-verkstad i min stad, närmaste är 10 mil bort.

Såg att man kan resetta själv med rätt kabel och programvara. Det skulle jag kunna prova om handlaren sätter sig på tvären.
Det där med kodning och registrering av batterier, vilka årsmodeller som berörs o s v, lyckas jag aldrig få att fastna i skallen. :/

Jag tror inte att ÅF återställer FRM. Som du skriver vill man hellre sälja en ny. (Egentligen kan man nog inte annat - BMW har regler.)

Men kontakta vår forummedlem OlaO på Länk

Han vet vad som behövs och ger support.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.