AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.044

Tysk bilindustri - döende?

Sida 1 av 2
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Man skall ju inte tro allt vad man ser och läser, men iaf jag personligen har fått väldigt mycket artiklar, YouTube videor osv (Deutsche Welle) om hur extremt illa det står till med tyska bilindustrin och inte bara VW, utan precis alla. Hamnar och förvaringslager lär skall vara överfulla för ingen vill köpa överprisade standardbilar när man får (lägger inget personligt värde i följande vad jag tycker) lika bra eller nästan lika bra bilar från Kina för mycket mindre.

Egentligen vad blir frågan, när börjar det synas hos handlarna, när kan vi köpa en fin 5-serie igen för 450tkr eller en M4:a för 720tkr ? :)

Att skriva detta på autopower är välan lite att ta i, men är iaf inte min åsikt, nyhetsflödet väller över med hurdan katastrof tysk bilindustri står inför.... dock, kanske jag är mål för en konspiration på internet :)

Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte den är döende, men de genomgår en tuff tid som de har sig själv att skylla, mycket på grund av att de girigt prisat bort sig istället för att arbeta med effektiviseringar i sina bolag.

De hade alla sitt bästa år någonsin 2022, Länk Länk Länk men inte på egna meriter. Det gick bra för det var brist på komponenter och kunderna fick vackert slåss om de bilar som fanns till fullt pris. Sedan efter det året så vande sig aktieägare med stora utdelningar, ledning med feta bonusar och personalen med bra löneökningar och bonusar. Nu när de inte räddas av tacksamma yttre omständigheter har de en utmaning att aktieägare och personal vill ha samma som tidigare, men ännu mer samtidigt som kunderna inte köar för deras bilar, tvärtom. Då blir det så stor omställning och man trodde naivt att man kunde lösa detta genom att höja priserna och inte låtsas om att man levde på en dopad marknad. Eller effektivisera på saker som kunderna uppskattade (inredning m.m) istället för att effektivisera sina organisationer.

Idag har de helt andra rabatter än för 1-2 år sedan, men även med rabatt är bilarna för dyra. Det kan inte vara så att det är an naturlag att en bil måste kosta minst 50% mer än för 7-8 år sedan.

Min M235i som jag köpte 2015 kostade 500' inkl utrustning i listpris med vinterdäck. En likadan idag och då är det ingen revolutionerande ny teknik kostar minst 750' och då byggs den nya i Mexico, inte i Tyskland.

Jag tror man blivit lite för fat and happy och naivt tror att omvärlden ska ändras istället för att man slimmar kostnaderna, bygger bättre grejer och inte prisar ut sig totalt.

En 520dXT har idag ett listpris på 628'. Det var ju inte så längesedan en sådan gick att få in med lite utrustning som tjänstebil för 400' netto. Då är det inte en i5 40 vi pratar om som har helt ny teknik, utan en traditionell dieselbil. Klart de har marginaler att ta av på ett sånt pris. Även om de nu har ett bra erbjudande så blir nettopriset inte så bra när listpriset är för högt satt.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Väl skrivet Grelle! Instämmer till 100%

Nu har jag bara tittat på Svenska priser, men är det samma runt om i Europa, att dendär 'standard 3-5-serien' idag är nästan dubbelt (inte riktigt) så dyr som för 10år sedan? Jag kommer ihåg en tid var mina kollegor beställde tjänstebilar för 350-385tkr och endera fick en fin 3-serie eller sparsmakad 5-serie. Sedan såldes den efter 3år och någon lycklig kom välan över en hyfsad 3-5serie för 285tkr. Dock, gissar att alla löner är minst dubbla nu jämfört med 10år sedan så de kan välan betala 500tkr istället för den beggade bilen :)

Nej, skämt o sido... det är väl så att saker kommer stabiliseras igenom om 2-3-4år, kanske en dipp nu.
Fr
1.035
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Att kineserna plötsligt börjat köpa kinesiska bilar beror ju främst på att de är billigare vilket i sin tur beror på att den kinesiska staten subventionerar den inhemska biltillverkningen vilket de i förlängningen hoppas förmå även omvärlden att köpa kinesiska bilar nu när kvaliteten börjar närma sig omvärlden. Detta drabbar ju särskilt tyskland som har en förhållandevis stor bilproduktion och som dessutom sedan tidigare har kina som sin största marknad De var ju också det landet som motsatte sig tullar av kinesiska bilar nu när eu inför detta för att kompensera för den kinesiska subventioneringen. BMW håller ju precis på att utöka bilproduktionen i kina genom att investera ytterligare 30 mrd i ytterligare tillverkningsenheter. För att förstå BMW:s beroende av kina som marknad så stod de förra året för nästan 1/3 av BMW:s totala försäljning. Det senaste kvartalet minskade försäljningen med 30% eller -63 000 bilar jämfört med samma period förra året då de sålde 211 000 bilar samma kvartal ( som jämförelse verkar kvartalssnittet för försäljningen av BMW i Sverige hamna på ca 2 000 bilar dvs knappt 1% av försäljningen i Kina som i sin tur står för 30% av den totala försäljningen) Att på ett kvartal stå emot ett försäljningstapp som motsvarar ca 8 årsförsäljningar i Sverige gör nog att var och en förstår att det nog kommer att bli en och annan bil över om inte alla andra marknader ökar betydligt, det är stora volymer vi pratar om ( volvo tappade motsvarande 10000 enheter samma kvartal) Trump lär ju inte heller dra sig för att införa tullar på europeisk produktion, så vi får väl se hur länge kinesiska staten skall pumpa in pengar i sin inhemska bilindustri.
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
SEK har tappat mycket. Tror det är den största delen tillsammans med allmän inflation.
Fr
1.035
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Precis, valutakursrörelser och inflation har nog större påverkan på priset än att man försöka pressa oss europeer på osannolika marginaler för att kompensera sig för minskade kinesiska volymer som i sin tur beror på statlig intervention.
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Euron verkar inte vara så stor del av svaret som man spontant kan tro. En 520dXT i mitt exempel kostar 64.350 € i Tyskland vilket i SEK med dagens Euro-kurs (11,51kr/€) blir 740 668kr, men det svenska priset är 628 000 kr. Så priset i länder utan svag valuta har stigit lika mycket som i Sverige, så det är inte kronkursen som är svaret.
bl
2.146
blixten
325i -88
För några dagar sedan tittade jag på hur mycket kronan var värd förr och nu. 1978 köpte familjen en Golf gti för ca 42 000 kr, idag motsvarar det lite över 210 000 kr.

En ny Golf GTI kostar idag ca det dubbla 400 000 kr. Visst det är inte samma bil, det har hänt en hel del, men det är rätt mycket mer pengar för motsvarande modell.

1987 kostade en 325i, 210 000 kr, motsvaras idag av 522 000 kr i penningvärde.

2018 kostade en viss bil 490 000 kr, motsvaras idag av 620 000 kr i penningvärde.

En stor del av den tyska industrin har också stora problem, som beror på att de avvecklat sin elförsörjning (kärnkraftverk) för att få behålla regeringsmakten och då de gått "de gröna" till mötes. Den billiga ryska gasen försvann också pga politisk naivitet och bristande framsynthet.
16.378
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det som har hänt är inte att kinesiska bilar tar över i EU, det är fel. Det är bara att titta på volymerna som faktiskt säljs här. De är inte särskilt stora trots allt.

Det som däremot hänt är att tyska märken tappat enormt i attraktivitet i Kina och där finns >25% av försäljningen.

Något som försvårar anpassningen till dessa lägre volymer är att facken i Tyskland motarbetar all slags anpassning till ny verklighet.

Jag delar bilden av en industri i kris och jag tycker inte det ser ut som man har verktygen att hantera det. Man är usel på att ta fram programvara, utveckling går långsamt, man kan inte lägga ner olönsamma fabriker mm
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Man får ju mycket mer för pengarna nu. Luftkonditionering, navigation, avgasrening, appstyrning osv osv.
Har tagit in några offerter den senaste tiden och det är inga större rabatter att prata om och en ränta runt 6% (leasing)
Vissa modeller verkar man vilja bli av med som gamla X3 där de har kört räntekampanjer mm. Även IX är det en.del kampanjer kring men andrahandsmarknaden känns väldigt osäker för den.
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag håller med dig Löwet att tyskarnas förringning av mjukvara är en stor nackdel för dem.

Homeros, och ändå klagar de över usel försäljning och vill ha olika bidrag, men att sänka priset på svårsålda varor, det verkar helt uteslutet.
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag tycker ID.7 känns ganska prisvärd. i5 not so much...
Varför skulle den tyska bilindustrin vara döenda? I så fall är det väl bättre att ställa frågan om den europeiska bilindustrin är döende!!?

Hotet kommer ju knappast från USA och jänkarna. Hotet kommer ju från Asien och då främst från Japan, Korea och icke att förglömma - från Kina.
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Som TS inleder, det är många negativa nyheter som kommit ut senaste året eller två om alla utmaningar de står inför. Både Tyskland som land och speciellt dess starka bilindustri är inte just nu vad de varit.

Sen att det är dåliga tider i exempelvis Italien osv har väl inte samma fokus riktigt på ett BMW-forum av naturliga skäl.
bl
2.146
blixten
325i -88
Hotet kommer ju delvis från USA då de hotar med tullar som kommer att påverka europeisk bilindustri, som också har fabriker i Kina och därifrån exporterar till bla USA
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Samt Tesla som såklart tagit marknadsandelar från alla tyska bolag.
Sn
695
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Alla tyska tillverkare har väl fabriker i USA för de modeller som säljer bäst där?
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag skrev första inlägget för ca 1 månad sedan, man kan ju konstatera att nyhetsflödet kring ämnet inte blivit mindre iaf.. kanske cookie settings för webbläsaren men det väller ju över med artiklar kring VW, Audi och alla andra om i hurdan knipa de har hamnat.

Dock, väldigt personligt, jag själv kanske har haft dålig löneutveckling senaste 10år, men när bilarna har blivit extremt mycket dyrare och (jag iaf) jag lever i tron att inkomsterna inte gått upp lika mycket och sedan räntor och allt annat, så undrar man ju, såklart många på dessa bolag i strategisk ställning som vet mycket mer än mig... men var trodde man att köpkraften fanns för standardbilar men som kostar 600-800tkr. Subventionerade tjänstebilsförare jaa, men finns ju en större marknad än den.

Pratade med en 'chef' som jobbar på Bilia, vet ej om personen pratade egna åsikter eller konstaterade fakta, han sade iaf att elbilsförsäljningen är helt mättad nu, kommer inte så många nya köpare längre.

Kina kanske vinner långsiktigt, om de börjar förse svenskarna (såklart, världen är större än Sverige) men en Audi A4-VWPassat storleks bil i 400tkr klassen igen.
Ve
1.393
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
8500rpm, en M340i som du har kostar mer än de allra flesta elbilar. Plus att man måste betala malus och dessutom en jäkla massa i bensinpengar.

Elbilar är fortfarande den överlägset största kategorin även om det minskat pga konjunkturen. Sen är det klart att det finns tjuriga elbilsskeptiker ute på anläggningarna. Det hotar ju deras levebröd, nämligen verkstaden.

En tillbakagång till gamla priser kan du ju glömma...

Länk
16.378
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att det bara är elbilar som blivit dyra är en märklig "sanning" som finns där ute: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.