AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.074

Batteri och/eller generator trasig?

Sida 2 av 2
fe
1.653
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i dotterns 530xi E61
Tack för svar! Ska tillägga att jag mätte med multimeter både direkt på batteriet och vid uttag i motorrummet, visade ca 11,9 volt med bilen igång hur jag än gjorde, dvs ingen laddning.

Skillnaden nu mot innan jag bytte laddningsregulatorn var att laddningslampan tändes typ direkt, det gjorde den inte förut 🤔

Det du skriver Hasso får mig lite fundersam, hade först problem att förstå hur man fick kolen att "ploppa ut" ur regulatorn och fick hålla på med det ett tag, kändes som att dom klickade på plats ok och tycker inte dom ska kunna hamna fel? Dock rengjorde jag inte släpringarna och den ena såg faktiskt såg rätt svart ut, men det kan väl inte vara så enkelt?

Tänkte mig iaf att plocka lös generatorn igen och försöka mäta om den är ok som nästa steg, annars kommer jag nog att köpa en ny/begagnad generator, finns ingen bra BMW-verkstad här och jag tror samma som du lenwib, dvs att dom kommer byta generator på chans.
fe
1.653
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i dotterns 530xi E61
Blir ju kollrig när jag tittar på ny generator, finns en babiljard varianter att välja på 😬 180 ampere förstår jag är "bättre" men är det ett måste? Något annat man ska ta i beaktande, törs man köpa en billig variant, typ Ridex?

Sen visar dom att det är ett eller två stift i anslutning mellan bil och generator, antar att det har koppling till det du beskrev bmw-slangen, i bilen sitter det en kontakt med ett stift så rimligen borde jag köpa en generator som har samma, förstår inte varför dom med två visas som kompatibla.
Ridex står väl inte högst upp på listan över kvalitetsdelar. Snarare tvärtom.

Prova ATL från Trodo.se. Där kan du också begära en kostnadsfri kontroll av kompatibiliteten.

Om du har typnumret på din Valeo, hamnar du lättare rätt på egen hand.

/Lennart
fe
1.653
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i dotterns 530xi E61
Skruvat loss generatorn igen, kan man utifrån skicket på släpringarna säga att det skulle funka eller inte? Behöver dom tex vara "blanka"? Skickar med två bilder på generatorn i sig, jag tycker ju inte den ser fräsch ut men vet å andra sidan inte hur dom brukar se ut 😄

Länk

Länk

Länk
Den svarta ringen t v antyder en dålig kontakt mellan kol och ring.

Hade jag själv observerat skicket, hade jag i a f på något milt sätt polerat båda ringarna till kopparglans innan jag monterat den nya regulatorn.

Därmed inte sagt att felet ligger just där, men visst skapar skicket på frfr allt den vänstra en osäkerhet.



/Lennart
bl
2.130
blixten
325i -88
Jag hade också polerat upp kontaktytan på den ena släpringen. Men annars är dom inte speciellt slitna. Sannolikt är det endast kolen som är slitna och inte når ned ordentligt i släpringsspåret.
bl
2.130
blixten
325i -88
En bilelektriker kanske finns närmare dig än en bmw verkstad. En bilelektriker kan mäta upp din generator.

Ps. Man kan rätt enkelt byta kolen i originalregulatorn om man äger en lödkolv. Tar typ en halvtimma.
fe
1.653
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i dotterns 530xi E61
Laddningsregulatorn (som kolen sitter i) är bytt, den jag plockade bort hade riktigt slitna kol så jag hade förhoppningar om att det skulle lösa problemet. Det gjorde det inte tyvärr.

Nu måste jag ta beslutet om jag ska testa att putsa upp släpringarna och montera igen eller beställa ny/begagnad generator 🤔
fe
1.653
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i dotterns 530xi E61
Snubblade över en begagnad generator på bildelsbasen till rätt kurs, samma modell av Valeo som suttit där, så beställde den. Blir att sätta nya laddningsregulatorn på den och testa, och hålla tummarna 😄
Grattis! Håller tummarna!

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, en begagnad är alltid många gånger bättre än en "ny" budgetvariant.

De där budgetvarianterna är i princip alltid extremt dåligt utförda renoveringar med reservdelar gjorda i det finaste Kinesium och generiska (eller piratkopierade) laddregulatorer/styrsystem som fungerar bara mot en bråkdel av alla protokoll-varianter och system som finns. Om den mot förmodan skulle fungera OCH det inte sätts några felkoder när du får den så går den ändå sönder inom ett år.

Då är det bättre att lämna in sin trasiga till en välrenommerad lokal generator- och startmotorspecialist som gör renoveringen istället.

Extremt få företag som renoverar generatorer storskaligt som gör ett bra jobb - det mest outsourcas till Kina (eller man köper dåliga komponenter därifrån).
Har dock inga personliga erfarenhet av AS-PL men kommer ihåg vi diskuterade det i den här tråden (slutade med att trådskaparen lämnade in generatorn till en generatorspecialist som renoverade den - detta då AS-PL bara hade generator som passade näst sista generationen av M30-motorn)
Länk
Men det finns företag här i Europa som gör ett bra jobb - det kluriga är att kunna fastställa vilka dessa är.

Men för att få en garanterat bra renoverad generator som är GARANTERAD att fungera mot ditt motorstyrsystem (ju nyare bil desto mer avancerat blir det) så måste du gå upp till Bosch och liknande (exempelvis Bosch har ett bra eXchange program som de kallar det där en eXchange generator innebär att det är en renoverad men motsvarar nytillverkad).
fe
1.653
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i dotterns 530xi E61
Idag fick jag äntligen säga halleluja! Med den nya (begagnade) generatorn och den nya laddningsregulatorn så laddade det så fint med ca 14 volt. Bevisligen var den gamla generatorn trasig på nåt sätt, case closed 😀
Visa användare
ProPro-medlem
12.967
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skönt att höra - tummen upp för återkoppling!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.